MHz betydning
Fra : Thïngmand

Dato : 09-01-02 10:48

Hvor meget betydning har clock frekvensen på CPU'en, når maskinen
hovedsageligt bruges til spil?

I min nye maskine havde jeg tænkt mig en Athlon Palomino XP 1600+ og et
Soltek SL-75DRV2 med DDR-RAM.

Så ser jeg på edbpriser at en Duron 900MHz koster 512 kr. mod 1.287 kr. for
en XP 1600+

Kan man mærke de 775 kr. forskel, hvis man kører med et GeForce 2?

Jeg er jo frygtelig fristet til at købe en Duron og så opgradere engang til
jul, når XP'en koster det halve...

Fra : Deaster

Dato : 09-01-02 11:03

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan man mærke de 775 kr. forskel, hvis man kører med et GeForce 2?
>
> Jeg er jo frygtelig fristet til at købe en Duron og så opgradere engang

Jeg er lige gået fra en Duron 600@1Ghz til en XP1600+ og der er rimelig stor
forskel. Jeg har ihvertfald ikke fortrudt mit køb, så nu skal jeg bare igang
med at oc XP'en.

Spiller du meget og har du behov for det, og hvad med gfx. kort og ram?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 09-01-02 13:12

Tomshardware har lavet flere såkaldte CPU-scaling test igennem tiden, dvs.
testet hvor meget CPU´en hastighed betyder for spille-performance.

Konklusionen var (her ultrakort gengivet) at:

GeForce2-serien (og nedaf) ikke får den store bonus fra en hurtigere CPU men
at GeForce3 serien har brug for en hurtig CPU (som f.eks. P4 eller Athlon
XP).

Selv sidder jeg med en Athlon 800 mhz og et GeForce2 GTS og de andre CPU´ere
jeg har prøvet med betyder ikke det store i f.eks. 3DMark2001 (3450 point)
eller Quake3 (ca. 96 fps). En kammerat havde et Radeon (vist nok 7500) og en
1466 mhz Athlon XP og fik under 3300 i score. En opgraderingen til et
GeForce3 satte ham langt over 7000 i samme test.

Derfor er de læresætninger som jeg går ud fra følgende:
1) Har du GeForce2-serien er der ikke meget at hente ved en ny CPU (selvom
GeForce ofte er nok). Her skal et nyt grafikkort til. Imidlertid skal CPU´en
opgraderes for at levere nok til GeForce3-chips (= dyr proces)
2) Har du et GeForce3 kan det betale sig at opgradere CPU´en.

Håber dette hjalp

Lars

Fra : Thïngmand

Dato : 09-01-02 13:16

> Derfor er de læresætninger som jeg går ud fra følgende:

[klip-klip]

Tak for det gode svar!