Hvilken CPU bruger mindst strøm?
Fra : Mick Johansen

Dato : 09-01-02 21:29

Hejsa,

Jeg har en lille server som kører 24x7x365 med diverse opgaver på WinNT. En
opgradering er i udsigte, men jeg vil gerne sammensætte et system, der
bruger så lidt strøm som muligt. Men hvilken CPU bruger mindst strøm?
Celeron?

Der kommer til at sidde en 60GB 5400RPM HD, 512MB RAM, Matrox G200
grafikkort og et std. CD-ROM drev i maskinen. Men disse dele kan vel ikke
udskiftes til noget mere strømbesparende?

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-01-02 21:39

Mick Johansen wrote:

> [...]
> sammensætte et system, der bruger så lidt strøm som muligt. Men
> hvilken CPU bruger mindst strøm? Celeron?

En Celeron 700 er et godt bud på en billig low-power CPU, men en
P-III 700 bruger faktisk ikke mere strøm, og yder noget bedre.

> Der kommer til at sidde en 60GB 5400RPM HD, 512MB RAM, Matrox
> G200 grafikkort og et std. CD-ROM drev i maskinen. Men disse
> dele kan vel ikke udskiftes til noget mere strømbesparende?
<snip>

Du kunne jo gå efter et integreret bunkort i micro-ATX format,
f.eks. Asus CUSL2-M. På den måde skal du ikke levere strøm til
et "eksternt" grafikkort. Asus-boardet har endda også integreret
netkort...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Mick Johansen

Dato : 13-01-02 16:47

Mange tak for hjælpen allesammen.

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Peter Pan

Dato : 09-01-02 23:02

"Mick Johansen" <mick-j@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opgradering er i udsigte, men jeg vil gerne sammensætte et system, der
> bruger så lidt strøm som muligt. Men hvilken CPU bruger mindst strøm?

Du kan her se hvor mange Watt intels processorer bruger:
P2:
http://support.intel.com/support/processors/sspec/p2p.htm
Celeron:
http://support.intel.com/support/processors/sspec/icp.htm
P3:
http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm
P4:
http://support.intel.com/support/processors/sspec/p4p.htm

Den P2'er der bruger mindst strøm er Pentium2 300 (0,25 mikron versionen)
Den bruger 18,7 Watt
Den Celeron der bruger mindst strøm er Celeron 533A (0,18 mikron versionen)
Den bruger 11,2 Watt
Den P3'er der bruger mindst strøm er Pentium3 500 (0,18 mikron versionen)
Den bruger 13,2 Watt
Den P4'er der bruger mindst strøm er Pentium4 1600A (0,13 mikron versionen)
Den bruger 38 Watt

Så når vi snakker om Intel-"ikke-mobile" CPU'er er det Celeron der bruger
mindst strøm.

AMD's processorer bruger allesammen betydeligt mere end Intel's processorer,
så den vej skal du ikke gå!

Skal du have noget der virkelig rykker når vi snakker om strømbesparelse, så
gå efter en Transmeta chip - Men det skal du nok bestille hjem fra udlandet,
da jeg om ikke andet ikke har set dem til salg her i landet. Transmeta chips
bruger ned under 4 Watt.

> Der kommer til at sidde en 60GB 5400RPM HD, 512MB RAM, Matrox G200
> grafikkort og et std. CD-ROM drev i maskinen. Men disse dele kan vel ikke
> udskiftes til noget mere strømbesparende?

Grafikkortet kan godt fåes med mindre strømforbrug, men der er ikke meget at
spare der, når den ikke leger med 3D.

Mvh
Anders

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-01-02 23:09

> [...]
> grafikkort og et std. CD-ROM drev i maskinen. Men disse dele kan vel ikke
> udskiftes til noget mere strømbesparende?

Prøv at kigge påå Cyrix - de har ikke så meget power, men formentlig nok til
at drive en server.
De kan ikke bruge så frygteligtt meget strøm for de kan køles uden blæser -
kun med køleprofil alene

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Peter Pan

Dato : 10-01-02 00:00

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> at drive en server.
> De kan ikke bruge så frygteligtt meget strøm for de kan køles uden

Nu eksistere Cyrix ikke mere...

Men checkede lige dokumentationen hos Via på deres C3 processor (som jeg går
ud fra du tænkte på) og fandt flg.:
Via C3 800 MHz sluger 12 Watt
Via C3 733 MHz sluger 11,2 Watt

Og det er i nabolaget af hvad Celeron 533A sluger. Så er det bare at Celeron
533A er hurtigere til alt hvad der skal bruges en FPU til, da FPU'en i Via's
C3'er stinker for at sige det pænt! Men da serveren sikkert ikke skal bruges
til spil/hostning af spil betyder det nok ikke det helt store. Men skal den
hoste en Quake3 eller lign. dedicated server er det en meget dårlig ide at
gå efter Via's C3.

Mvh
Anders

Fra : krage

Dato : 10-01-02 00:10

> [...]
til
> at drive en server.
> De kan ikke bruge så frygteligtt meget strøm for de kan køles uden

De hedder nu Via c3, men er ganske rigtigt meget strømbesparende, og
udvikler meget lidt varme.

Mvh
Krage

Fra : Cubus

Dato : 10-01-02 01:13

> [...]
> grafikkort og et std. CD-ROM drev i maskinen. Men disse dele kan vel ikke
> udskiftes til noget mere strømbesparende?

Tilsyneladende er der også stor forskel på strømforsyningers egetforbrug. Jeg har
målt på to 300 Watt ratede strømforsyninger, der ikke var forbundet til noget som
helst idet jeg kortsluttede grøn og sort ledning på atx-stikket:

PSU i Aopen HQ08: 15 Watt

PSU i Codegen 9001: 9 Watt.

--
Cubus

Fra : Cubus

Dato : 10-01-02 01:32

> PSU i Aopen HQ08: 15 Watt

Der skulle have stået Aopen HQ08: 14 Watt

Fra : Peter Jespersen

Dato : 10-01-02 03:04

On Wed, 9 Jan 2002 21:28:37 +0100, Mick Johansen wrote:

> [...]
>opgradering er i udsigte, men jeg vil gerne sammensætte et system, der
>bruger så lidt strøm som muligt. Men hvilken CPU bruger mindst strøm?

VIA C3 - passiv køling er nok!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
This message is SHAREWARE, please register...

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-02 02:08

Peter Jespersen wrote:

><snip>