|
| Lydkort til spil Fra : Thïngmand |
Dato : 08-01-02 15:43 |
|
Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
bruge 4 kanaler)
Hvad gør EAX og andet lir godt?
| |
Mogens Meier Christe~ (08-01-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Meier Christe~ |
Dato : 08-01-02 18:13 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
news:3c3b0561$0$62870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
Ja, performance-mæssigt og kvalitet/feature-mæssigt.
Onboard-lyd sluger efter sigende hurtigt meget CPU-kraft.
> Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
> bruge 4 kanaler)
Kender ikke Audigy, men det er velkendt at der er/var meget støj på SB16!
> Hvad gør EAX og andet lir godt?
EAX er features, såsom rumklang, ekko osv.
Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule osv. -
det kan SB16 ikke (i hardware).
--
Mvh. Mogens
www.momech.dk
| |
Thïngmand (09-01-2002)
| Kommentar Fra : Thïngmand |
Dato : 09-01-02 09:42 |
|
> Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule osv. -
> det kan SB16 ikke (i hardware).
Det vil sige på et SB16, vil der være de samme lyde som på et med EAX, den
eneste forskel er at det bruge mere CPU saft? (hvis man ser bort fra
lydkvalitet)
| |
Wizeguy (09-01-2002)
| Kommentar Fra : Wizeguy |
Dato : 09-01-02 14:52 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
news:3c3c023e$0$35426$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule
osv. -
> > det kan SB16 ikke (i hardware).
>
> Det vil sige på et SB16, vil der være de samme lyde som på et med EAX, den
> eneste forskel er at det bruge mere CPU saft? (hvis man ser bort fra
> lydkvalitet)
Nej, du vil aldrig få EAX med et SB16. EAX virker ikke i software, men
kræver et kompatibelt lydkort.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen
| |
Mogens Meier Christe~ (10-01-2002)
| Kommentar Fra : Mogens Meier Christe~ |
Dato : 10-01-02 17:04 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
news:3c3c023e$0$35426$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule
osv. -
> > det kan SB16 ikke (i hardware).
>
> Det vil sige på et SB16, vil der være de samme lyde som på et med EAX, den
> eneste forskel er at det bruge mere CPU saft? (hvis man ser bort fra
> lydkvalitet)
Nej, årsagen til min knudrede formulering ovenfor er at der er nogen (gamle)
spil der kompenserer for manglende EAX ved at have flere forskellige udgaver
af den samme lyd med forskellig rumklang, men det fylder jo x gange så meget
på CD'en, harddisken og måske i RAM'en - og er besværligt, så det skal du
nok ikke forvente at se fremover.
EAX er den "sikre" løsning, langt de fleste nuværende spil understøtter EAX
(og evt. andre standarder).
--
Mvh. Mogens
www.momech.dk
| |
René Jensen (08-01-2002)
| Kommentar Fra : René Jensen |
Dato : 08-01-02 18:21 |
|
"Thïngmand" wrote:
> Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
Næh egentligt ikke. -Men det er jo selvf. rart at have et kort, som kan
give spilleoplevelse en smule mere, når man nu har en computer som
ellers er "tunet" til spil.
> Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
> bruge 4 kanaler)
Det skulle kun være støjen på kortene, som gør den store forskel, ellers
ikke.
> Hvad gør EAX og andet lir godt?
EAX er udviklet af Creative, og bruges til at give f.eks. Half-Life en
dydbe i lyden. Således vil der være væsentligt forskel på skud affyret
inde i nogle små lukkede rum og udenfor i en stor arena. Samtidigt vil
der også være forskel på hvilke materiale som væggene og rummet er
opbygget på der vil give en mere realistisk lydoplevelse. Læg mærke til
at kun EAX 3.0 understøtter real-time beregning, noget de sikkert har
implementeret fra Aureal's A3D 2.0 teknologi, som de opkøbte tidligere.
--
Med venlig hilsen,
René Jensen
Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"
| |
Wizeguy (08-01-2002)
| Kommentar Fra : Wizeguy |
Dato : 08-01-02 19:49 |
|
"René Jensen" <rene.jensen@adslhome.dk> wrote in message
news:3C3B2A6A.8B898BCB@adslhome.dk...
>Læg mærke til at kun EAX 3.0 understøtter real-time beregning, noget de
sikkert har
> implementeret fra Aureal's A3D 2.0 teknologi, som de opkøbte tidligere.
EAX 3.0 (eller EAX Advanced HD som Creative Labs kalder det) beregner IKKE
første orden refleksioner i real time. EAX Advanced HD er blot en række
udvidelser til den eksisterende EAX teknologi. EAX er en tilføjelse til
Microsoft's DirectSound 3D teknologi, og ikke et selvstændigt API som Aureal
A3D 2.0/3.0,og derfor skal alle lyde på forhånd placeres i et 3D rum
relativt til lytteren for at man kan høre dem i spillet. Fordelen ved en
sådan implementering er, at det hele kan gøres via lydkortets processor uden
at belaste cpu'en.
Aureal A3D 2.0/3.0 er/var på mange måder en bedre og mere realistsik
implementering af 3D lyd end EAX, men ulempen var at det var svært at
programmere i spil. A3D 2.0 virker på den måde, at lyd beregnes i real time
givet omgivelserne, dvs. den kastes tilbage fra vægge, dæmpes af
forhindringer og objekter etc., nøjagtigt som i vrkeligheden. A3D
teknologien kræver en særlig udgave af spillets baner for at kunne foretage
disse beregninger, hvilket kun Aureal var i stand til at skrive. Resultatet
blev, at de fleste spiludviklere valgte EAX som er lettere at programmere,
og A3D 2.0 virker da også kun helt efter hensigten i to spil, nemlig
Halflife (og diverse add-ons som CS) og Heretic 2. Detter er grunden til at
Aureal til sidst gik konkurs. At Creative opkøbte rettighederne betyder
ikke, at de ønsker at gøre brug af Aureal's teknologi. Hensigten var at
forhindre potentielle konkurrenter (f.eks. Sensaura eller Nvidia) i at kunne
udnytte teknologien. Creative satser fuldt på deres egen EAX teknologi, som
ikke gør brug af real-time beregning.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen
| |
Wizeguy (08-01-2002)
| Kommentar Fra : Wizeguy |
Dato : 08-01-02 19:27 |
|
"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
news:3c3b0561$0$62870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
Efter min mening - ja, specielt hvis man spiller spil der understøtter 3D
lyd (f.eks. Counterstrike)
> Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
> bruge 4 kanaler)
Ja, lydkvaliteten er langt bedre, ligesom du får EAX i spil der understøtter
dette.
> Hvad gør EAX og andet lir godt?
EAX skaber rumklang og ekko som afhænger af de omgivelser man bevæger sig
rundt i. Er det godt implementeret, som i f.eks. Rainbow 6:Rogue Spear eller
Thief 2, gør det spilleoplevelsen meget bedre.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen
| |
|
|