Selleri
Fra : Torben Abildgaard

Dato : 11-01-02 15:31

Har bladselleri og knoldselleri noget som helst med hinanden
at skaffe bortset fra navnet og planteriget?

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-01-02 16:18

Torben Abildgaard skrev:

> Har bladselleri og knoldselleri noget som helst med hinanden
> at skaffe bortset fra navnet og planteriget?

Ja, ifølge <http://www.hri.ac.uk/enveg/data/raw/vegdata.htm> hedder
bladselleri "Apium graveolens var. dulce" på latin, mens knoldselleri
hedder "Apium graveolens var. rapaceum", hvilket betyder at der er
tale om to varieteter inden for samme art.

// Klaus

Fra : K.Gydum

Dato : 11-01-02 16:42

Hej Torben ...

Der står som følger i Lademanns Leksikon ....

selleri

selleri (#Apium): slægt af skærmplanter med ca. 20 arter på saltjord næsten
over hele Jorden. Vild selleri er vildtvoksende på strandenge i Danmark; fra
den stammer knoldselleri, som allerede i oldtidens Ægypten var køkkenurt.
Selleri er toårig; hos kulturformen svulmer pæleroden, kimstænglen og den
bladbærende stængels nederste del op til en kraftig, næringsfyldt knold med
karakteristisk smag og lugt.

I den familie ligger så også bladselleri ...

MvH - Kæld Gydum

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 11-01-02 19:15

Aha, men smagsmæssigt synes jeg, de ligger langt fra
hinanden. Findes der alligevel madretter, hvor den ene kan
erstatte den anden?

--
vh ¸.·´¯)
><> ´ Torben

Gydum skrev

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-01-02 19:36

Torben Abildgaard skrev:

> Aha, men smagsmæssigt synes jeg, de ligger langt fra hinanden.

Det ene er blade/stængler, det andet rod.

De to aromaer minder dog om hinanden, synes jeg.

// Klaus