riffelammo
Fra : Michael Frandsen

Dato : 11-01-02 10:51

hej

Jeg er lige blevet ejer af min første riffel, en Tika master 30.06 som jeg
købte på et ophørsudsalg hos den lokale jagtforretning. (jeg har
selvfølgelig også købt en kikkert til den) og nu kommer spørgsmålet som jeg
er sikker på at der er mange som har en mening om. Hvilken ammunition
(kuglevægt) skal man vælge. Den skal mest bruges herhjemme til
rådyr/kronvildt men skal også bruges til elg mm. i sverige/polen

mvh
Michael

Fra : Frans Jensen

Dato : 11-01-02 18:18

On Fri, 11 Jan 2002 10:51:10 +0100, "Michael Frandsen"
<m.frandsen@get2net.dk> wrote:

>hej
>
>Jeg er lige blevet ejer af min første riffel, en Tika master 30.06

fin riffel

>Hvilken ammunition
>(kuglevægt) skal man vælge. Den skal mest bruges herhjemme til
>rådyr/kronvildt men skal også bruges til elg mm. i sverige/polen

hvis man er uheldig kan en 30-06'er kugle ødelægge et rådyr godt
og grundigt,

kan selvfølgelig kun tale ud fra egen erfaring,
jeg bruger udelukkende een kuglevægt
220grains(14,2gram)roundnose
den ekspanderer til ca. dobbelt størrelse ved passage at et
rådyr,
har ikke skudt større vildt, men krager og katte dør også af
sådan en kugle

PS.
AFAIK er en kaliber .30 pibe med 10" stigning beregnet til en
14,2grams kugle,
ved brug af lettere kugler vil nutationen ikke være ophørt før
helt ude på 80 meters afstand, og da man let kommer til at skulle
skyde f.eks. råvildt på afstande kortere end dette vil det kunne
afstedkomme anskydninger

--
"Enighed gør stærk, men for det meste også blind".
Sigmund Graff

Fra : Freddie

Dato : 22-02-02 14:11

"Michael Frandsen" skrev d. 11-01-02 10:51 dette indlæg :
> hej
Hej og tillykke med riflen.
Jeg har selv en del erfaring med kalibret og de angivne vildtarter.
Jeg forstår dit spørgsmål sådan at du er interesseret i een allround
kugle.
Tage vi udgangspunkt i Den mest skudstærke vildtart, der til trods for
elgens tungere vægt faktisk er kronvildtet!. Her vil det være at
foretrække at vælge en kugle, der "sikrer" dig et gennemskud (gælder
naturligvis også elgen). Hertil vælg en af de "nye" kugler beregnet til
dette formål, (eksempelvis en Nosler partition" eller en "af Normas
"Oryx". Jeg har selv rigtig gode erfaringer med "oryx".
Såfremt du vælger den tungeste kugle der er mulig i 3006 (jeg husker
ikke de nøjagtige vægte, men mener de ligger på ca 13- 14,2 gram, så vil
du også kunne skyde råvildt uden at det bliver voldsomt ødelagt (en let
og hurtig kugle i 3006 ødelægger meget nemt et stykke råvildt).
Jeg ville helt klart købe et par kasser norma oryx og prøve skyde min
riffel med disse og se om den laver et pænt skudbillede. Norma laver
også nogle specielle "storvildtpatroner i 3006" Disse er dyre, men kan
naturligvis også bruges til råvildt udfra ovennævnte betragtninger.
Held og lykke Freddie

http://www.kandu.dk/