Gnister (sidste spørgsmål lige nu :-)
Fra : MacMan

Dato : 08-01-02 23:31

Hejsa,

Når jeg kobler min PowerBooks (Pismo) strømforsyning sammen med strømkablet,
kommer der en gnist. Sætter jeg strømforsyningen og kablet sammen for
derefter at sætte kablet i stikkontakten, kommer der en gnist ved
stikkontakten.
På min mors iMac er det sammen problem: Sætter jeg strømkablet i, kommer der
en gnist mellem kablet og iMac'en.

Er det normalt, eller har jeg været uheldig med alle mine maskiner?

Det skal lige siges at det ikke er samme hus - eller samme by - så at det er
husets strøm der er noget galt med tvivler jeg på.

- Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-02 23:51

In article <B8613196.137%nospam@nospam.com>, MacMan <nospam@nospam.com>
wrote:

> [...]
> kommer der en gnist. Sætter jeg strømforsyningen og kablet sammen for
> derefter at sætte kablet i stikkontakten, kommer der en gnist ved

Bare lige et godt råd: Sæt strømkablet i strømforsyningen og strømkablet
i stikkontakten før du sætter PB'en til.

> Er det normalt,

Ja, såfremt det ikke er en kæmpe gnist. Dine stikkontakter er vel ikke
jordede?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-02 00:46

> [...]

> Det skal lige siges at det ikke er samme hus - eller samme by - så at det er
> husets strøm der er noget galt med tvivler jeg på.

Det er der vist ikke noget unormalt i. Strøm er jo strøm. Jeg
oplever det samme med vores Nilfis støvsuger. Kan du ikke slukke for
stikkontakten, før du sætter ledningen i? Så skulle der ikke opstå
gnister. Når du så tænder for stikkontakten, opstår gnisten sikkert inde
i kontakten, men der ser man den jo ikke.
Henrik Münster
Esbjerg