Opgraderingskort og OSX
Fra : walther

Dato : 11-01-02 23:11

Hej,

Hvordan ser det ud med opgraderingskort og OSX?

Kan det betale sig at opgradere en 9600 til G3,
eller en B/WG3 til en G4, og så køre OSX ?

Bliver maskinen generelt mere ustabil, eller er opgraderingskort bare
noget der virker.

anyone....?

tak,
walther

Fra : Doctor Who

Dato : 11-01-02 23:34

Tja, jeg har en 8500 med 416 MB RAM, som er opgraderet til et G3/400 MHz
fra XLR8... Og det virker bare perfekt med med Mac OS X 10.1.2

Mvh.,

Kim Vexborg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-02 23:45

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Hvordan ser det ud med opgraderingskort og OSX?

Det kan lade sig gøre men jeg vil ikke anbefale det.

> Kan det betale sig at opgradere en 9600 til G3,

Nej, drop det, sælg din 9600 og køb en brugt G4. Mac OS X kan lade sig
gøre men det er absolut u-understøttet.

De eneste grafikkort til din 9600 som er accelereret er ATI Orion
Rage128 samt ATI Radeon PCI, og Orion kortet vil stadig være langsomt.

Envidere har din 9600 kun en 40-50MHz bus mod en G4's 100-133MHz. Ram
til en 9600 er hundedyrt og Mac OS X er et svin med ram, 128 kan kun
lige gå an men 256-512MB er anbefalelsesværdigt, helst endnu mere.
Din 9600 kun har en 10MB/sek SCSI-bus mod ATA4 bussen's 66 MB/sek i en
G4.

Serielle porte og floppydrevet er slet ikke uderstøttet. Den eksterne
SCSI bus og ADB porten er kun sporadisk understøttet. Mange ældre PCI
kort som eks. hurtige SCSI kort virker heller ikke under Mac OS X.

> eller en B/WG3 til en G4, og så køre OSX ?

Nej, Et G4 opgraderings kort til en B&W koster 5000kr hos Good Guys
graphics.

Brug hellere penge på at fylde den op med 256MB RAM klodser (max 1GB) og
evt. et Radeon PCI grafikkort.

For 5000kr + det hvad du kan sælge din G3 for, kan du sagtens købe en
brugt ægte G4 med m. AGP, ATA4 og mindre problematisk Firewire/USB
busser.

Især AGP sloten har betydning, ud over at være hurtigere end PCII, giver
den dig mulighed for at bruge et stadart PC Nvidia MX2 grafikkort til
700kr. Med PCI er din eneste mulighed for at få hurtigere grafik
acceleration under Mac OS X et ATI Radeon PCI Mac-edition som koster
omkring 2000kr

> Bliver maskinen generelt mere ustabil, eller er opgraderingskort bare
> noget der virker.

Opgraderingskort virker, men du skal i de fleste tilfælde bruge software
for at bruge kortets L2 cache.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-02 05:00

Hej Walther

walther wrote:

> Hvordan ser det ud med opgraderingskort og OSX?

De fleste nyere kort understøtter OS X

> Kan det betale sig at opgradere en 9600 til G3,

Hvis din 9600 er en 200mhz eller 233mhz - og er fyldt godt op med RAM
altså +1024mb (kan ialt håndtere 1536mb i modsætning til B/W G3, der kun
kan håndtere 1024mb), - kan det måske være en løsning. Og det selvom den
kun har en 50mhz bus, så vil den fx. med nedenstående kort under alle
omstændigheder være hurtigere end en B/W G3 300mhz eller 350mhz.

Priserne her er fra Otherworld Computing og er gældende d.d..
XLR8 Mach Carrier G3 Upgrades:
XLR8 ZIF Carrier w/XLR8 MACh G3 ZIF 500MHz 10x 1MB Cache Processor
(XLRMCG3500-10X-250-1) ..... $329.00USd

Hvis du selv køber kortet hjem, vil den koste dig ca. 3880Dkr. inkl.
forsendelse, moms og fortoldning.

Hvis din 9600 til gengæld er enten 300mhz eller 350mhz versionen, vil
det være for lidt, du får ud af det til prisen.

Og for en merpris på ca. 970Dkr. ($84,95) kan du få et 'combokort' med
3x FireWire + 2x USB til alle PM PCI baserede modeller.

> eller en B/WG3 til en G4, og så køre OSX ?

B/W G3'erne kan sagtens køre X, som de er, men selvfølgelig, des
hurtigere processor, des bedre vil X køre. Hvis din B/W er 300mhz ell.
350mhz kan det godt svare sig, hvis du vel at mærke vælger en G4/450mhz
eller 500mhz. De to mindste kort kan slet ikke betale sig, - det får du
for lidt ud af.

XLR8 Mach Speed G4 ZIF MPe Upgrades:
XLR8 G4/350 9x ZIF 1MB Backside Cache w/Altivec & MPe,
adjustable. New, with 2yr Warranty (XLRMSZ7435009X2331) ..... $195.99

XLR8 G4/400 9x ZIF 1MB Backside Cache w/Altivec & MPe
(XLRG4-Z4001200) ..... $299.00

XLR8 G4/450 9x ZIF 1MB Backside Cache w/Altivec & MPe
(XLRG4-Z4501225) ..... $359.00

XLR8 G4/500 9x ZIF 1MB Backside Cache w/Altivec & MPe
(XLRG4-Z5001250) ..... $399.00

For at regne den danske pris ud ved selv at importere dem, skal du gange
dollarprisen med 11,3 og lægge 125kr. til, så har du ca. den pris, du
vil komme til at betale i Dkr.

> Bliver maskinen generelt mere ustabil, eller er opgraderingskort bare
> noget der virker.

Hm... Nogle modeller kan blive ustabile, men generelt kører langt de
fleste meget stabilt. Det gælder både PM modellerne og G3 serierne.

Du skal hellere være lidt opmærksom på, hvad du skal / vil bruge dem
til. Fx. vil en PM 9600 med en G3/500 opg. ikke være særlig velegnet til
nogle bestemte programtyper - såsom musik- og multimedieprogrammer.

Det samme gør sig knap så meget gældende ved en G3 til en G4 opg.

Men det, du nok snarere skal overveje, er at bevare din 9600, som den er
og bruge den til klassisk Mac OS og de programmer, der fx. ikke vil /
kan køre i classic under OS X, og så vente lidt og se tiden an - og så
fx. købe en brugt G4/500 og lade den køre rent OS X.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : walther

Dato : 12-01-02 15:51

Hej,

Tak for de gode og udførlige svar. Det lyder til at være lige så
komplicret som jeg havde frygtet :)

Jeg kom til at skive 9600 i stedet for 9500, men det ændrer vist ikke
så meget ved svarene.

Jeg tror at 9500 forsætter som server (Webspeed), og måske prøver jeg
det der overclocking trick på den BlåhvideG3 (300MHz). Når jeg så får
råd køber jeg mig nok en blærbar, eller en brugt G4.
Men jeg vil da kigge efter brugte opgraderings kort, hvis de skulle
dukke op.

Et lille tillægsspørgsmål. Vil OSX være håbløst på en B/W G3 300MHz?
Jeg bruger den hovedsaligt til programmering (OpenGL, QuickTime
(RealBasic)), og beskyttet hukommelse tiltaler mig en del.

tak,
walther

[Erik, tak for filen, jeg har ikke lige haft tid til at kigge på det
endnu. Skriver lige igen når jeg får den op at flyve...]

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-02 17:18

> [...]

> Jeg bruger den hovedsaligt til programmering (OpenGL, QuickTime
> (RealBasic)), og beskyttet hukommelse tiltaler mig en del.

Nej, men det er dog den langsomste computer jeg uden forbehold vil
anbefale at køre OSX på. - den har 100MHz bus, 128Mbit grafikort (66MHz
PCI slot) som er accelereret i X og Ultra-DMA HD interface - kort sagt,
den har det der skal til.

Hvis dine vigtigste programmer er native, og du har mindst 256MB RAM kan
du roligt skifte.
Jeg har i en kort periode kørt OS X 10.1 på en lånt lombard, dvs 400MHz,
66MHz bus, 320MB RAM, 64bit grafik (uaccelereret) og en 2'5" ATA2 disk.
Det gik overraskende godt sålænge jeg ikke forsøte af bruge QT og
OpenGL. Det var langsommere end i Mac OS 9, men stabilitet og symetrisk
multitasking opvejede sløvheden.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-02 17:48

> [...]
> den har det der skal til.
>
> Hvis dine vigtigste programmer er native, og du har mindst 256MB RAM kan

Maskinen har da understøttede enheder, meeen det kommer nok ikke til
køre så stærkt. En 350 Mhz iMac kører OS X tilfredsstillende, men det er
mærkbart langsommere end min Cube og den er allerede på bunden af, hvad
jeg kan acceptere (det går dog et stykke tid endnu).

> [...]
> Det gik overraskende godt sålænge jeg ikke forsøte af bruge QT og
> OpenGL. Det var langsommere end i Mac OS 9, men stabilitet og symetrisk

Det er samme oplevelse jeg fik på en 233 Mhz iMac. Generelt kører
systemet ganske godt, men QT og OpenGL virker bare ikke så godt...

--
Mvh.
René Frej Nielsen