dæmning af støj i kabinettet.
Fra : Brian Olsen

Dato : 11-01-02 02:33

hejsa!

nu har jeg jagtet støj i mit kabinet, hvilket endte med at jeg efter en
mindre opgradering købte en termostatstyret Molex køler der kan køle en 1,5
ghz ( eller var det en 1,4).

fint nok, men så var det pludselig PSU der larmede. Altså blev den slagtet
og blæseren udskiftet med en mindre larmende.

nu er det så molexen der høres, men jeg har en ide om at det især skyldes at
den giver vibrationer/resonans i kabinettet.
hvad gør man for at lyddæmpe kabinetet?

skal der bruges noisekiller på skjoldet?? eller måske noget autohalløj?? men
hvad er godt? hvad hvis man satte gummiskiver mellem skruerne og bundkortet?
vil det så stoppe overførslen af støj fra blæser til kabinet?

erfaring og ideer modtages meget gerne! men ellers er vandkøling måske det
eneste alternativ?

hygge
Brian

Fra : Devast8or

Dato : 11-01-02 12:56

Det er ikke fordi du er OT her, men jeg tror du vil have bedre held med at
spørge i dk.edb.hardware.overclocking, da støj og overclocking går hånd i
hånd. Mange af dem i derovre ved en hel del om støjdæmpning :)
Held og lykke med at få lukket munden på maskinen

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin Bangsø

Dato : 11-01-02 17:29

On Fri, 11 Jan 2002 02:32:56 +0100, Brian Olsen wrote:

> nu er det så molexen der høres, men jeg har en ide om at det især skyldes at
> den giver vibrationer/resonans i kabinettet.

Det er også hvad jeg har oplevet efter mange modifikationer i min egen
maskine - Papst blæsere og 7V-trick overalt. Jeg overvejede
vandkøling, men endte med en Silverado, da det virkede som en mindre
overvældende operation sammenlignet med vandkøling. Den er ret stille,
men den får hele systemet til at afgive en irriterende lavfrekvent
"hyletone" - og jeg har endda sat de medfølgende kork/gummi-måtter
undermotherboardet. Sjovt nok forsvinder hyletonen periodisk, men
vender pludseligt tilbage igen. Sikkert noget med temperaturændringer
og efterfølgende udvidning/sammentrækning af materialer.

> hvad gør man for at lyddæmpe kabinetet?

Jeg har "polstret" hele indersiden af mit kabinet med blygummimåtter
fra en bilforhandler. Det gør godt nok kabinettet mere "dødt", men som
sagt kan jeg stadig høre hvad jeg tror er vibrationer fra min
CPU-køler.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b