Er CPU brændt sammen ?
Fra : Michael

Dato : 12-01-02 22:25

Min bror sidder i USA og har fået problemer med computeren. Han har købt et
barebone-system med kabinet, Asus A7V133, Athlon Thunderbird 1000Mhz, køler
og ram, som var samlet ved levering. Grafikkort købt separat og HD og FD
medbragt hjemmefra. Har kørt et par måneder.

Igår gik en BIOS-alarm igang, og ca. 2-3 sekunder efter hørte han et klik
inde fra computeren. Han skyndte sig at lave shutdown (Win98SE), og da han
åbnede kabinettet, kunne han se at køleren var gået halvt fra, og at en
eller anden plastikdims på processoren, som køleren skulle sidde fast på,
var knækket (det var formentlig det klik han hørte). Der lugtede også
brændt.

Nu ved jeg faktisk ikke hvad han har gjort med køleren (det lader jo ikke
til at den kan sidde fast på processoren mere), men når han tænder for
computeren, kommer han nogle gange til bios og andre gange til dos-opstart
før maskinen slukker af sig selv.

Mit udstyr er noget ældre, så jeg kender ikke så meget til hverken
motherboardet eller processoren, og vil derfor gerne høre et par
kommentarer. Kan processoren være brændt sammen, på trods af at den godt kan
starte op, og hvis den er brændt sammen er der så noget andet af hardwaren
der kan have taget skade ?

Jeg skal lige tilføje, at intet har været overclocket på noget tidspunkt, og
som tidligere nævnt var køleren allerede påsat fra forretningens side.

På forhånd tak,

Michael

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-01-02 23:12

"Michael" <none@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller anden plastikdims på processoren, som køleren skulle sidde fast på,
> var knækket (det var formentlig det klik han hørte). Der lugtede også

Jeg har set et video klip på tomshardware hvor man kører forsøg med intel
og amd processore uden køling. Intels kører ned i ydelse, men amd begynder
at sende røgsignaler efter et par sekunders kørsel uden køling.
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-01.html
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-05.html#download_the_first_toms_hardware_test
_lab_video

mvh
Henning

Fra : Michael

Dato : 12-01-02 23:21

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> og amd processore uden køling. Intels kører ned i ydelse, men amd begynder
> at sende røgsignaler efter et par sekunders kørsel uden køling.

Det klip har jeg også set, og jeg har også fortalt ham, at uden køling
brænder den sammen.
Men kan en CPU der er brændt sammen, rent faktisk starte op og køre i f.eks.
5 sekunder ?

Mvh.

Michael

Fra : John Smith

Dato : 12-01-02 23:43

> [...]
> brænder den sammen.
> Men kan en CPU der er brændt sammen, rent faktisk starte op og køre i

Hvis CPU'en er brændt af får man bare en sort skærm. Måske sidder køleren
ikke ordentlig på!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-01-02 23:35

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og amd processore uden køling. Intels kører ned i ydelse, men amd begynder
> at sende røgsignaler efter et par sekunders kørsel uden køling.

Hmmm,, rimeligt voldsomt....

Men jeg troede da at bundkortet lukkede ned, hvis temperaturen blev for
varm.... Det gjorde den da ivertfald med min Thunderbyrd, da jeg monterede
køleren, forkert. Med noget plastik agtigt kølepaste?

Fra : K E Nielsen

Dato : 13-01-02 06:53

For mig lyder det som det er soklen der er gået i stykker - en af tappene?
CPU kølerne på en Thunderbird skal sidde korrekt og blæseren skal køre
ellers risikere man afbrænding af både CPU og bundkort.
Hvis det er soklen der er gået i stykker er eneste løsning nyt bundkort.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-01-02 15:14

"K E Nielsen" <cfp7164@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ellers risikere man afbrænding af både CPU og bundkort.
> Hvis det er soklen der er gået i stykker er eneste løsning nyt bundkort.

Eller en køler, der bruger AMDhullerne i mobo'et
Eksempelvis Alpha PAL 8045R, hvis der er plads til den.
Den er temmelig stor (og dyr), men væsentligt billigere end et nyt mobo, og
i tilgift får han en støjsvag computer.

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp