En ordentlig omgang!
Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-01-02 22:48

Så er det vores tur til at have "groggy" katte - i massevis endda

Kom ved 16-tiden hjem med hele 5 stk., som alle havde været under kniven hos
dyrlægen - 2 voksne hunkatte, der blev steriliserede og vores 3
hankillinger, som alle blev kastrerede, og hvoraf 1 også skulle have
opereret en "dims" fra øjenkrogen væk... Det lettede naturligvis også mit
dankort for adskillige tusinde kroner (dog heldigvis mindre end jeg havde
frygtet), men det er helt anden snak

Det er faktisk første gang vi har fået steriliseret hunkatte, sådan helt
almindeligt - ellers har vi kun haft 2 sterilisationer i forbindelse med
kejsersnit - og jeg må sige, at jeg er overrasket over hvor flot det ser ud!
Raiku er bare ferm til at sy, så alle stingene er syet indvendigt, og det er
slet ikke noget at pille i. De to sterilisationer i forbindelse med
kejsersnittene har været de helt traditionelle sort tråd med store knuder,
som efterlod de dér "tegneserie-ar", I ved, dem med en streg midt i og så
prikker parvist
Bast er stadig noget påvirket af bedøvelsen, hvorimod Tutten er frisk som en
havørn (altså, næsten) og ikke virker synderligt påvirket - hun hverken
slingrer eller noget. Var som noget af det første efter hjemkomst oppe i
toppen af gulv-til-loft kradsetræet, og hoppede let og elegant ned igen!
Bast kan ikke engang hoppe normalt ned fra sofaen...

De to killinger, som kun er blevet kastrerede, har det også fint - de er
noget matte (hele banden er også blevet vaccinerede, det plejer at gøre især
killinger ret trætte) - men har spist og løbet lidt rundt.
Den lille mand, som også har været igennem en øjenoperation er noget mere
træt! Og han har tilsyneladende også fået noget andet bedøvelse end de
øvrige, for da vi lukkede dem ud af kassen, kradsede han sig helt vildt i
munden, som han også blødte fra (hans poter var helt blodige) og lavede
"brækbevægelser" - bekymret ringede jeg straks til Raiku, som sagde, at vi
skulle klippe hans kløer, da det var opvågningen der fik hans mund/næse til
at klø, og derfor kradsede han sig til blods Nu er det heldigvis
overstået, selvom han stadig glemmer at tage tungen indenbords ind i mellem.
Han ser til gengæld lidt spøjs ud, for han har fået et indvendigt og et
udvendigt sting i øjenkrogen, og han har derfor sorte tråd-ender "stikkende"
ud.
Det var også meningen, at 2 af killinger skulle have været øretatoveret - nu
de alligevel var i narkose - men det kunne simpelthen ikke lade sig gøre, da
deres ører var for små... det er jeg nu ikke vanvittig ked af, for jeg tror
nok, at øretatoveringen gør mere ondt end såret "i den anden ende", og det
ville være mægtig synd for den lille mand, som er blevet opereret ved øjet,
at han også skulle have ondt i øret!

Men heldigvis er alle operationer gået fint og uden problemer overhovedet,
så om ikke ret længe er de alle klar til nye numre (killingerne er allerede
begyndt - en har lige været oppe og sige godaften = ligge på ryggen i min
arm, højtspindende og æltende - og ind imellem bide lidt i de fingre, som
ellers nusser en på maven

Mange hilsner
Camilla og 5 trætte misser!

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 10-01-02 23:02

Hej Camilla

Ja det var da noget af en omgang, men godt at høre at de alle er ok og er
ved at være på dupperne *S*
Jeg er noget imponeret over Tutten Neo kunne dårligt stå på benene, de
første mange timer efter hjemkomsten.

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Anita Christensen

Dato : 11-01-02 12:12

Godt at høre at det gik godt med alle misserne
Masser af opmuntrende nus og kæl herfra og så håber vi at de snart er helt
oppe på dupperne igen

Mange hilsner
Anita

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-01-02 14:23

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> øvrige, for da vi lukkede dem ud af kassen, kradsede han sig helt vildt i
> munden, som han også blødte fra (hans poter var helt blodige) og lavede

Årh, den lille mus..
Håber han - og alle de andre, selvfølgelig - har det bedre i dag

Mange hilsner fra Ann R - og fra Donna og Ditte, der spinder medfølende
og måske godt meget svagt kan huske noget om ben, der ikke ville lystre
og sting i maven... eller måske ikke

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-01-02 15:39

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> skrev...
--

Ork ja - han har det fint, og det har alle andre også!

Lillemanden med øjet (JetLag, hedder han) har tilbragt natten sammen med os
i soveværelset, for at undgå, at Bast og Tutten under kattevasken fik hevet
ham i stingene - der blev han så introduceret for Lina, som han aldrig har
set før (eller ihvertfald ikke for nylig) og Loppen, som normalt heller ikke
er sammen med killingerne.
Både Lina og Loppen var _meget_ forsigtige - strakte halsen så den nærmest
blev forstrukket for at snuse til ham, hvorefter Lina gav sig til at knurre
ad ham, og Loppen hvæsede... Lillemanden var nu fløjtende ligeglad, så de
kunne bare knurre og hvæse alt det de gad, han gik bare hen til madskålen og
åd deres tørfoder, og da han blev træt, hoppede han op på mit bryst og lagde
sig til at sove

Lina knurrede stadig i morges, Loppen havde dog opgivet hvæseriet - det
virkede jo ikke alligevel. Men selvom Lina knurrede, så var hun stadig
hamrende nysgerrig, og kunne heller ikke helt stå for, at han gerne ville
lege tagfat - så hun for, stadigt knurrende, afsted med en lille 12-ugers
fis i hælene, for et sekund senere at vende rundt og jagte ham. Når hun så
kom i tanke om, at man egentlig burde være rigtig sur på ham, og satte sig
ned med ryggen til ham, så begyndte han at lege med hendes hale

Ja ja, hun vænner sig jo nok til ham - og de andre killinger, for jeg har
vilde planer om at lade killingerne komme med i soveværelset fra nu og til
de skal flytte hjemmefra (selv om det nok gør kraftigt indhug i
nattesøvnen...).

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 11-01-02 20:34

Øj, at tage 5 misser til dyrlægen det må godt nok være noget besværligt
også selvom man har bil.
Var killingerne kun 12 uger sagde du det? Vil det sige at du så sælger
kastrerede kælemisser eller hva'? Bare meget nysgerrig.

Glæder mig at alle misserne har det godt. Og i vænner jeg såmænd
hurtigt til ikke at få jeres søvn

Kate

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-01-02 21:24

Hej Kate

Jahh, det er da lidt besværligt at have så mange katte til dyrlæge på een
gang - heldigvis er de jo ikke så store, at det gør noget, så de kunne
såmænd alle være i en kasse (men jeg havde dog de to voksne i en kasse for
sig - ellers er kassen næsten ikke til at løfte... de vejer jo immervæk
lidt) - til hjemturen havde jeg medbragt 4 kasser - 1 til hver af de voksne,
1 til JetLag (med øjet) og 1 til de to, som kun var blevet kastrerede -
Raiku mente dog godt, at killingerne kunne være i 1 kasse, så jeg havde en
tom med hjem igen (men blev stadig nødt til at gå to gange til og fra bilen
for at få alle med

Og ja, killingerne er kun 12 uger gamle - og 2 dage, for nu at være helt
nøjagtig - og bliver så solgt som kastrerede kælemisser. Det er første
gang jeg har solgt kastrerede killinger, og gør det hovedsagligt fordi 2 af
dem var fladbrystede da de var ganske få dage gamle. Fladbrystethed (kaldet
FC / FCK Flat Chested Kitten Syndrome) er under kraftig mistanke for at være
en arvelig defekt - selvom arvegangen aldrig er blevet bevist, og sikkert
heller ikke vil kunne bevises - og hvis killingerne overlever (nogle er så
flade, at deres lunger og andre organer også bliver pressede, hvilket
besværer vejrtrækning, samt har flere af disse killinger hjertefejl/mislyde
på hjertet) forsvinder selve fladbrystetheden ofte helt, så man overhovedet
ikke kan se, at de nogensinde har været flade - enkelte er en anelse
svajryggede eller har en lidt mere udpræget fordybning mellem skulderbladene
end normale katte. Mine killinger kan man ikke se noget som helst på - og
faktisk aner jeg i dag ikke, hvilken af de to uden øjendimsen, der var
fladbrystet... Der var desuden en lille pige i kuldet, som døde 1 uge
gammel, netop pga. fladbrystethed - hun var betydelig mere ramt end
drengene.

Jeg er dog ret sikker på, at det ikke bliver sidste gang jeg får kastreret
killinger - tænk på hvor let køberne får det - ingen bekymringer med
kønsmodne hankatte, strinten osv.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

"Kate" <oliwer@wanadoo.dknoget> skrev...

Fra : Birgitte

Dato : 12-01-02 01:32

Hej Camilla

Jeg har selv lige solgt 2 hankatte der skal kastrerres og øremærkes når de
er 15 uger gamle.
Har iøvrigt læst utrolig meget om "tidlig neutralisering af katte" læs
kattemagasinet nr. 5 september 1997 side 32. Det er udklip fra CFA's sider
på nettet.
Ydermere kan jeg i ro og mag slappe af og vide med sikkerhed, at netop de to
ikke er med til at forøge bestanden af uønskede killinger, og også er sikker
på at racen fortsætter at være ren.
Jeg holder med dig, at det heller ikke vil være den sidste gang vi sælger
killinger på den måde.

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Kate

Dato : 12-01-02 16:34

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in

> Jeg er dog ret sikker på, at det ikke bliver sidste gang jeg får
> kastreret killinger - tænk på hvor let køberne får det - ingen
> bekymringer med kønsmodne hankatte, strinten osv.

Ja, både smart for køber, men jo egentligt også for dig som sælger. Jeg
mener, uanset hvor godt man screener sine købere kan man jo ikke være
100% sikker på at de ikke bryder aftalen om ingen avl, men hvis de er
kastrede ved man da at de ikke bidrager til bestanden af herreløse
misser.
Et tillægsspørgsmål så. Er det kun hannerne man kan fixe så tidligt
eller gør man det også med hunner?

Kate

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-01-02 19:34

"Kate" <oliwer@wanadoo.dknoget> skrev i en meddelelse...
> [...]
> 100% sikker på at de ikke bryder aftalen om ingen avl, men hvis de er
> kastrede ved man da at de ikke bidrager til bestanden af herreløse

Hej Kate

Ja, også det - men som sagerne pt. ser ud for burmeseravlen, så har vi
faktisk behov for at beholde alle hankatte fertile til at kunne lave et kuld
eller to (vi er en større gruppe, som har besluttet os for, at forsøge at
lave fremtidige parringer efter racens bedste velbefindende, og ikke efter
hvad vi tror, vil kunne give "pæne" killinger - selvfølgelig ville begge
dele være det optimale, men lige nu synes vi, at vi er nødt til at
vælge...).
Så det er ikke ret meget for min skyld i dette tilfælde - mest for købernes

> Et tillægsspørgsmål så. Er det kun hannerne man kan fixe så tidligt
> eller gør man det også med hunner?

Man kan sagtens kastrere hunkillinger tidligt også - eller dvs. de dyrlæger,
som tør...! Det er jo lidt noget "pille-arbejde" i forhold til voksne katte.
Raiku var nu mest bekymret for, om alle tre killinger havde fået begge sten
i pungen - det havde de heldigvis, så hun slap for at skulle "rode" efter
dem længere oppe.

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 13-01-02 01:03

> [...]
> har vi faktisk behov for at beholde alle hankatte fertile til at
> kunne lave et kuld eller to (vi er en større gruppe, som har

Vil det sige at der er så få burmesere eller er dem som er ikke "gode
nok"?
I har altså bare at få avlet nogle flere for jeg er temmeligt varm på
burmeseren stadig væk, og at besøge dig gør det jo ikke mindre
tanken er at jeg nok overvejer sådan et par stykker når J&S ikke er
mere. Okay, så vi taler langtidsplanlægning, i _har_ altså tid

Kate

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-01-02 13:08

"Kate" <oliwer@wanadoo.dknoget> skrev...
> Vil det sige at der er så få burmesere eller er dem som er ikke "gode
> nok"?

Vi har for lidt avlsmateriale - og vi kan ikke bare importere i flæng, for
der er desværre en del arvelige defekter at tage hensyn til... Lande, som
både England, Finland og Australien - hvor der faktisk opdrættes rigtig
mange burmesere - tør vi simpelthen ikke importere fra, fordi vi er bange
for, at vi får arvelige defekter med Det er gået galt et par gange,
hvor hele linier efter den pågældende import har måttet stoppes igen, og så
er man ikke kommet et skridt videre for at få nyt blod til vores linier.
Men det skal nok lykkes - jeg har jo fx min lille svensker, Lina, som er
helt nyt blod til vores trængte burmesere, og hvor en nøje
stamtavlegranskning har kendt hende "fri" for ihvertfald de linier, vi ved,
der kunne give problemer.
Og nu er vi altså en gruppe, der har sat os for, at lave parringer baseret
på at stamtavlerne passer sammen - og ikke at man nødvendigvis tager de
"pæneste" katte og parrer sammen for at få tilsvarende "pæne" killinger -
altså, at vi prioriterer den genetiske sundhed frem for udseende.

> [...]
> tanken er at jeg nok overvejer sådan et par stykker når J&S ikke er
> mere. Okay, så vi taler langtidsplanlægning, i _har_ altså tid

Bare rolig - vi giver ikke op! Der skal såmænd nok være et par burmesere til
dig om 8-10 år, eller hvornår det nu skulle være

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 13-01-02 22:49

> [...]
> nødvendigvis tager de "pæneste" katte og parrer sammen for at få
> tilsvarende "pæne" killinger - altså, at vi prioriterer den

Aha, tak for forklaringen. Det er dejligt at høre (og nu kommer rosen
at i er så ansvarlige i stedet for bare bevidstløst at avle
videre. Sundheden _skal_ komme først, også efter min overbevisning.

> Bare rolig - vi giver ikke op! Der skal såmænd nok være et par
> burmesere til dig om 8-10 år, eller hvornår det nu skulle være

Det er godt. Johan sidder lige her og kigger med. Han synes vidst meget
godt om din tidshorisont

Kate