Tildeling af IRQ
Fra : Leif Jakobsen

Dato : 08-01-02 21:38

Hvordan tildeler jeg en bestemt IRQ til mit RME lydkort - den må ikke dele
IRQ med andre enheder?

Detaljeret svar gerne - da jeg ikke er særlig stedkendt i BIOS, hvor jeg går
ud fra det skal foregå.

Der skal vel også foretages indstillinger under egenskaber for Standard PC?
Jeg har installeret win xp pro (da) i Standard PC mode.

Håber ikke jeg er kommet off topic!

mvh
Leif Jakobsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-01-02 21:50

Næeee men et par ord om hvilken bios / motherboard du har, ville have gjort
af nogen af os måske kunne have hjulpet dig!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Leif Jakobsen

Dato : 09-01-02 07:26

Selvfølgelig, undskyld: ASUS CUSL2-C, chipset Intel 815E

mvh
Leif

Fra : Leif Jakobsen

Dato : 09-01-02 07:26

Fra : Leif Jakobsen

Dato : 09-01-02 07:26

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-01-02 11:27

OK I min bios (ASUS A7V 1.007) kan jeg gå ind og reservere IRQ til non ploug
and play formål. Jeg kan endvidere tildele de forskellige PCI slot en IRQ
(Legasy et eller andet).
Kombinationen af at sætte mit netkort i slot 3, tildele slot 3 IRQ 9 og
sætte IRQ 9 til non plough and play, gør at netkortet får IRQ 9 for sig
selv.

Lydkort bruger ofte IRQ 5, som også bruges af printerport 2, (hvis du har
to - det har de færreste). Der burde ikke være noget problem i at reservere
IRQ 5 til lydkortet.

Jeg kender ikke dit bundkort, men mon ikke der er andre der kan fortælle dig
nøjagtigt hvor du sætter disse ting, men det ene sted er nok PCI setup og
det andet kunne hedde noget med IRQ sharing.

Fra : Leif Jakobsen

Dato : 09-01-02 13:43

Tak for svaret. Jeg har fundet hvor jeg skal tildele en bestemt pciport en
bestemt IRQ. Det gik fint. Men jeg kan ikke finde det andet du snakker om,
medmindre: en indstilling hedder noget i retningen af "plug & play O/S".
Den er sat til NO. Er det den du tænker på?

Desuden har jeg en menu der hedder noget med IRQ exclusive, hvor jeg for
hver IRQ kan vælge yes/no til at reservere. De står nu til NO, men jeg har
rettet IRQ 5 til YES, da mit lydkort sidder i pciport 6, som jeg har sat til
IRQ 5. Lyder det fornuftigt? Har jeg overset noget?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-01-02 15:15

> [...]
> medmindre: en indstilling hedder noget i retningen af "plug & play O/S".
> Den er sat til NO. Er det den du tænker på?

Nej, det skal være Yes hvis du bruger Windows.

> [...]
til
> IRQ 5. Lyder det fornuftigt? Har jeg overset noget?

Bingo! Så har du reserveret IRQ til det slot lydkortet sidder i. Så tror
jeg ikke du kan gøre mere. Windows kan finde på at tildele småting til samme
IRQ - det kan du ikke forhindre.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Leif Jakobsen

Dato : 09-01-02 22:58

Er der noget med at disse IRQ-reservationer blot annuleres ved hver
win-opstart så længe acpi er aktiveret? Jeg KAN ikke finde nogen steder i
BIOS der står acpi. Kan der stå noget andet?

I Standard PC mode (og ikke i acpi) kan jeg under enhedshåndtering >
computer > standard pc > egenskaber > IRQ styring aktivere/deaktivere "brug
af IRQ styring". Skal jeg mon deaktivere her for at lade instillingerne i
BIOS træde i kraft? Eller skal jeg vælge en af de to muligheder under
IRQ-styring (1: hent IRQtabel ved at bruge MS-specifikationstabellen. 2: den
hedder noget med hent IRQ tabel fra PCBIOS 2.1 eller noget i den retning)