Hvad bruges en ATM udgang til?
Fra : Rasmus

Dato : 08-01-02 13:35

Hej

Jeg har et spørgsmål jeg mangler svar på. er der nogen der ved hvad en ATM
udgang er, det stik der kan sidde i ligner et RJ-45?

På forhånd tak.

Rasmus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-02 13:53

"Rasmus" <rk@e-box.dk> writes:

> Jeg har et spørgsmål jeg mangler svar på. er der nogen der ved hvad en ATM
> udgang er, det stik der kan sidde i ligner et RJ-45?

Til ATM. Stikket er sikkert et RJ45.

Da du ikke skriver i hvilken sammenhæng du har set det kan det være
svært at gætte om ATM har noget specielt snedigt formål i dit
tilfælde. Du kan læse lidt om ATM på
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=atm>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Wonderful day. Your hangover just makes it seem terrible.

Fra : Rasmus

Dato : 08-01-02 14:00

Dette sidder på et ADSl modem fra Teledanmark (Siemens)

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 08-01-02 14:28

Rasmus wrote:

> Dette sidder på et ADSl modem fra Teledanmark (Siemens)
<snip>

Det blev brugt til Netexpres I, der kørte med et ATM-25 kort
(Speedstream-3010) - og i øvrigt dermed PPPoATM...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-02 15:25

"Rasmus" <rk@e-box.dk> writes:

> Dette sidder på et ADSl modem fra Teledanmark (Siemens)

Som jeg svarede i den mail du sendte til mig, svar venligst i gruppen
en anden gang:

Så er det nok til hvis man kører ATM på sit lokalnet, som de første
NetExpres-produkter krævede at man gjorde. Du har sikkert ikke så
meget at bruge det til, hvis du bruger ethernet.

P.S. <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

--
Jacob - www.bunk.cc
The program isn't debugged until the last user is dead.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-01-02 15:50

Jacob Bunk Nielsen skrev:

>Så er det nok til hvis man kører ATM på sit lokalnet, som de første
>NetExpres-produkter krævede at man gjorde.

Hmm, jeg havde NetExpres1, men jeg har aldrig kørt med ATM på mit
lokalnet. ATM-forbindelsen var kun via modemet og PCen.

>Du har sikkert ikke så meget at bruge det til, hvis du bruger ethernet.

Man kan slet ikke bruge det i dag, med mindre man har haft
forbindelsen siden dengang det var ATM-løsningen der blev leveret. Jeg
har selv konverteret til NetExpres2 (og betalt for det), for at slippe
af med ATM og bruge Ethernet og få router i stedet.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-01-02 15:59

In article <cm1m3ugumadkafk47hsh0qi4febib8grei@news.tele.dk>, Lasse Hedegaard wrote:

> Hmm, jeg havde NetExpres1, men jeg har aldrig kørt med ATM på mit
> lokalnet. ATM-forbindelsen var kun via modemet og PCen.

Det er stadig et lokalnet, selvom det kun sidder mellem modemmet og din
PC.

--
Andreas Plesner Jacobsen | A bird in the hand is worth two in the bush.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-01-02 19:06

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

>Det er stadig et lokalnet, selvom det kun sidder mellem modemmet og din
>PC.

Jeg vidste den ville komme

Men hvis man læser dette igen, så ser det absolut ikke ud til at det
er det der menes.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-01-02 19:32

On Tue, 8 Jan 2002 14:58:49 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det er stadig et lokalnet, selvom det kun sidder mellem modemmet og din
> PC.

Nej, det var ikke et LAN, det var en p2p forbindelse.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-01-02 16:07

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Hmm, jeg havde NetExpres1, men jeg har aldrig kørt med ATM på mit
> lokalnet. ATM-forbindelsen var kun via modemet og PCen.

Så er det da også et lokalnet mellem din PC og modemmet. At du så
samtidig måske kører et andet lokalnet med ethernet ved siden af er en
helt anden ting.

Man kan også bruge det, hvis man har en Pro@ccess fra TDC. Det gør en
af mine venner i hvert fald

--
Jacob - www.bunk.cc
To be trusted is a greater compliment than to be loved.

Fra : Sune Stjerneby

Dato : 09-01-02 10:32

In article <spamdrop+m31yh051be.fsf@paven.bunk.cc>,
Jacob Bunk Nielsen says:

> Man kan også bruge det, hvis man har en Pro@ccess fra TDC. Det gør en
> af mine venner i hvert fald

Det er nogen tid siden Pro@ccess begyndte at blive termineret på Ethernet
istedet for ATM, hvilket IMHO er en fordel; det giver større fleksibilitet
mht. hvilken (om nogen) router du kan/vil benytte - også fordi der ikke
er noget fnidder med PPPoE/PPPoA, DHCP-leases eller lign.

En Pro@ccess-konfiguration består af noget i stil med:

# ifconfig fxp0 62.242.xxx.yyy
# route add default 62.242.xxx.

... på en FreeBSD-router, og det er da til at overskue .

(plus evt. ipfilter/ipnat opsætning)

--
Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk>
- der også snart burde konvertere til Ethernet-terminering

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-02 13:12

Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk> writes:

> [...]
> mht. hvilken (om nogen) router du kan/vil benytte - også fordi der ikke
> er noget fnidder med PPPoE/PPPoA, DHCP-leases eller lign.

Ham min ven fik sådan en Speedstream 5711 router med, som han lagde på
hylden og satte en OpenBSD-ting op med et af de gamle Speedstream 3010
kort, som man brugte sammen med den første variant af NetExpres.

Men du siger altså at man nu er gået helt over til at levere det med
ethernet i stedet?

> En Pro@ccess-konfiguration består [nu] af noget i stil med: [ ... ]

Det ser jo ret simpelt ud. Jeg ved at ham min ven fulgte en vejledning
der engang fandtes på <http://www.vof.dk/concorp/proaccess.html>, men
nu lader den server bare til at være fejlkonfigureret (man får en 404
på ovenstående side, og besøger man <http://www.vof.dk/> går det helt
galt for den) :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
McDonald's -- Because you're worth it.

Fra : Sune Stjerneby

Dato : 09-01-02 15:12

In article <spamdrop+m3lmf7wwoz.fsf@paven.bunk.cc>, Jacob Bunk Nielsen stated:

> Ham min ven fik sådan en Speedstream 5711 router med, som han lagde på
> hylden og satte en OpenBSD-ting op med et af de gamle Speedstream 3010
> kort, som man brugte sammen med den første variant af NetExpres.

Yeps, jeg blev også etableret på ATM. Desværre er SpeedStream 3010 et usselt
stykke hardware, eller også er det driveren. Íhvertfald er der en del der
render ind i problemer når der kommer en vis belastning på kortet. Det hænger
sikkert sammen med at driveren (som i øvrigt er third-party) er buggy, eller
kortet er defekt, eller noget tredje - hvem ved. Det er ihvertfald nemmere
at ha' med Ethernet at gøre, IMO.

> Men du siger altså at man nu er gået helt over til at levere det med
> ethernet i stedet?

Ja.

http://www.google.com/search?q=cache:www.vof.dk/concorp/proaccess.html&hl=la

--
Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-02 23:31

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> writes:

> Jeps, der var lidt knas[1] da jeg skulle flyttes, men det blev
> løst med et opkald til kundeservice. Der er ikke de store
> vanskeligheder forbundet med det, omend den Speedstream 2601 man
> får som routerkunde ikke er det helt vilde - den kan dog det jeg
> skal bruge.

Din header antyder at du ikke poster fra en Pro@ccess-linie, som
egentlig var det Sune og jeg diskuterede så vidt jeg forstår. Er det
rigtigt?

Men hvis det er de samme man skal have fat i med Pro@ccess, så kan det
jo komme ud på et.

--
Jacob - www.bunk.cc
You were s'posed to laugh!

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-02 00:39

Jacob Bunk Nielsen wrote:

<snip>
> Din header antyder at du ikke poster fra en Pro@ccess-linie,
> som egentlig var det Sune og jeg diskuterede så vidt jeg
> forstår. Er det rigtigt?

Glemte lige hvad tråden handlede om, sorry...

> Men hvis det er de samme man skal have fat i med Pro@ccess, så
> kan det jo komme ud på et.

Det er ikke helt det samme udstyr, men routerne på P@ er bedre
end løsningerne på de andre produkter, så hvad det angår er i
bedre stillet end jeg.

På:

http://www.makr.dk/go.php3?adslvarianter

er der lidt mere om P@, og også et par gode argumenter for at
konvertere - jeg skakser lige lidt:

"Den nyere version slutter hos kunden i et ethernet-stik men er
ellers identisk, bortset fra en anden router. Ethernetversionen
har den fordel at den muliggør brug af væsentligt billigere
routere end den tidligere ATM-model, såfremt man ønsker at bruge
sin egen."

Det er altså muligt at få egen router (som man kan konfigurere
som man lyster) til en noget mere fordelagtig pris end på ATM,
og så er udvalget af Ethernet-routere noget større end udvalget
af ATM-routere.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-02 19:15

Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk> writes:

> Yeps, jeg blev også etableret på ATM.

Det vil sige at du har fået konverteret?
Lader det sig umiddelbart gøre uden de store problemer?

> Desværre er SpeedStream 3010 et usselt stykke hardware, eller også
> er det driveren. Íhvertfald er der en del der render ind i problemer
> når der kommer en vis belastning på kortet.

Jeg ved at ham jeg kender har haft problemer, hvis han har brugt sin
upstream-hastighed fuld ud :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
Never eat anything bigger than your head.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-01-02 20:44

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]

skal bruge.

> Jeg ved at ham jeg kender har haft problemer, hvis han har
> brugt sin upstream-hastighed fuld ud :-\

For slet ikke at tale om at der af og til er perioder hvor der
kommer "huller" af 10-120 sekunders varighed i datastrømmen hos
enkelte brugere (læs=såvel hos mig som hos min svoger ;).

Det teoretiske overhead er vist også større på PPPoATM end på
PPPoE, men jeg har nu ikke mærket nogen forskel i praksis efter
skiftet, såååe...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 09-01-02 20:55

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

<snip>
> [...]
> vanskeligheder forbundet med det, omend den Speedstream 2601
> man får som routerkunde ikke er det helt vilde - den kan dog
<snip>

Doh! Glemte at få min [1] med...

Her er den:

[1] De "glemte" at konvertere mig på centralen, så fra den kant
stod jeg til PPPoATM selv om mit udstyr var PPPoE...
--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Sune Stjerneby

Dato : 09-01-02 23:52

In article <3c3ca36f$0$17209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Thomas Alexander Frederiksen says:

> [1] De "glemte" at konvertere mig på centralen, så fra den kant
> stod jeg til PPPoATM selv om mit udstyr var PPPoE...

PPP, SS 2601 - er det NetExpres du har?

--
Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk>

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-01-02 00:34

Sune Stjerneby wrote:

> In article <3c3ca36f$0$17209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> Thomas Alexander Frederiksen says:

> PPP, SS 2601 - er det NetExpres du har?

Jeps, glemte lige at tråden var om P@, men overhead-delen og
muligheden for manglende konvertering ved fejl holder såmænd
alligevel...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Sune Stjerneby

Dato : 09-01-02 20:52

In article <spamdrop+m3u1tvv1bh.fsf@paven.bunk.cc>,
Jacob Bunk Nielsen says:

> Det vil sige at du har fået konverteret?

Nej, men planlægger at gøre det snarligt.

> Jeg ved at ham jeg kender har haft problemer, hvis han har brugt sin
> upstream-hastighed fuld ud :-\

Der er en variabel du kan ændre i sourcen mht. dét problem. Default er svjh.
en værdi der passer til 128kbit upstream.

--
Sune Stjerneby <sst@vmunix.dk>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-01-02 00:54

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> writes:

> Glemte lige hvad tråden handlede om, sorry...

Vi overlever nok
.... jeg gør i hvert fald.

> Det er ikke helt det samme udstyr, men routerne på P@ er bedre
> end løsningerne på de andre produkter, så hvad det angår er i
> bedre stillet end jeg.

Du skal ikke se på mig. Jeg har ADSL hos Cybercity, og er vældig
tilfreds med det.

Jeg kan i øvrigt ikke rigtig se det sjove i en Speedstream 5711, som
jo efter sigende er en udemærket router, hvis man ikke selv må have
lov at pille i konfigurationen, og man er lige så meget pilfinger som
jeg.

> [...]
> som man lyster) til en noget mere fordelagtig pris end på ATM,
> og så er udvalget af Ethernet-routere noget større end udvalget

Umiddelbart vil jeg hellere have en Linux-kasse end en middelmådig
NAT-router til at tage sig af den slags (på det punkt er jeg nok
atypisk i forhold til de fleste kunder til produktet), så der ser jeg
det også som en klar fordel at linien termineres i ethernet, som jo
oftest bare virker out-of-the-box uden mystiske kernepatches og den
slags.

Der har tidligere være tråde om hvorfor TDC valgte ATM til at starte
med, så det tror jeg bare vi skal lade ligge.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you put it off long enough, it might go away.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-02 23:32

> Nej, men planlægger at gøre det snarligt.

Post endelig dine erfaringer, eller drop dem i en mail, hvis det
passer dig bedre.

> Der er en variabel du kan ændre i sourcen mht. dét problem. Default er svjh.
> en værdi der passer til 128kbit upstream.

I kildekoden til driveren? Det skal jeg da lige sige videre. Tak for
tippet.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's the thought, if any, that counts!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-02 23:59

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> I kildekoden til driveren? Det skal jeg da lige sige videre. Tak for
> tippet.

Jeg snakkede lige med min kammerat. Han sagde at han skam havde rettet
i driveren, og at problemet havde løst sig selv i forbindelse med at
TDC havde pillet ved noget udstyr på centralen for et stykke tid
siden.

--
Jacob - www.bunk.cc
Words must be weighed, not counted.