Andet multimedie
bentjuul 3670
Råd ved køb af ny wacom digitizer ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-11-00 13:08

Jeg står og skal investere i en Wacom Intuos Dogitizer - men er kommet
i tvivl.
Intuos A5 fås nemlig i både en seriel - og en USB udgave.

Umiddelbart ville jeg uden at blinke vælge USB udgaven - men så er
det, jeg kommer til at kigge på min PC.
Jeg har i forvejen mus, printer, scanner og monitor sluttet tiol via
USB - skal min kommende digitizer også sluttes til via USB, så skal
jeg ud og købe et ekstra USB-kort - med nye USB indgange.

Dette kan jeg selvfølgelig undgå ved blot at købe Intuos A5 til seriel
porten (com1 eller com2), og jeg har faktisk en ledig com port - så
hvor for ikkeslå 2 fluer med et smæk- og spare 50 kr. på digitizeren
(seriel udgaven er billigere end USB udgaven) og spare 250 kr på et
ekstra USB kort ?

Kan nogle fortælle mig, hvad forskel der er på en Wacom intuos A5 i
hhv. seriel - og USB udgave - måske behøver USB udgaven ikke en
ekstern størmforsyning, ellerrrrr...........??????

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 24-11-00 14:45

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> wrote in message
> [...]
> USB - skal min kommende digitizer også sluttes til via USB, så skal
> jeg ud og købe et ekstra USB-kort - med nye USB indgange.

En USB-hub? Et USB-kabel med en lille boks for enden, hvori der er et
antal ekstra stik!

> Kan nogle fortælle mig, hvad forskel der er på en Wacom intuos A5 i
> hhv. seriel - og USB udgave - måske behøver USB udgaven ikke en
> ekstern størmforsyning, ellerrrrr...........??????

Ja... det er den mest slående forskel. Desuden er USB langt hurtigere
end serielporten, så der kan sendes flere informationer fra digitizeren.
Derved bliver "stregen" mindre kantet hvis man tegner hurtigt.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-11-00 14:21

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> wrote in message

> - skal min kommende digitizer også sluttes til via USB, så skal
> jeg ud og købe et ekstra USB-kort - med nye USB indgange.

Plejer man ikke at købe en USB-hub i stedet for et helt kort?
Så vidt jeg husker havde nogen (Intel?) demonstreret en opstilling med over
200 mus sat til én usb-port, sikkert via en h.... masse hubs.

Men bortset fra det, valget står mellem usb og seriel. Hvis du vælger seriel
nu, hvad så næste gang? Er det ikke på tide at du får et webcam? USB
keyboard?

Umiddelbart ville jeg anbefale USB. Det er også nemmere at få til at
virke... :)

Mvh.

Niels Andersen