Ny CD-beskyttelse???
Fra : Alex

Dato : 09-01-02 11:48

Hejsa

På bl.a. den nye Big Fat Snake Live-CD er der en beskyttelse, der gør CD'en
ikke kan afspilles i PC'ere. Hvad er det for en beskyttelse, og kan den
omgås? Jeg tænker på - hvad gør personer, der gerne lovligt vil tage en kopi
af deres CD til bilen?

På forhånd tak!

AJ

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-01-02 11:53

"Alex" <aj@alexjensen.dk> wrote in message
> [...]
> ikke kan afspilles i PC'ere. Hvad er det for en beskyttelse, og kan den
> omgås? Jeg tænker på - hvad gør personer, der gerne lovligt vil tage en

Det er ulovligt at kopiere kopibeskyttede cd'er, også til lovlig brug. Sådan
har jeg ihvertfald forstået det. Hvis du ikke kan afspille den vil jeg
foreslå, at du går ned til pladepusheren og langer ham en flyveskalle. Nej,
det er ikke hans skyld, men det dersens beskyttelse er noget svineri. Hvis
du har en gammel cd-afspiller eller benytter din PC til at høre musik er du
fukt, og så indebærer beskyttelsen er forringelse af lydkvaliteten, eftersom
den består i en masse støj på pladen, som forvirrer cd-rommens
fejlkorrektion.

/Nikolaj

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-01-02 12:07

> CD'en
> kopi
>
> Det er ulovligt at kopiere kopibeskyttede cd'er, også til lovlig brug.
Sådan
> har jeg ihvertfald forstået det.

Siden hvornår og hvad lovgivning ligger til grund for det ?

> Hvis du ikke kan afspille den vil jeg
> foreslå, at du går ned til pladepusheren og langer ham en flyveskalle.

OK Og det er lovlig ifølge hvilken lov...

> [...]
eftersom
> den består i en masse støj på pladen, som forvirrer cd-rommens

Regler om kopiering af CD'er fra Forbrugerrådet:

http://www.fbr.dk/klage/artikel/cdbrand.htm

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-01-02 12:42

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> wrote in message
> Sådan
>
> Siden hvornår og hvad lovgivning ligger til grund for det ?

Det blev udmeldt, da de kopisikrede cd'er blev lancheret. Om den holder i
retten ved jeg ikke.

> OK Og det er lovlig ifølge hvilken lov...

Politistat!!

/Nikolaj

Fra : Henrik Boegh

Dato : 09-01-02 16:20

nikolaj borg told the rest of dk.kultur.musik:

[...]

> Det blev udmeldt, da de kopisikrede cd'er blev lancheret. Om den
> holder i retten ved jeg ikke.

Hvem kom med den udmelding?

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-01-02 16:33

* LOL *

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-01-02 17:11

"Henrik Boegh" <henrik@boegh.X_net> wrote in message

> Hvem kom med den udmelding?

Pladeselskaberne. Det kom frem dengang de første kopi-beskyttede cd'er kom
ud herhjemme.

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=182304

"[...] Nu er det ikke tilladt at forsøge at omgå en elektronisk kopispærring
[...]"

/Nikolaj

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 10-01-02 02:22

On Wed, 9 Jan 2002 17:11:01 +0100, "nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk>
wrote:

> [...]
>
>http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=182304
>
>"[...] Nu er det ikke tilladt at forsøge at omgå en elektronisk kopispærring

Hmm... nu ville jeg ikke helt være så tryg ved at stole "blindt" på
journalister og specielt ikke pladeselskaberne og deres tolkning af
den nuværende lovgivning på området...
Alle har ret til at lave en digital kopi af en given (offentliggjort)
CD - om det er en de har købt eller lånt er forsåvidt ligegyldigt... -
det fremgår af dansk Lov om Ophavsret i den nyeste revision fra maj
2001 - som kan ses på f.eks.
http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/default?OpenForm&URL=sider/ophav_ophavsretsloven_ophavsretsloven
- her er især §§ 12 (privat kopiering) og 2 (beskyttelsens indhold)
værd at læse...

--
/Thomas

Fra : Henrik Boegh

Dato : 10-01-02 10:12

nikolaj borg told the rest of dk.kultur.musik:

[...]

> Pladeselskaberne. Det kom frem dengang de første kopi-beskyttede cd'er
> kom ud herhjemme.

Pladeselskaberne overdriver notorisk altid - mest for at skræmme folk.
Dem der rent faktisk undersøger tingene en smule finder ud af at de
tager fejl.

> http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=182304

Journalister fatter som udgangspunkt ikke altid det de skriver om -
især ikke når det kommer til teknik og lovstof. Tilgengæld er de gode
til at blande lidt mere i, så det giver bedre overskrifter.

Jeg ville nok tage den udtalelse med et stort forbehold.

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"Sometimes I wake up grumpy; Other times I let her sleep"
- [ZnabelA] on #partyline.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 10-01-02 11:47

> Pladeselskaberne overdriver notorisk altid - mest for at skræmme folk.
> Dem der rent faktisk undersøger tingene en smule finder ud af at de
> tager fejl.

Ja, det er også min vurdering, som det fremgår tidligere i tråden.

> [...]
> til at blande lidt mere i, så det giver bedre overskrifter.
>
> Jeg ville nok tage den udtalelse med et stort forbehold.

Problemet er bare, at pladeselskaberne har det med at få presset deres vilje
igennem trods alt. Det er nok de færreste, som har økonomien og overskuddet
til at tage et større juridisk slagsmål med pladeselskaberne om rigtigheden
i ovenstående udmelding, medmindre man altså kan få fri proces.

/Nikolaj

Fra : Jan Holm

Dato : 09-01-02 12:11

Hvis der er tale om sony's key2audio princip så køb en Mac, som OT forøvrigt
lige er kommet med verden mest phunky computer www.apple.com/imac

Mvh
Jan Holm

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-01-02 12:45

"Jan Holm" <audio@parkholm.dk> wrote in message
> Hvis der er tale om sony's key2audio princip så køb en Mac, som OT
forøvrigt
> lige er kommet med verden mest phunky computer www.apple.com/imac

Det er noget mystisk noget med det dersens kopi-sikring. De har vist endnu
ikke kunnet lave en version, som virker helt efter hensigten; i nogle drev
kan cd'en afspilles, i andre ikke.

OT synes jeg ikke at den nye arkitektlampe-MAC er pæn. Se evt.
http://www.bbspot.com/News/2002/01/oooh.html

/Nikolaj

Fra : Michael Hjorth

Dato : 10-01-02 00:05

nikolaj borg wrote:

> [...]
> ikke kunnet lave en version, som virker helt efter hensigten; i nogle drev

Ja det virker ikke altid. Jeg kan både læse, kopiere og rippe Hva'
Snakker Du Om CD'en (den med Terkel i knibe) selvom der står på CD'en at
den ikke kan spilles i PC/MAC.

På min PC er tricket at sætte CD'en i og lade den sidde indtil lampen på
drevet holder op med at blinke (det tager noget længere tid end normalt)
og først derefter forsøge at starte afspilningsprogrammet (dvs.
automatisk afspilning skal slås fra).

Michael.

Fra : nikolaj borg

Dato : 10-01-02 00:06

"Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> wrote in message
> Ja det virker ikke altid. Jeg kan både læse, kopiere og rippe Hva'
> Snakker Du Om CD'en (den med Terkel i knibe) selvom der står på CD'en at
> den ikke kan spilles i PC/MAC.

Det er da for dårligt. Kræv dine penge tilbage.

/Nikolaj

Fra : Alex

Dato : 09-01-02 13:07

Hej Jan og andre

Jeg gider sgu ikke købe en MAC

Jeg fandt dog denne beskrivelse af Key2Audio-krypteringsprincippet, hvis det
har interesse:

http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_protections_key2audio.shtml

Hjem og prøve Clonecd ....................

Fra : Rhythm

Dato : 09-01-02 14:50

"Alex" <aj@alexjensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_protections_key2audio.shtml
>
> Hjem og prøve Clonecd ....................

Den ville jeg lige til at foreslå , den kloner nemlig hele pladen så at den
dersens
kopibeskyttelse bare følger med over på cd-r´en uden at ødelægge brændingen

Smart ikke ?

Rhythm

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-01-02 17:13

In <a1hhom$1nhu$1@news.cybercity.dk> "Rhythm" <hjemstedet@SLETyahoo.dk> writes:

> [...]
>dersens
>kopibeskyttelse bare følger med over på cd-r´en uden at ødelægge brændingen

nej, clonecd cloner ikke hele cd'en. Det er ikke muligt at kopiere de omraader
som bliver brugt til fejlkorrigering.

/Martin

Fra : Alex

Dato : 10-01-02 08:29

Har lige testet CloneCD med indstillingerne fra nedenstående hjemmeside. Nu
kører Big Fat Snake fint som backup!

AJ

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 09-01-02 14:41

"Alex" <aj@alexjensen.dk> skrev:

> På bl.a. den nye Big Fat Snake Live-CD er der en
> beskyttelse, der gør CD'en ikke kan afspilles i PC'ere.

Og ikke nok med det, lyden skulle også være hørbart ringere og, kan i
værste fald skade end Hi-Fi grej.
CD'erne med den nye kopi beskyttelse er også følsommere over for
ridser, da fejldataene grundet kopibeskyttelsen er stærkt reduceret.
Philips har officielt meldt ud, at de kræver disse CD'er mærket, så
folk ved at de reelt set køber et stærkt forringet og i nogles øre,
defekt medie.

> Hvad er det for en beskyttelse, og kan den omgås?

Jeg kender ikke ordlyden af beskyttelsen, men der er med vilje lavet
fejl på CD'en, som kun de langsomme og nye CD afspillere kan klare
næsten uden hørbare problemer.
Hvordan den undgås - personligt gad jeg ikke kopiere et allerede
defekt produkt til brug i bilen.

> Jeg tænker på - hvad gør personer, der gerne lovligt
> vil tage en kopi af deres CD til bilen?

Det er lovligt at kopiere til eget brug, hvis det er muligt. I dette
tilfælde er det endnu ikke muligt, men når det snart bliver det, så er
det jo også lovligt, fordi det er muligt.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella, somdesværreertom!

Fra : Morten Johansen

Dato : 10-01-02 00:45

Alex wrote:

> [...]
> omgås? Jeg tænker på - hvad gør personer, der gerne lovligt vil tage en kopi

Hvis det er et absolut must at lave en kopi, hvad så med at smide skiven i en
standard cd-afspiller og sende lyden til computerens lydkort, for derefter at
optage lyden på computeren? Det er lidt besværligt og giver nok ikke den bedste
lydkvalitet - den var jo i forvejen dårlig så hva' fa'en - men hvis man bare
skal have en kopi, så kan det lade sig gøre.

Hilsen Morten

Fra : Michael Vittrup

Dato : 10-01-02 01:13