Single vs. Dual maskine
Fra : Jakob Sandholm

Dato : 09-01-02 11:44

Hejsa

Jeg har været ved at rådgive min kammerat, han skal købe ny computer.
Jeg har foreslået ham at købe en dual i.st.f. single maskine af følgende
grund:

Man får en hurtigere responstid, da man har en ekstra CPU at trække på, når
noget æder hele den ene CPU.
Jeg oplever ofte på et Duron 750 / ½GB RAM / IBM ATA 66 harddisk at
computeren giver et kort "hak" når den lige skal lave noget andet. Nogle
gange ifm. IDE-controlleren (cd-rom) eller en process der kort vil æde hele
cpu'en. Det er ret irriterende at skulle "vente" og få "hakker" i mp3'en....

Han ved ikke så meget om computere, så vi var rundt i nogen computerbutikker
og spørge (så han kunne høre hvad de sagde), MEN????

Jeg fik i korte træk at vide:

Nej hvis din mp3 hakker ½ sec når der sker noget andet der æder en masse
cpu, så skal du købe en hurtigere harddisk. dual giver ingenting. køber
hellere et bedre grafikkort, for mange ting foregår på grafikkortet. bl.a.
rendering i 3D studio max.
Hvis dit system kan finde på at gøre sådan noget, så er det fordi du har sat
det forkert op!!

---

Hmmmmm, så vidt jeg ved har jeg ikke sat noget forkert op! Men jeg kører
WinME, jeg ved ikke hvad jeg skal tro på når nogen af dem siger noget der er
LØGN.

Er der venligst nogen der kan forklare mig noget om dual og fordelen ved et
dual system.
Mine vurderinger bygger sig på at man køber to lidt langsommere cpu'er, så
det ender op med samme pris, altså ikke en mer-investering. Fordi: man har
alligevel sjældent brug for dem SÅ hurtige som de er i dag......

Fra : Per Kristensen

Dato : 09-01-02 12:19

For det første skal du køre Windows NT/2000/XP Pro, Linux eller unix for at
udnytte SMP/Dual CPU. For det andet skal du ikke regne med den store ydelses
forskel ved normalt brug. Dine spil vil ikke køre hurtigere da de ikke
understøtter SMP (med undtagelse vist nok af Quake3, men det giver ikke mere
ydelse). Brug hellere pengene på en hurtigere CPU eller et bedre grafikkort,
medmindre du skal bruge maskinen som arbejdsstation til tunge programmer,
der understøtter SMP.

Fra : Madsen

Dato : 09-01-02 16:37

Per Kristensen skrev:

> For det andet skal du ikke regne med den store ydelses
> forskel ved normalt brug. Dine spil vil ikke køre hurtigere da
> de ikke understøtter SMP (med undtagelse vist nok af Quake3,
> men det giver ikke mere ydelse).

Det vil altså sige at det denne artikel prøver at forklare er noget
vrøvl? <http://2cpu.com/How-To/article2.htm>

Madsen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-01-02 20:17

Madsen says in dk.edb.hardware:

[Snip Per: Spil vil ikke køre hurtigere]

> Det vil altså sige at det denne artikel prøver at forklare er noget
> vrøvl? <http://2cpu.com/How-To/article2.htm>

Artiklen ville være noget mere værd hvis manden havde lavet
nogle tests og angivet hvor meget hurtigere Quake 2 er på en
dual P450 overfor en single P450.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Madsen

Dato : 09-01-02 22:02

Toke Eskildsen skrev:

> Artiklen ville være noget mere værd hvis manden havde lavet
> nogle tests og angivet hvor meget hurtigere Quake 2 er på en
> dual P450 overfor en single P450.

Ja, det kan jeg godt give dig ret i.

Madsen.

Fra : Per Kristensen

Dato : 10-01-02 09:48

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
>
> Artiklen ville være noget mere værd hvis manden havde lavet
> nogle tests og angivet hvor meget hurtigere Quake 2 er på en

http://www.tecchannel.de/hardware/712/14.html

Og

http://firingsquad.gamers.com/hardware/dualduron/page9.asp
Here are activities that will benefit most from a SMP system:

a.. Database management and recoding
b.. Video/Audio editing and encoding
c.. Content creation - web design, Flash animation, etc.
d.. Graphics editing
e.. Programming
Perhaps in the near future games will be on this list, but for now we just
can't see SMP being a big part of gaming. There's still hope for gamers
though. If you're one of those that belong to this group, the most
intelligent way to go is to buy a SMP capable motherboard and one processor.
This method should let you enjoy all your current and upcoming games while
protecting your investment. If more games come along that benefit from two
processors, all you would have to do is install a second one and you're good
to go.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-01-02 21:16

Madsen wrote:

<snip>
> Det vil altså sige at det denne artikel prøver at forklare er
> noget vrøvl? <http://2cpu.com/How-To/article2.htm>

1. Bemærk sætningen:
"First, let's assume we are using a form of Windows NT for an OS"

- dermed understøtter operativsystemet altså SMP.

2. Quake 2 der benyttes som testapp. er så vidt jeg ved
multithreaded.

- dermed understøtter testapplikationen altså SMP.

3. Der er ingen dokumentation i artiklen, kun påstande. At mange
af disse så er gode nok er en anden side af sagen.

- dermed kan det han skriver ikke dokumenteres ud fra artiklen
alene.

Kort sagt: Hvis applikationer og/eller OS understøtter SMP, får
man en smule højere ydelse på multiprocessor end på
uniprocessormaskiner.

Jakob Sandholm skrev: "Men jeg kører WinME".

Per Kristensen skrev:
"For det første skal du køre Windows NT/2000/XP Pro, Linux eller
unix for at udnytte SMP/Dual CPU."

Min pointe: Per Kristensen og den artikel du henviser til er,
når alt det udokumenterede og uverificerbare fjernes fra
atiklen, faktisk enige. Der er en forbedring at hente, men den
vil ikke være mærkbar i det nævnte scenario.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Madsen

Dato : 09-01-02 22:01

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

> 1. Bemærk sætningen:
> "First, let's assume we are using a form of Windows NT for an OS"

Bemærk hvad jeg svarede på af Per Kristensens indlæg.
Jeg har aldrig benægtet noget af det han skriver. Jeg prøver bare
at finde ud af om artiklen er det rene vrøvl eller om der er noget
om snakken.

Jeg citerede:
> For det andet skal du ikke regne med den store ydelses
> forskel ved normalt brug. Dine spil vil ikke køre hurtigere da
> de ikke understøtter SMP (med undtagelse vist nok af Quake3,
> men det giver ikke mere ydelse).

Artiklen siger at du godt kan mærke ydelsesforskel i f.eks. Quake2
som, ifølge artiklen, åbenbart ikke understøtter SMP og det var det
jeg svarede på. Intet andet.

Madsen.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-01-02 22:16

Madsen wrote:

<snip>
> Artiklen siger at du godt kan mærke ydelsesforskel i f.eks.
> Quake2 som, ifølge artiklen, åbenbart ikke understøtter SMP og
> det var det jeg svarede på. Intet andet.

Så var det mig der overfortolkede, det må du undskylde. Hvis Q2
ikke er SMP-optimeret kommer den ekstra ydelse forfatteren
*påstår* at have fundet fra OS'et (aflastning).

Den teoretiske del af artiklen er god, men konklusionen ser bort
fra hele "value-for-money" delen af det (kan ikke huske fra hvis
..sig jeg hugger nu, men "Price is what you pay, value is what
you get"), der er simpelthen meget lidt smæk for de ekstra
skillinger hvis man køber SMP som almindelig windows-bruger.
Selv for almindelige Un*x-brugere er gevinsten tvivlsom set ud
fra det perspektiv, at jeg så selv gerne ville have en
dual-Athlon skyldes mere min hang til distributed.net

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Madsen

Dato : 09-01-02 22:32

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

> Så var det mig der overfortolkede, det må du undskylde. Hvis Q2
> ikke er SMP-optimeret kommer den ekstra ydelse forfatteren
> *påstår* at have fundet fra OS'et (aflastning).

Det tør jeg ikke gøre mig klog på. Jeg har slet ikke testet nok til
at kunne komme med afgørende beviser på den sag.

> [...]
> fra det perspektiv, at jeg så selv gerne ville have en
> dual-Athlon skyldes mere min hang til distributed.net

Jeg må sige at jeg aldrig nogen sinde har fortrudt at jeg har købt
en pc med dual-cpu. Det jeg hovedsageligt bruger den til er grafisk
arbejde i diverse programmer fra Adobe hvor mange af dem understøt-
ter 2 cpu'er. Hvor godt Win2000 og WinXP Pro så udnytter 2 cpu'er
ved jeg heller ikke, men jeg er ovenud tilfreds.

Det jeg er mest vild med er at jeg kan have gang i utrolig mange
programmer på een gang. Det skyldes sikkert også den forholdsvis
store mængde ram jeg sidder med, men jeg tror også de 2 processorer
spiller ind her.

Madsen.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-01-02 23:04

Madsen wrote:

<snip>
> [...]
> dem understøt- ter 2 cpu'er. Hvor godt Win2000 og WinXP Pro så
> udnytter 2 cpu'er ved jeg heller ikke, men jeg er ovenud

W2K er godt med når det gælder SMP. Adobes programmer *elsker*
dual-maskiner, så der forstår jeg dig helt fint. De falder i
øvrigt ikke ind under hvad jeg vil kalde "normal" brug, men lad
nu det ligge

> Det jeg er mest vild med er at jeg kan have gang i utrolig
> mange programmer på een gang. Det skyldes sikkert også den
> forholdsvis store mængde ram jeg sidder med, men jeg tror også
> de 2 processorer spiller ind her.

To CPU'er, masser af RAM, photoshop og venner, hvad kan jeg sige
.... Du er en meget heldig (og tilsyneladende også meget glad)
mand

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Madsen

Dato : 10-01-02 01:18

> [...]

> dual-maskiner, så der forstår jeg dig helt fint. De falder i
> øvrigt ikke ind under hvad jeg vil kalde "normal" brug, men lad

Det har du nok ret i. Jeg ved ikke hvad man skal definere som
"normal" brug, men ok.

> To CPU'er, masser af RAM, photoshop og venner, hvad kan jeg sige
> ... Du er en meget heldig (og tilsyneladende også meget glad)
> mand

Jo tak. Jeg har intet at brokke mig over på det område i hvert
tilfælde og heller ikke noget med hakken i *.mp3-filer, men jeg
tvivler på at det nødvendigvis har noget med de 2 cpu'er at gøre.
Det er nok nærmere et spørgsmål om gode drivere til harddiskcon-
trollere osv.

Madsen.

Fra : Jakob Sandholm

Dato : 10-01-02 14:27

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> atiklen, faktisk enige. Der er en forbedring at hente, men den
> vil ikke være mærkbar i det nævnte scenario.

At jeg kører Windows ME, har slet intet at gøre med sagen.
Hvis du læser min første posting står der

-> Jeg har været ved at rådgive min kammerat, han skal købe ny computer.
-> Jeg har foreslået ham at købe en dual i.st.f. single maskine af følgende
-> grund:

Jeg har selv overvejet at købe et dual-system. I så fald ville jeg
selvfølgelig benytte et OS der understøtter det.. :)

Jeg nævner Windows ME, fordi han påstår at mit nuværende system er sat
forkert op, mangler bios-update eller andet. Jeg oplever nemlig - på mit
single WinME system - at nogle operationer hakker. Jeg mener dog at have
opdateret med nye drivere o.l. derfor mener jeg ikke det kan være sandt.

Jeg forestiller mig så, at et dual-system kan afhjælpe disse ting.
Altså at man får en hurtigere responstid og undgår "hakker" når man belaster
systemet med cpu-krævende opgaver.

Scenariet er altså SMP-understøttet OS, men ikke nødvendigvis understøttelse
i applikationerne.

Har jeg ret i det? Det mente ekspedienterne nemlig ikke, at jeg havde!

Mvh
Jakob

Fra : Deaster

Dato : 09-01-02 12:24

> [...]
> WinME, jeg ved ikke hvad jeg skal tro på når nogen af dem siger noget der

Du får ihvertfald ikke en dyt ud af dualprocessor hvis du kører WinME, der
skal du køre noget Linux, W2K, eller XP.

Og til "normalt" (dvs. stort alt minus videoredigering og rendering af MEGET
grafik) brug ville jeg aldrig købe dual, men så hellere bruge pengene på et
dyrere gfx kort, scsi raid eller mere ram.
--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Mikkel Gravgaard

Dato : 09-01-02 21:32

Hvis der opleves hak, kan det såmænd ofte skyldes via-chipsets ... prøv at
opdatere med VIA's 4in1 driver. www.viatech.com

Fra : Peter Rinder

Dato : 09-01-02 21:36

> mp3'en....

Hvis du vil undgå "hakker" i mp3-afspilningen kan winamp indstilles til at
buffer en hel sang af gangen.
Så hakker den nærmest aldrig.
(Jeg ved godt det ikke var det vi hovedsageligt snakkede om ; ))

/Peter

Fra : Jakob Sandholm

Dato : 13-01-02 15:37

"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> wrote in message

> [...]
> buffer en hel sang af gangen.
> Så hakker den nærmest aldrig.
> (Jeg ved godt det ikke var det vi hovedsageligt snakkede om ; ))

Det løser desværre heller ikke mit problem. Det er bl.a. når den tilgår min
IDE-disk, at der kommer hakker...

/Jakob

Fra : Christopher A. F. To~

Dato : 13-01-02 16:16

On Sun, 13 Jan 2002 15:37:07 +0100, "Jakob Sandholm"
> [...]

>"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> wrote in message

>Det løser desværre heller ikke mit problem. Det er bl.a. når den tilgår min

Er DMA aktiveret på dine harddiske og cd-romdrev?
Det kan godt have noget at sige...

Stoffer

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-01-02 13:33

On Wed, 9 Jan 2002 11:44:29 +0100, Jakob Sandholm wrote:

<snip>

> [...]
>det ender op med samme pris, altså ikke en mer-investering. Fordi: man har
>alligevel sjældent brug for dem SÅ hurtige som de er i dag......

på x86-32 platformen benyttes det der hedder SMP (Symmetrical
MultiProcessing), kort sagt så er alle processorene lige (AMP
for seksempel reserverer processorene til en enkelt opgave).

Styresystemet holder sig gerne til den første processor og hvis
det er lavet ordentligt ligger nye tråde på den processor der
laver mindst (Windows opererer så på den måde at den når et
program startes op ligger hele programmet på den processor der
laver mindst, hvilket betyder at hvis man skal have mere spark i
selve programmet skal det være skrevet til SMP).

For at opsummere så får du ikke en hurtigere maskine med mindre
enten programmerne eller styresystemet har en nogenlunde
anstændig SMP support. Derimod kan du have mere arbejde kørende
på en gang, uden at hastigheden og responstiden går ned.

MHT MP3 vil det nok fjerne noget af hakkeriet 3D Studio MAX har
direkte SMP support så her vil der kunne mærkes noget!

Og du har ganske ret, med mindre man har et eller andet program
der ligge og sluge IDLE time sover ens processor det meste af
tiden.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
On a clear disk you can seek forever