Billig mad :-)
Fra : Jesper Winding

Dato : 12-01-02 13:13

Som studerende kan det godt knibe lidt med pengene - især omkring den første

Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr måltid)
opskrifter der mætter.

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-01-02 13:32

Jesper Winding skrev:

> Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr
> måltid) opskrifter der mætter.

Jeg kan ikke lige diske op med hele opskrifter på stående fod, men
kartofler er som regel altid billige, og det er let og hurtigt at
lave en skudefuld ovnstegte pommes frites (vask kartoflerne, skær
dem ud i stave, ryst dem i en plastikpose med en spsk olie og evt.
lidt krydderier, hæld ud på bageplade med papir og steg i 225°C
varm ovn i ½ time).

Pasta koster næsten heller ikke noget, især ikke hvis man kan nøjes
med dem fra discountforretningerne - så kan man få en pose pasta-
skruer eller -sommerfugle for ca. 3 kr, og der er til mindst to
portioner.

Bønner er billige - og efter min mening velsmagende - men tager
tid at lave. Sæt 3 dl hvide bønner, pintobønner eller kidneybeans
i blød natten over. Smid iblødsætningsvandet væk. Tilsæt ½ dl
olivenolie, en dåse flåede tomater, en masse fed hvidløg og vand
så bønnerne er dækket med 2-3 cm. Kog i tre timer. Smager fabel-
agtigt sammen med polenta eller chapati.

Basmati- og jasminris ser dyre ud (ca. 18 kr/kg), men hvis man
regner 2 dl ris pr portion (og det er højt sat for nogle), er det
ikke så dyrt at spise sig mæt i ris. Men synes man det er for dyrt,
kan man altid nøjes med alm. parboiled.

// Klaus

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 12-01-02 14:14

Chapati, som du nævner er derudover også billigt og lækkert selv at lave.

Jeg er ikke helt sikker på opskriften, men det er noget med mel, vand og
olie, samt en meget varm pande.

Essensen af hvordan de laves er vist noget med rulningen??

Nogen der kender den?

mvh ivan

Fra : Ole & Christina

Dato : 12-01-02 20:35

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse news:3C4036AA.8010200@aub.dk...
> [...]
> olie, samt en meget varm pande.
>
> Essensen af hvordan de laves er vist noget med rulningen??

Her en chappati-opskrift, som tit bruges her i huset:

250g mel
½tsk salt
ca. 150ml vand
2spsk smeltet Ghee (jeg bruger det aldrig, men der er en slags smør, som man vist nok selv kan lave, men chappati kan
også spises uden)

mel. salt og vand æltes til en smidig dej. den har bedst af at blive æltet i ca. 10 min., men stop, når du ikke gider mere.
dejen skal hvile i 1 time.
deles i 10-12 boller, som rulles ud, ca. 15 cm i diameter.
varm en pande og brun chappatien 2 min. på hver side. Panden skal være tør og meget varm.
her plejer jeg at stoppe, men opskriften fortsætter:
varm grillen ( høj varme), læg chappatien under grillen i et par sekunder, hvor den vil hæve op, vend den og gril den anden side i
et par sekunder.
pensel chappatien med Ghee og hold dem varm under et klæde.

Smager dejligt til en curryret med kikærter, eller en dal eller ....

Christina

Fra : Niels Henriksen

Dato : 12-01-02 14:08

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> wrote in message
> Som studerende kan det godt knibe lidt med pengene - især omkring den
første

> Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr måltid)
> opskrifter der mætter.

Noget jeg elsker at lave (ved ikke hvad det hedder) er pølser, pasta og
koncentreret tomatpure. Det mætter så det batter..

Kog noget pasta. Mens pastaen drypper af i en sigte, så rister du pølser der
er skåret i cm tykke skiver.. når de har fået farve, så kommer du pastaen op
i gryden igen og kommer koncentreret tomatpure i. Det hele røres rundt til
det hele har fået en nydelig rød farve

Hvis du laver af 250 g pasta og 5 pølser, så har du nok til 2 dage

--
Niels Henriksen

Fra : Gitte J

Dato : 12-01-02 14:09

Dengang vi virkelig sparede penge på maden stod den oftest på spaghetti (den
billige til en 4-5 kr pakken) med pølsesovs. Sovsen går ud på, at du skærer
3-4 pølser (billige) i skiver, steger dem på panden med krydderier og
tilsætter billige flåede tomater....sovsen kan varieres med større eller
mindre mængder hvidløg, løg, peberfrugter, ost osv. Det var drønbilligt, vi
kunne få 3-4 pølser til at række til 1-2 aftensmåltider (to personer) på den
måde. Dengang rakte su'en længere og vi blev med tiden ret gode til at
variere den her "pølsesovs". Skulle det være helt billigt, så lavede vi
løgsovs (løg stegt på panden serveret med spaghetti - jeg hader det) eller
en vegetarisk sovs af flåede tomater tilsat krydderier. Med tiden fandt vi
dog ud af at vi prioriterede vores helbred og livskvalitet højere end
økonomien, så vi tog et studielån..... en grød- eller suppeaften en eller to
gange ugentligt kan også hjælpe på budgettet....havregryn og andre gryn er
ikke vanvittigt dyre - og suppe, det er jo mestendels vand.
Mvh. Gitte

Fra : sune vuorela

Dato : 12-01-02 15:44

On Sat, 12 Jan 2002 13:13:15 +0100, "Jesper Winding"
<jesperw@privat.dk> wrote:

>Som studerende kan det godt knibe lidt med pengene - især omkring den første
>
>Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr måltid)
>opskrifter der mætter.

Har du fryseplads? Hvis ja:
Køb et kilo hakket kød på tilbud, 5 dåser flåede/hakkede tomater, en
dåse majs, et bubndt forårsløg, et par løg. hvidløg og krydderier -
elelr hvad du nu godt kan lide i en god pastasovs.... og en rulle små
fryseposer

start klokken 4 en eftermiddag og lav en kæmpe grydefuld pastasovs -
lad den koge et par timer for at den bliver rigtig god. Frys den ned i
små poser i portionsstørrelser. Tag en pose ud aftenen før - og kog
pasta til når den skal spises... Jeg giver ca. 10 kr pr pose pastasovs
- og jeg fylder masser af fyld i, 3 kroner for pasta - og eventuelt et
par kroner til parmesanost som prikken over i'et...

Det giver 15 kroner - så er der også råd til lidt bedre mad på andre
tidspunkter - hvis pasta/kødsovs bliver for trivielt i længden.

Et andet bud:
Omelet. To pølser. 3 æg, lidt mælk, løg, oregano, 2-3 skiver brød
Skær pølser i skiver, løg i grove tern og steg det på panden med
oregano. Pisk æg og mælk sammen og put på panden og led det blive til
en omelet. Spis ovenpå brød

et tredje bud:
Disse ovnkartofler fra frysedisken i supermarkedet er faktisk også
gode... en halv pose til et måltid - og noget kød til - og evt. noget
sovs.

Og velbekomme

--
Sune

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 12-01-02 17:11

<jesperw@privat.dk> wrote:

>Som studerende kan det godt knibe lidt med pengene - især omkring den første
>
>Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr måltid)
>opskrifter der mætter.

Alle former for grød er billig: risengrød, byggrød, risvandgrød(som
risengrød bare med vand istedet for mælk, evt med lidt revet æble i)
mannagrød, havregrød - søg selv på www.google.dk efter flere forslag.

Grøntsagssuppe: kartoffelsuppe (kartofler, løg/porre, vand, bouillon,
salt, peber, evt timian og til sidst en sjat mælk, fløde, ell fed
creme fraiche for at gøre den lidt cremet), bouillonsuppe m.
grøntsager(vand, bouillon + nogle frosne grøntsager, evt kød og
melboller, tomatsuppe (flåede tomater og/eller tomat/grøntsagsjuice,
løg, hvidløg, vand, bouillon, krydderier)
- brug din fantasi eller søg på www.google.dk

Spejlæg m. rugbrød, ketchup og braserede kartofler

Rugbrød m. billigt pålæg: æg, makrel, agurk, honning, m.m.

Jeg er selv på SU og køber næsten alt i Aldi, de har billige produkter
- pålæg, grøntsager m.m. (og det var ikke for at reklamere for Aldi -
blot et godt råd!!)

God fornøjelse

M.v.h.

Karina

Fra : Kat

Dato : 12-01-02 17:48

Karina Lund Andersen skrev:
SNIP
brug din fantasi eller søg på www.google.dk

Du mener vel www.google.com ? - og ikke en eller anden
boghandler...
--
/kat
---

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 13-01-02 01:19

On Sat, 12 Jan 2002 17:47:54 +0100, "Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk>
wrote:

>Karina Lund Andersen skrev:
>SNIP
>brug din fantasi eller søg på www.google.dk
>
>Du mener vel www.google.com ? - og ikke en eller anden
>boghandler...

Ups - jo selvfølgelig gør jeg det

Fra : Margot Martensen

Dato : 12-01-02 17:58

> [...]

> Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr måltid)

Få fat i "Kogebog for fattigrøve". Kan lånes på biblioteket.
Der er andet end pastaretter i :))

Hilsen

Margot

P.S. Hvis du har plads til et kaninbur med en hunkanin i, er kaninkød
både velsmagende og magert. Der kan komme cirka 12 kaninunger om året
a' 3 kg stk. Fodret er ikke så dyrt.

Fra : Jesper Winding

Dato : 12-01-02 18:29

Min kogebog for fattigrøve er tyndslidt og jeg ved ikke lige hvad kollegiet
ville sige til et kaninopdræt

Ellers har jeg travlt med at skrive forslag og opskrifter ned! så bare lad
dem komme

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 12-01-02 18:43

Frosne kyllingelår med ris.

Du får, på tilbud, 10+ lår for kr. 35.
Sæt låret i ovnen (krydret) i en halv times tid, eller kog/damp det, evt med
en sjat hvidvin (Hvis du altså har en sjat).

I mellemtiden har du tid til at koge nogle ris (Basmati er gode og relativt
billigt ift. kvaliteten).

Så kan du jo evt lave en hurtig væde (det fra ovnen) med noget karry i og
kalde det sovs.

Det kan ikke komme op over 7 kr. pr. måltid, og smager godt. Jeg bruger det
selv tit sidst på måneden, når bankkontoen skriger efter SU.

/Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-01-02 18:50

nospam@vuorela.dk (sune vuorela) writes:

> Disse ovnkartofler fra frysedisken i supermarkedet er faktisk også
> gode... en halv pose til et måltid - og noget kød til - og evt. noget
> sovs.

Er det ikke billigere at købe rigtige kartofler?

Det tager måske lige 2 minutter længere at skære ud og 10 minutter
længere i ovnen, men smager også bedere.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : sune vuorela

Dato : 12-01-02 19:56

On Sat, 12 Jan 2002 18:50:13 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Er det ikke billigere at købe rigtige kartofler?
jo - lidt - men jeg bruger det også primært som noget "idag gider jeg
ikke at lave mad - men vil gerne have noget alligevel"-mad

>Det tager måske lige 2 minutter længere at skære ud
Det kan vist ikke gøre det - de skal jo også skrubbes eller skrælles
først.

> 10 minutter
>længere i ovnen, men smager også bedere.
ja.

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 12-01-02 23:55

ok så lige en enkelt ting fra mig

Køb 1-2 store bagekartofler, halver dem og fordel en lille dåse
tomatkoncentrat ovenpå.

Derefter en skive ost, og evt en rest kød (skinkepålæg ol.).

Disse "smurte" kartoffel sætter du derefter i mikroovnen til de er møre
(chek med en gaffel).

mvh ivan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-01-02 09:25

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> skrev följande i meddelandet...
> Som studerende kan det godt knibe lidt med pengene - især omkring
> den første

En kæmpe "Whopper" hos Burger King (v/Rådhuspladsen Kbh.) er nemt
og billigt, og mætter (og så slipper du for opvasken)..
I denne måned, Tilbud *Kun* DK15,00 (€2,02)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Ta' mæh jæm, æller spiser hær?

Fra : Jesper Winding

Dato : 13-01-02 10:26

lækkert - men billetten fra Viborg til KBH koster nok lidt over budget

Fra : Thomas Nedergaard

Dato : 13-01-02 16:15

<jesperw@privat.dk> wrote:

>Som studerende kan det godt knibe lidt med pengene - især omkring den første
>
>Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr måltid)
>opskrifter der mætter.

det kunne være en god ide at se lidt på det indiske/pakistanske
køkken.
Eksempelvis så er bønner, linser og kartofler billige og gode råvare.
der findes mange gode bøger om indisk vegetar mad, og det er billigt
god mad.
eksempelvis så er en af mine ynglings retter indisk dahl
til 4 personer(så er der noget til dagen efter eller til fryseren)
½ aubergine
1 løg
4 fed hvidløg
1 kg kartofler
250g linser(ex. røde)
1 chilli
1 spsk garam masala (blandings kryderi, fås mange steder)
3 spsk tomat pure

rens grønsagerne, skær den i tern.
kog det hele i saltet vand efter 10 min tilsættes linserne og
kryderrit. kog ydderligt 30 min under omrørning. smag til mid chili,
masala og salt.
spises med brød, ris eller alene.

Held og lykke
Thomas N
- -
http://www.madmedliv.dk/ mad til din fest

Fra : Stroyer

Dato : 13-01-02 18:47

Hej Jesper

Prøv den koge bog der hedder " kogen bogen for fattigrøve og andre
nybegyndere... det er billige lækre retter,, lidt en ungkarle kogebog.
Hilsen Stine Stroyer

Jesper Winding <jesperw@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c402845$0$5481$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Torbenth

Dato : 13-01-02 19:03

Jesper Winding skrev i meddelelsen
> [...]
første

>Er der ikke en der har et par gode, meget billige (max 20kr pr måltid)

Hej Jesper.

125 g hakket okse (10-12 %) 1 lille løg 1 spk olie sød tomatketchup vand
salt og pebber.
Skær løget i små tern og klar dem i olien ( liegesom det gennemsigtige) put
kødet i gryden og brun det. Derefter lidt vand i + ketchup. Lad det simre 20
min. og smag til med salt og pebber man kan også variere med karry/paprika
efter smag. Ketchuppen (AH bruger jeg) gør at det jævner væden.
Dertil kan du spise ris pasta kartofler kartoffelmos.
Denne ret kan også laves med okse eller svinekød i tern. 125 g kød på denne
måde er rigeligt.
Smager rigtig godt og er absolut ikke usundt. Ketchup feder ikke.
Kødet kan du købe når der er tilbud og fryse ned i portioner.

eller du kan lave salat med pasta og 1 dåse tun i vand. Evt et hakket
hårdkogt æg. Du kan selv lave en billig dressing af
olie/eddike/sukker/krydderier efter smag eller købe en færdig. Salaten kan
være iceberg ærter grøn/rød pebber dåsemajs champignoner eller hvad du kan
lide.
Du kan spise brød til efter smag og ønske.

Mvh.
Torben

Fra : Peter Weis

Dato : 13-01-02 19:27

Hvidkål ... evt blancheret og lagt mellem to (tynde) lag fars og bagt i
ovnen.
Gratin kostede heller ikke alverden. Put et udvalg af årstidens billigste
grøntsager i.

mvh
Peter (der selv var fattig studerende for mange år siden)

Fra : Charlotte & Jesper

Dato : 13-01-02 20:27

Hvidkål.....
Mætter og smager og giver luft..

Brun noget bacon. Put lidt svin i tern i. Derefter et halvt hvidkål i små
stykker og nogle gulerødder og et par kartofler i tern. Lad det hele simre
til grøntsagerne er møre. Krydr med salt og peber. Server med rugbrød til.
Nemt, billigt og sundt.
Venlig hilsen
Jesper

Fra : Lisbet Agerbo

Dato : 13-01-02 22:14

Hejsa

Her er OPSKRIFTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - OG SÅ ER DEN SUND, pølser går
ikke hver dag.

Man tager to stykker toastbrød (Køb flere pakker på tilbud og frys dem)
Køb 2 stk avocadoer (2 for 10-15 kr. holder sig længe på køl)
Løg (usandsynlig billig, og så er der jo også til løgsovsen)
Tomater (har du nogle i overskud, kan du selv lave flåede tomater)
En billig pakke hamburgryg/skinke

Tilberedning:

Rist brødet.
tag det ene stykke toastbrødet og læg på bordet.
skær avocadoen i skiver og læg dem på brødet.
skær løgringe og tomater og læg dem oven på
og som det helt udsøgte, tag det billige hamburgryg/skinke og læg en skive
som sidste lag inden nr. 2 stk toastbrød.

Dette smager faktisk godt.

Bon Appetit

Fra : sune vuorela

Dato : 13-01-02 23:56

On Sun, 13 Jan 2002 22:14:13 +0100, "Lisbet Agerbo"
<lisbet.agerbo@mail.dk> wrote:

> [...]
>og som det helt udsøgte, tag det billige hamburgryg/skinke og læg en skive
>som sidste lag inden nr. 2 stk toastbrød.

Kan man blive mæt af det? Eller skal man bare have 10+ af dem? I så
fald - så ryger fidusen ved den billige mad da...

ps.: Kunne jeg få dig til at kigge på din citatteknik?

Sune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 07:18

Lisbet Agerbo skrev:

> pølser går ikke hver dag.

Det gør avocado sandelig heller ikke.

// Klaus

--
Se venligst <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

Fra : Rømer

Dato : 14-01-02 09:33

Spis med årstiderne - dvs. følg sæsonerne ved valg af grønt. Spis mange
kartofler.
Spis brød til.
Brug mange krydderier...

Kål er godt....
Skær et hvidkålshovede i strimler - op i en gryde en anelse vand - blus
på....
Tag et løg, pil skallen af, stik hele nelliker i - en ti stykker vil jeg
tro. Ned til kålen. Salt og peber.
Tilsæt nogle skiver flæsk og kog til flæsket er mørt.

Samme uden nelliker, men med nogle skefulde karry.

Suppe -
Jeg køber altid kalkunlår, når de er på tilbud, og koger suppe på dem.
Igen - brug årstidens grønt - evt kan løg erstatte porrer...
Fyld kan være nudler - det er også en god idé at lave supperis - (grødris
kogt med gulerødder i tern og rosiner) det er billigt og fylder.
Bagefter piller jeg kødet af og skærer det i små stykker - kan serveres i
suppen med grønsager - eller gemmes og bruges til selvstændig ret -

Gule ærter og brunkål bliver bedre på anden og trediedagen...

Spis sild, når de er der.
Hjerter kan anvendes både til gullach og hakkede til tomatsovs - hvis du har
en kødhakker.
Lever er også forholdsvis rimeligt i pris...

Tænk langt, når du laver mad...hvad kan resterne bruges til...gå evt. på
biblioteket eller antikvarisk og se om du kan finde gamle kogebøger - krigen
og før den - der er mange spareopskrifter.

Kombinér - ofte er det bedre med pandekager og tomatsuppe i to dage end
pandekager den ene og suppe den anden...
Tag på cykeltur på landet - red dig en kålrabi eller en roe - de kan stuves.
Det mætter og man kan lære at sætte pris på det.

Jeg har da også hørt om, at der af og til er fosvundet en and eller to i
vore parker, når studernde har skullet hygge sig

Fra : Jesper Winding

Dato : 14-01-02 09:53

"Rømer" <roemer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har da også hørt om, at der af og til er fosvundet en and eller to i
> vore parker, når studernde har skullet hygge sig

BWARHAHA Den er sku go' det vil jeg prøve....

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 15:06

Rømer skrev:

> Jeg har da også hørt om, at der af og til er fosvundet en and
> eller to i vore parker, når studerende har skullet hygge sig.

Jeg kan anbefale Utterslev mose, hvor der er store mængder frit-
gående ænder og gæs.

// Klaus

Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 14-01-02 11:53

Køb en dåse flåede tomater.
kom lidt smør i gryden, og lad det skumme af med en røvfuld karry.
Svits et stort løg i smøret.
Kom tomaterne i.
Fyld dåsen to gange, en gang med vand og en gang med mælk, og kom det i.
Til sæt salt
Lad det stå i en halv times tid og lav nogle lektier i mens.

kom evt. lidt pasta i hvis du vil have mere fyld
Det koster ikke en skid at lave og samger godt

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 14-01-02 15:54

Hej Jesper

Kollegiansk risret er sagen..

Køb nogle løse ris og kog dem
kog en pose blandede grønsager og bland dem sammen med risen
Tilsidst en dåse Cocktailpølser uden vand oveni

Det er godt, det er billigt og det mætter..

Mvh.
Peter

Fra : Jesper Winding

Dato : 16-01-02 01:10

Tusind tak til alle nu er der lidt at gøre godt med - Der er jo næsten
ikke andet end gode forslag - og de skal nok komme i brug - mange tak for
hjælpen.