Pris for SMS over GRPS
Fra : Anders HJ

Dato : 10-01-02 15:33

Nu er jeg godt forvirret, for jeg har fået flere forskellige svar på dette
spørgsmål: hvad betaler man for SMS over GPRS - betaler man for dataen
(næsten gratis) eller betaler man pr. SMS?

På den ene side kører det vist stadig over SMS-centralen, og på den anden
side /bruger/ den jo GPRS. Hvis ikke man kun betaler for overført data, så
er der jo ingen idé i at bruge SMS over GPRS (SMS er jo hurtigt nok i
forvejen).

Jeg er på TDC's net.

Anders

Fra : maxses

Dato : 10-01-02 15:57

"Anders HJ" skrev d. 10-01-02 15:33 dette indlæg :
> [...]
data, så
> er der jo ingen idé i at bruge SMS over GPRS (SMS er jo hurtigt nok i

Jeg er næsten helt sikker på at du betaler for sendt data...for den helt
store fordel er at lige for tiden kan de ikke styre hvormaget folk
bruger gprs :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders HJ

Dato : 10-01-02 18:18

Det er jo netop det der er tricky... der er gode argumenter for begge
muligheder. Det KØRER over SMS-centralen men det kører også over GPRS...
hvad skal man tro?

Jeg må vel vente til jeg får regningen før jeg rigtig finder ud af det :)

Anders

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 10-01-02 20:13

"Anders HJ" <me@NOSPAMiceduck.com> wrote in message
> [...]
> side /bruger/ den jo GPRS. Hvis ikke man kun betaler for overført data, så
> er der jo ingen idé i at bruge SMS over GPRS (SMS er jo hurtigt nok i

Du bruger jo ikke GPRS for at sende sms beskeden så jeg kunne ikke
forestille mig andet end at du betaler normal sms takst.

Br

Flemming

Fra : Anders HJ

Dato : 10-01-02 20:53

Man kan sætte den til at sende SMS via GPRS og det /går/ skam hurtigere.
Faktisk ca. dobbelt så hurtigt, hvilket man hurtigt finder ud af når man
sender kædede beskeder.

Anders

Fra : Steffen Larsen

Dato : 10-01-02 21:44

Fra : Anders HJ

Dato : 10-01-02 22:56

Jeg ved ikke med Nokia håndsæt, men på alle Ericsson GPRS telefoner kan man
sende SMS over GPRS. Ved ikke hvordan det fungerer, men hurtigere er det.
Spørgsmålet er så om hastigheden er den eneste fordel.

Anders

Fra : Steffen Larsen

Dato : 10-01-02 23:26

Fra : Anders HJ

Dato : 11-01-02 00:07

> Nope!.. man slipper også for at betale den enhedspris som diverse
> selskaber kræver for en SMS via GSM (0.20-0.50 Kr)... Har regnet en
> kostpris ud til omkring ~5øre for en SMS via GPRS, da man selskaberne ikke
> kan tjekke begge ender mht. GPRS og den skal derfor igennem deres SMSC...

Håber du har ret. Men jeg finder vel ud af det før eller siden.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 11-01-02 04:41

On Thu, 10 Jan 2002 23:26:17 +0100, Steffen Larsen <zool@diku.dk>
wrote:

> [...]
>kan tjekke begge ender mht. GPRS og den skal derfor igennem deres SMSC...

Netop det er sikkert grunden til at Sonofon lukkede for SMS via GPRS
for en uge siden.

Fra : maxses

Dato : 11-01-02 08:07

Her er noget fra en anden nyhedsgruppe, jeg råder til at læse det, her
er nogle som allerede har modtaget telf. regninger efter første måned
hvor de har brugt sms via gprs....

http://www.mobildebat.dk/debat1/discus/messages/1/3847.html?1008769602

Jeg håber at i kan bruge det...

Mvh MAx

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders HJ

Dato : 11-01-02 14:24

Det var faktisk meget brugbart!

Men jeg skal vel nyde mine gratis SMS'er inden TDC lukker for SMS via GPRS
ligesom Sonofon.

Anders

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 13-01-02 23:35

> [...]
> side /bruger/ den jo GPRS. Hvis ikke man kun betaler for overført data, så
> er der jo ingen idé i at bruge SMS over GPRS (SMS er jo hurtigt nok i

Du betaler stadig 50 øre for en SMS...... Uanset bæreren som enten kan være
SS7 (signaleringsnettet) eller GPRS nettet. SMSsen ryger igennem SMS centret
uanset bæreren og det er derfra takseringsinformationen dannes. Fordelen for
operatøren er at SS7 systemet aflastes.

De bytes der sendes, vil ikke tælle med i den endelige afregning af volumen,
når operatørerne en gang begynder på det...

Mvh Keld

Fra : Anders HJ

Dato : 14-01-02 17:19

Ikke helt korrekt. SMS via GPRS virkede faktisk i et stykke tid hos TDC
(hvor man kun betalte for data), men her forleden stoppede det med at virke,
så nu er jeg tvunget til at bruge SMS over GSM. Men nu sender jeg ikke så
mange SMS'er at det gør så meget.

Fra : Anders HJ

Dato : 15-01-02 03:24

Jeg tog fejl, SMS via GPRS /virker/ faktisk stadig, min telefon havde bare
rodet rundt i mine data accounts af sig selv... eller også har jeg leget med
min mobil i søvne igen.

--

Anders