Licensbetingelser for spil?
Fra : Rene

Dato : 08-01-02 14:38

Hejsa

Hvis jeg nu køber én original version af et spil - fx Warcraft II.

Har jeg så lov til at installere og bruge spillet som et multiplayerspil
på de 3 private computere vi har her hvor jeg bor?

Mvh
Rene

Fra : Martin K

Dato : 08-01-02 14:39

Jeg er ikke sikker, men jeg mener at man med Warcraft godt må installere 3
udgaver, idet man kun kan bruge spillet til singleplayer hvis man har
CD'en...

Men jeg er ikke sikker, det er kun en formodning...

--
Martin K

Fra : Ding-Dong

Dato : 08-01-02 14:49

Tror det er ikke på samme betingelser som div. netcafeér rundt omkring der
SKAL købe et spil for hver computer de vil installere det på uanset om det
er singelplayer eller netværk.

Ding-Dong

Fra : Ding-Dong

Dato : 08-01-02 14:50

> [...]
> SKAL købe et spil for hver computer de vil installere det på uanset om det

Der sneg sig et "ikke" ind så det skal være:
Tror det er på samme betingelser som div. netcafeér rundt omkring der SKAL

Fra : ::..jmj..::

Dato : 08-01-02 15:02

> [...]
> Tror det er på samme betingelser som div. netcafeér rundt omkring der SKAL
> købe et spil for hver computer de vil installere det på uanset om det

Omvendt tror jeg ikke der er mange af os der køber fx 4 x Q3 for at tage en
rask gang fragging i privaten
jmj

Fra : DoGgX

Dato : 08-01-02 15:12

Hvis det skal være helt rigtigt, som det for det meste aldrig er, så skal du
købe et per computer. Men køb du bare et og installer det på alle computere

--
DoGgX
ICQ: 138083787

Fra : Gerner

Dato : 08-01-02 16:24

On Tue, 8 Jan 2002 15:11:52 +0100, "DoGgX" <kkk@kkk.fm> wrote:

>Hvis det skal være helt rigtigt, som det for det meste aldrig er, så skal du
>købe et per computer. Men køb du bare et og installer det på alle computere

du er på farlig grund. i straffeloven står der, at den der opfordrer
til en kriminel handling, er lige så skyldig som den der udfører
handlimgen.

Desuden skal alle der installere et spil eller program næsten altid
akseptere licenbetingelserne der fremkommer som tekst i forbindelse
med installtionen. Den kan man læse, for der står hvad man må og ikke
må med spillet/programmet.

Hvis man ikke mener det gælder i danmark, skal man læse
ophavretsloven.

Hvis man heller ikke synes den gælder, så har man vist en ret
afstumpet samvittighed hvis man gør noget man ikke må.

Og jeg har ikke nogle piratkopier eller andre ulovlige kopier af spil
eller programmer. Hvis nogen nu skulle tro det.

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 08-01-02 16:56

> du er på farlig grund. i straffeloven står der, at den der opfordrer
> til en kriminel handling, er lige så skyldig som den der udfører
> handlimgen.

ja, hvis det ER ulovligt. Efter hvad en lærer fortalte mig engang, så køber
man en licens til een bruger og ikke til een PC, dvs at man godt må
installere programmet på flere maskiner, så længe det kun bliver brugt på
den ene af dem. Det lyder jo sådan set meget fair, men om det jeg fik
fortalt er rigtig eller om der gælder andre regler for spil, ved jeg ikke.

> [...]
> akseptere licenbetingelserne der fremkommer som tekst i forbindelse
> med installtionen. Den kan man læse, for der står hvad man må og ikke

Heh, den tvivler jeg nu på at der ret mange der gider læse igennem, det er
jo næsten en halv roman!

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Gerner

Dato : 08-01-02 19:40

On Tue, 8 Jan 2002 16:55:58 +0100, "Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk>
wrote:

>Heh, den tvivler jeg nu på at der ret mange der gider læse igennem, det er
>jo næsten en halv roman!

Hvis folk læste den tekst ville spørgsmål om licensaftaler ikke
forekomme i gruppen. Nu dukker de regelmæssigt op.

Fra : Rene

Dato : 08-01-02 22:30

> Hvis folk læste den tekst ville spørgsmål om licensaftaler ikke
> forekomme i gruppen. Nu dukker de regelmæssigt op.

Problemet er jo netop at jeg endnu ikke har købt spillet. Så er det af
gode grunde lidt svært at læse den tekst der kommer op på skærmen når
jeg har købt spillet.

Det er jo lidt trist hvis jeg køber én spil-licens - og så går hjem og
installerer det og den så siger jeg faktisk skal have 3 liscenser til 3
computere. Så koster det jo lige pludselig 3x så meget som forventet.

Rene

Fra : Gerner

Dato : 09-01-02 12:17

On Tue, 08 Jan 2002 22:30:23 +0100, Rene
<nospamthankyou@nospamthankyou.nospamthankyou> wrote:

> [...]
>installerer det og den så siger jeg faktisk skal have 3 liscenser til 3
>computere. Så koster det jo lige pludselig 3x så meget som forventet.

Er du førstegangskøber ? Nja, det er du nok ikke, så du må have en
masse cd'er med spil og programmer.

Kik i de forskellige licensaftaler, ved enten at lave en afbrudt
installation eller ved at læse licensaftalen hvis den ligger som en
løs fil på cd'en eller på harddisken efter installationen.

Hvis der er forskellige type licenser, så ser du jo nok også de
forskelle der er.

Du spurgte generelt med et eksempel, men hvis du vil vide besked om et
bestemt spil, så må du spørge om nogen vil gengive/sende
licensaftalen.
Eller bare fortælle hvad du må. Husk at der kan være forskel på om en
udenlandsk licens gælder mere end den danske ophavsretslov.

Fra : Rene

Dato : 10-01-02 16:20

Hej

> Er du førstegangskøber ? Nja, det er du nok ikke, så du må have en
> masse cd'er med spil og programmer.

Det sidste spil jeg havde købt var Hugo til C64. Jeg tror faktisk ikke
jeg nogensinde har købt et ganske almindeligt program. Der har
selvfølgelig fulgt enkelte spil og programmer med grafikkort/computer
osv. men det er ikke noget jeg har brugt til særlig meget - bortset fra
windows 95.

Normalt kører jeg Linux og alt hvad der dertil hører - så GPL er den
licenstype jeg har mest erfaring med - ganske glimrende licens i øvrigt
;)

Nu har jeg efter jeres hjælp og en masse søgen på Blizzards webside
efter licensbetingelser(som resulterede i et svar - der dog ikke var
helt klart) været inde i købe Warcraft II.

Rene

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 09-01-02 01:03

Johnny Jakobsen wrote:

> [...]
> den ene af dem. Det lyder jo sådan set meget fair, men om det jeg fik
> fortalt er rigtig eller om der gælder andre regler for spil, ved jeg ikke.

LOL - En lærer - spørger du også slagteren hvis der er problemer med bilen?

Seriøst. Hvad man må kommer an på licensbetingelserne.

Nogen programmer må benyttes af et bestemt antal brugere samtidig og
installeres ubegrænset, mens andre kun må installeres et sted og i
tidligere tider var der endda programmer hvor der blandt licenskravene
stod at computeren de belv installeret ikke måtte være i et netværk!

Den med samtidige brugere er der forøvrigt en del verdensomspændende
firmaer som udnytter til at købe færre licenser end medarbejdere (muligt
pga. tidsforskellen), så derfor er der nogen licensbetingelser som
kræver programmet kun må installeres indenfor den samme matrikel.

Mvh

Bruno

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 09-01-02 15:52

> LOL - En lærer - spørger du også slagteren hvis der er problemer med
bilen?

Nu var det altså godt nok en lærer på en EDB-skole, hvor vi havde et eller
ander om licensaftaler, så helt ved siden har jeg ikke været!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-02 17:08

On Tue, 08 Jan 2002 16:24:05 +0100,
Gerner <gerner@teknik.dk> wrote:
> [...]
> akseptere licenbetingelserne der fremkommer som tekst i forbindelse
> med installtionen. Den kan man læse, for der står hvad man må og ikke

Der er ingen domme der hverken af- eller bekræfter at den er
bindende.

Eksperter er dog enige om, at den SKAL være på dansk hvis
den skal være bindende for produkter købt i Danmark.

Derudover skal man bare have en person under 18 år til
at installere den, idet han ikke kan indgå økonomiske
forpligtelser. Det er så op til en softwareproducent at
dokumentere hvem der har installeret softwaren.

> Hvis man ikke mener det gælder i danmark, skal man læse
> ophavretsloven.

Som ikke giver lov til at lave kopier, udover nødvendigt
til backup.

> [...]
>
> Og jeg har ikke nogle piratkopier eller andre ulovlige kopier af spil
> eller programmer. Hvis nogen nu skulle tro det.

Det kan jeg desværre ikke se mig 100% fri for. Men
sammenlignet med andre privatpersoner jeg kender, så
vil jeg placere mig i de 10% helligste :)

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 08-01-02 15:21

Generalt tror jeg faktisk ikke man må det, hvis det skal være helt rigtig.
Men lige netop Warcraft II er lavet sådan at man kan installere en såkaldt
spawned version, som kun kan bruges til multiplayer og ikke kræver CD. Det
er der så vidt jeg ved også en del andre spil der bruger. Det er også meget
fair, da det jo ville være ret lamt at skulle give 1400kr for 4 eksemplarer
bare får at kunne spille den lidt i multiplayer.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Hellfire

Dato : 08-01-02 18:43

> [...]
>
> Har jeg så lov til at installere og bruge spillet som et multiplayerspil
> på de 3 private computere vi har her hvor jeg bor?

Hvis man kan spille multiplayer med _en_ cd (ikke noget med at lege rundt
med back-up kopier), så må man godt. Mange spil, som f.eks. Delta Force
serien, kan godt startes uden cd, men kan så kun spilles i multiplayer.
Starcraft har ligefrem et "Spawn multiplayer" punkt i autorun menuen.

Fra : Gerner

Dato : 08-01-02 19:44

On Tue, 8 Jan 2002 18:43:16 +0100, "Hellfire" <hepa@tdcspace.dk>
wrote:

> [...]
>serien, kan godt startes uden cd, men kan så kun spilles i multiplayer.
>Starcraft har ligefrem et "Spawn multiplayer" punkt i autorun menuen.

Flightsim 2002 kan køres uden cd i drevet.
Hvorfor microsoft af alle har givet los for multi install ved jeg
ikke. Måske har de indset at folk alligevel installere på netværk
alligevel.

Fra : DoGgX

Dato : 08-01-02 22:08

Loven siger at programmet/spillet kun må være _installeret_ på en pc ad
gangen

--
DoGgX
ICQ: 138083787

Fra : Mark Langdahl

Dato : 09-01-02 07:08

"DoGgX" <kkk@kkk.fm> wrote in message
> Loven siger at programmet/spillet kun må være _installeret_ på en pc ad
> gangen

Nope. Loven er underlagt firmaernes krav. Og når altså Blizzard vælger at
lave en spawnmode og skrive om hvordan man bruger den, så skal du ikke bilde
mig ind, at det er ulovligt at bruge den. Det svarer lidt til at sige, at
alt MP3-musik er ulovligt. Også selv om kunstneren selv har gjort det
tilgængeligt. Det er helt og holdent producenten, der bestemmer
rettighederne. Netop derfor er licensbetingelserne så interessante (hvis man
da ikke alligevel blæser højt og flot på dem).

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Mark Langdahl

Dato : 09-01-02 07:01

> [...]
> Har jeg så lov til at installere og bruge spillet som et multiplayerspil
> på de 3 private computere vi har her hvor jeg bor?

Lige netop hvad angår Warcraft II er det sådan at man kan lave
spawn-installationer, der gør, at man kan joine et multiplayerspil. Generelt
er en god retningslinie, at hvad der er muligt er lovligt. Hvis udgiverne
ikke ønsker, at man skal kunne spille flere mod hinanden uden at have et
eksemplar af spillet til hver computer, så gør de det umuligt at gøre det.
Således tillader Warcraft II, at et bestemt antal - vist nok 4 - spillere
kan spille mod hinanden med én CD, C&C-spillene indeholder to CD'er. så to
kan spille mod hinanden. Andre spil, f.eks. Fifa-spillene kræver en CD i
hver computer og dermed kræves, at man køber lige så mange eksemplarer af
spillet, som man har computere, man vil spille det på på én gang. Jeg har en
del spil under hver type. Så ja, du har lov til at spille WarCraft II med
kun én CD. Det gælder en hel del spil, men du bør undersøge, hvordan det
fungerer, inden du investerer i et spil.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl