Tage en IDE-disk ud af maskine
Fra : Christian Flintrup

Dato : 08-01-02 18:29

Er det forsvarligt at tage en IDE-disk ud af en maskine mens den er
tændt?

Operativsystemet er ligegladt / disken er unmounted - det er mere om
bundkortet kan lide det.

--
!! Se min signatur. Se min signatur. Se min signatur !!

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-01-02 18:51

On Tue, 8 Jan 2002 18:29:18 +0100, chr@mac.com (Christian Flintrup)
wrote:

>Er det forsvarligt at tage en IDE-disk ud af en maskine mens den er
>tændt?

Ikke med mindre du har en diskskuffe der er beregnet til 'hotplug'.

Du risikerer at ødelægge både disk og motherboard, måske ikke de
første par gange men sidste gang går det galt.

>Operativsystemet er ligegladt / disken er unmounted - det er mere om
>bundkortet kan lide det.

Hvis du bruger win2k eller nyere vil systemet selv finde ud af om
disken er der eller ej, ligesom usb gør.

--
Jens

I'll give you a definite maybe.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 08-01-02 18:57

Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> Ikke med mindre du har en diskskuffe der er beregnet til 'hotplug'.
>
> Du risikerer at ødelægge både disk og motherboard, måske ikke de
> første par gange men sidste gang går det galt.

OK... Men jeg tror, at jeg tager chancen og installerer en diskskuffe i
dag. Herefter er der vel ingen fare, så.

Men en anden ting: hvad hvis KUN strøm afbrydes til harddisken - er det
den samme fare som at tage IDE-connectoren ud?

OK - det er FreeBSD 4.4.

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-01-02 19:41

On Tue, 8 Jan 2002 18:56:34 +0100, chr@mac.com (Christian Flintrup)
wrote:

>OK... Men jeg tror, at jeg tager chancen og installerer en diskskuffe i
>dag. Herefter er der vel ingen fare, så.

Men det er en speciel skuffe du skal bruge til 'hotplug'. Jeg kiggede
lige på edbpriser.dk under harddiske->tilbehør. En IDE skuffe til
hotplug koster 150 kroner.
Brug ikke en almindelig skuffe.

>Men en anden ting: hvad hvis KUN strøm afbrydes til harddisken - er det
>den samme fare som at tage IDE-connectoren ud?

Ja.

>OK - det er FreeBSD 4.4.

Det burde også ku' ku', men det er ikke mig du skal spørge

--
Jens

All I know I learned from reading Usenet.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 08-01-02 19:46

Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> Men det er en speciel skuffe du skal bruge til 'hotplug'. Jeg kiggede
> lige på edbpriser.dk under harddiske->tilbehør. En IDE skuffe til
> hotplug koster 150 kroner.
> Brug ikke en almindelig skuffe.

Der er et prismærke på min, 199 kr., og der står "Hot swappable" på den,
så den skulle være god nok ...

Men kan jeg godt for denne ene gang tage den ud uden at slukke
computeren, tror I? Altså - hvor stor er risikoen? Det er et nyere
bundkort.

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-01-02 20:15

On Tue, 8 Jan 2002 19:46:08 +0100, chr@mac.com (Christian Flintrup)
wrote:

> [...]
>
>Men kan jeg godt for denne ene gang tage den ud uden at slukke
>computeren, tror I? Altså - hvor stor er risikoen? Det er et nyere

Gør det dog, det er jo bare en computer, du får vel en ny til jul

--
Jens

Be warned young adventurer, here there be Dragons......

Fra : Carsten Keller

Dato : 08-01-02 19:39

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> Ikke med mindre du har en diskskuffe der er beregnet til 'hotplug'.

Er det ikke disken der skal være Hotplug? Sådanne diske er vist lidt mere
pebrede end alm. diske.
Keller

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-01-02 20:05

On Tue, 8 Jan 2002 19:39:21 +0100, "Carsten Keller"
<c.keller@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Er det ikke disken der skal være Hotplug? Sådanne diske er vist lidt mere
>pebrede end alm. diske.

Okay, som jeg har forstået det er det nok at have en skuffe der er
hotplug. Problemet med at hive fladkablet af og på med strøm på er at
det ikke er til at forudse hvilken rækkefølge forbindelserne kommer i,
og derfor kan kredsløbene overbelastes.

Hotplug skuffen skal så have en elektronisk indretning der afbryder og
slutter i den rigtige rækkefølge.

Men man kan jo altid spørge der hvor de sælger skuffen.

Når man kigger på producenten og forhandlernes sider står der ikke
noget om at det skal være specielle diske.

--
Jens

Are you bragging or complaining?

Fra : Motren Siebuhr

Dato : 09-01-02 00:36

> Når man kigger på producenten og forhandlernes sider står der ikke
> noget om at det skal være specielle diske.

Så vidt jeg ved er IDE standarten bygget til at kunne hot-plugges. Og så
vidt jeg har kunnet finde ud af, er alle mine nyere diske (fra en 13 GB IBM
og op) designet til det, men jeg må indrømme, jeg aldrig har forsøgt mig med
det. Men om ens mobo kan tage det, kommer vel an på IDE-controlleren, men
detaljerne kan velsagtens læses på fabrikantens hjemmeside (til
controlleren, altså).

Morten Siebuhr
101010_2