Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fortjeneste <-> Tab på aktier ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-01-01 12:13

(1) Hvis man har tabt på en udenlandsk (svensk) aktie som man har haft i over 3 år, kan man så ved
skatteberegningen modregne tabet i en gevinst på en dansk børsnoteret aktie, som man også har haft i
over 3 år ?

(2) Det er en velkendt sag at man skal have tab og gevinst i "den rigtige rækkefølge" for at kunne
få skattemæssig glæde af tabet. Tabet skal lides først og så kan man i de næste 5? indkomstår
modregne tabet i en evt. aktiegevinst.

Hvis man først har aktiefortjenesten og senere får et tab, kan man ikke med tilbagevirkende kraft
"trække tabet fra" og få måske allerede betalt skat af den tidligere fortjeneste retur.

MEN! - Er det ikke således, at hvis man først har haft en fortjeneste på aktier og senere i SAMME ÅR
får et tab, så kan man modregne tabet i gevinsten, selvom fortjeneste og tab skete i "den forkerte"
rækkefølge.

Jeg har tilladt mig at samsende dette spørgsmål til både dk.videnskab.jura og dk.penge , da jeg er i
tvivl om i hvilken af grupperne det hører hjemme.

På forhånd tak for svar.

Claus

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 14-01-01 14:18

"Claus E Beyer" skrev:

> [...]
over 3 år, kan man så ved
> skatteberegningen modregne tabet i en gevinst på en dansk børsnoteret

Under forudsætning af at kursværdien af din aktiebeholdning af børsnoterede
aktier inden for de 3 seneste år ikke har oversteget en beløbsgrænse på
>100.000 (husker ikke beløbet præcist)
er avancen ved salg af de danske aktier ej skattepligtig. Beløbsgrænsen
>100.000 gøres op ved udgangen af hvert indkomstår, samt ved salg eller køb
af børsnoterede aktier.

Selvom dine danske børsnoterede aktier skulle være skattepligtige, er er
ikke mulighed for at modregne tab på unoterede aktier (som jeg læser dit
indlæg er dine svenske aktier unoterede) i avance på børsnoterede aktier.

> [...]
rækkefølge" for at kunne
> få skattemæssig glæde af tabet. Tabet skal lides først og så kan man i de

Det er korrekt at tab på aktier (korttids- som langtidsaktier) kan fremføres
i de 5 næste indkomstår.

> [...]
aktier og senere i SAMME ÅR
> får et tab, så kan man modregne tabet i gevinsten, selvom fortjeneste og

Jo - vær blot opmærksom på at tab på korttidsaktier (ejertid<3år) kun kan
modregnes i avance på korttidsaktier, ligesom tab på langtidsaktier kun kan
modregnes i avance på langtidsaktier.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Oh my god, who killed Kenny??
No one, he died of boredom in Birkerød

Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-01-01 17:51

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indlæg er dine svenske aktier unoterede) i avance på børsnoterede aktier.

Tak for svaret!

Der er tale om svenske aktier der er ikke er noteret på Københavns Fondsbørs, men på Stockholms
Børs.
Gør det at tabet på de svenske aktier måske alligevel kan modregnes i gevinsten på de danske ?
Der er i begge tilfælde tale om aktier med mere end 3 års ejerskab og fortjenesten på de danske er
skattepligtig.

Claus

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 14-01-01 18:57

"Claus E Beyer" skrev:

> [...]
Fondsbørs, men på Stockholms
> Børs.
> Gør det at tabet på de svenske aktier måske alligevel kan modregnes i

Ja - det kan du tro. I de tilfælde hvor børsnoteringen er på en børs inden
for EU/EØS, eller noteringen er sket på en børs, som er medlem af eller
associeret medlem af Federation Internationale des Bourses de Valeurs (FIBV)
kan der ske modregning af tab i avance.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Erik G Christensen

Dato : 14-01-01 22:57

Kenn Gerdes wrote:

> Under forudsætning af at kursværdien af din aktiebeholdning af børsnoterede
> aktier inden for de 3 seneste år ikke har oversteget en beløbsgrænse på

Er lige blevet hævet til 2 x ca 130.000 hvis man er gift, et per person.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 14-01-01 22:59

"Erik G Christensen" skrev:

> Er lige blevet hævet til 2 x ca 130.000 hvis man er gift, et per person.

Takker :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes