opdragelse
Fra : Christian Faber

Dato : 08-01-02 11:10

Det kan være svært at få vores killing på 3 måneder til at forstå at den
ikke må springe op i sengen. Er det en god ide at råbe højt til den, eller
er det ligeså godt bare at sige bestemt at det må den ikke?
Andre gode ideer til opdragelse?

Christian

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-01-02 11:35

Hej Christian,

Vandpistol, vandforstøver til blomster el. lign. plejer at være meget
mere effektivt end at råbe - i hvert fald hos mig... Det kan også
anbefales at "hvæse" ad katte. Men det er min fornemmelse at de reagerer
mere på vandet fordi de ikke er opmærksomme på at det kommer fra mig.
Det er i øvrigt også en god ide at bruge de samme "kommandoer" hver
gang - f.eks. NEJ eller FY sagt med meget bestemt stemme når katten gør
det den ikke må!

Men en killing på 3 måneder skal jo nok have ting at vide temmelig mange
gange før det fiser ind - den er jo i bøllealderen

/Pernille

Fra : Artemis 10

Dato : 08-01-02 14:41

Hvor længe er en kat i Bølle-alderen ?

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-01-02 14:54

"Artemis 10" skrev :
> Hvor længe er en kat i Bølle-alderen ?

*grin* tjaeh - det kan der jo være forskellige meninger om! Fra de er 3
måneder er de i hvert fald meget nysgerrige og skal prøve alting af...
Nogle siger at kattene er mest "bøller" mens de skifter tænder og bliver
kønsmodne, dvs. 4-8 måneder - andre katte er nok bare bøller hele livet!
Min gamle kat faldt noget til ro efter at hun var blevet 1 år og var
blevet neutraliseret - selv om hun godt stadig ku' lave kattestreger
alligevel!

/Pernille

Fra : none@none.com

Dato : 08-01-02 14:39

Hej Christian,

Hvorfor ikke lade den komme op i sengen? Det er kun naturligt at den vil
være så tæt på sine flokfæller/mennesker som muligt, derudover er der vel
ikke noget hyggeligere end at putte med sin kat i dynen.

Ifbm. opdragelse, synes jeg ikke jeg har set positive resultater, når der
bliver råbt ad dyrene. De ved jo godt i forvejen, når de laver kattestreger,
så det er min opfattelse at et vrissent "Nej." + at katten bæres et andet
sted hen på gulvet virker bedre i længden. Det allerbedste er at tænke over
hvad katten vil fortælle.. er der nok mad if. kattens mening (ses tit)..
keder den sig (sker ofte her).. får den ikke noget opmærksomhed (ses også
ofte her).

mvh
Lars

Fra : Denise

Dato : 08-01-02 16:10

Hej
<none@none.com> wrote in message
> Hej Christian,

<klip>
>derudover er der vel
> ikke noget hyggeligere end at putte med sin kat i dynen.

Du har ret, ikke meget i hvert tilfælde )

> [...]
> keder den sig (sker ofte her).. får den ikke noget opmærksomhed (ses også

Når man opdrager mindre katte, er FY og NEJ og katten fjernes fra det den
er ved at gøre helt rigtigt - som du skriver, og man må under ingen
omstændigheder råbe af en skræmt kat eller lille killing.
Man ved godt selv når de kan tåle det, og når det virker, som f.eks.hos os,
hvor vi bl.a. har 2 hankatte, der især da de var yngre, lavede ret meget
balade,
såsom at slås voldsomt og vælte ting ned ting på gulvet, fare rundt i en høj
reol,
stikke poten ned i vandkanden og vælte dem, mens den kigger på mig m.m..
Her hjalp det ikke at flytte kattene, man gjorde det måske de første gange,
men
så gjorde de det bare igen og igen, derimod når man råbte af dem eller
sprøjtede
vand, så vidste de det var galt og der var konsekvenser, så i de tilfælde
virkede
råberi af katten fint, og man kunne nogle gange nå det, inden ulykken skete.
Iøvrigt hvis de slås alvorligt, er man nødt til at råbe og forskrække dem,
for at få dem til at holde op.
Jeg har altid opdraget mine katte på den måde og synes selv jeg har og har
haft
velafbalancerede og rolige katte, som godt ved hvad de må og ikke må, men
det skal selvfølgelig afprøves af og til ).
Hilsen Denise

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 08-01-02 23:21

Hejsa
Ja jeg er som før skrevet ny katteejer så min viden har jeg kun fra
litteraturen.
Mht at ligge i sengen så har jeg flere steder set det anbefalet at man ikke
lader kattene være i sengen da de så "skæller" i sengen - og at det kan være
med til at forøge risikoen for at få allergi.
Derfor har jeg indtil videre prøvet at få kattene ned fra sengen - selvom de
ser så søde ud når de ligger der.
Mvh
Vibeke

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-01-02 08:38

Hej Vibeke
Jeg har i 25 + år haft div. katte i sengen, uden værre
problemer end kildene kattehår, kløer i tæerne og
selvfølgelig pladsproblemer.

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-02 22:23

> [...]
> ikke må springe op i sengen. Er det en god ide at råbe højt til den, eller
> er det ligeså godt bare at sige bestemt at det må den ikke?

Ja, konsekvens.

Hos os var det bordet, der er forbudt område. Første gang de hopper op -
NEJ - løfte ned. Det kan man godt få en dags tid til at gå med - jeg har i
hvert fald været det igennem med alle 3. Nu ved de godt, at når mor siger
NEJ, så mener hun det. Altså: Hvis du laver en regel, så overhold den HVER
GANG.

Mvh Maria

Fra : Ole Olsen & Sanne Jø~

Dato : 09-01-02 23:49

Vi har altid brugt ordet NED, så hvergang vi råber det klager vores 1 år
gammel hankat sig så det brager........selv om det måske ikke var til ham!
Christian Faber <c.e.faber@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3Gz_7.49$t17.2125@news.get2net.dk...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-02 22:22

> [...]
> ikke må springe op i sengen. Er det en god ide at råbe højt til den, eller
> er det ligeså godt bare at sige bestemt at det må den ikke?

helt ærligt så tror jeg at hvis du vil have en kattefri seng, så må du enten
lukke døren eller anskaffe dig en hund i stedet*G*
en kat er sin egen herre.... sæfølig kan man lære den almindelig pli...
såsom ike at gå på bordene og lignende.... men i sidste ende bestemmer den
selv... især når du ikke er hjemme

her i huset har vi tre katte, hvoraf de to er tilflyttere som voksne..... de
har efterhånden fået lært at bordene er off limits når der står mad på
bordet.... vi gider simpelthen ikke slås om vores mad*G* og det er vi
fremkommet til ved en stor portion tålmodighed og ved at komme med en høj
pludselig lyd lige i sekundet de hopper op..... enten EJ eller NEJ eller
bare et Á er lige effektivt her....
vores største "problem" er rasmine.... hun har en tendens til at komme hen
når vi laver mad i køkkenet.... det være sig en simpel rugbrødsmad eller
aftensmad.. så stiller hun sig på bagbenene og borer sine små spidse kløer
ind i det nederste af vores baller og i vores lår*G*
her forsøger vi samme princip... det virker ikke helt men hun holder som
regel kløerne inde når vi holder det ved lige med at sige NEJ det meste af
tiden*G*

nogle har en høj lyd også været rigeligt... et klap i bordet eller
lignende.... det primære mener jeg er at fange deres opmærksomhed og
distrahere dem.....

men nu er det snart 2½ år siden jeg opdragede på en killing, og mine råd her
er baseret på mine egne voksne katte...... til en killing vil jeg give
andre her i gruppen ret i at det nemmeste er at lære den "fy-ordet" ( enten
nej eller lignende.. bare det er kort....) og fjerne den fra åstedet....

vi har en mindre invasiv metode når kattene ikke gør noget de ikke må men
bare er lidt irriterende ( som at stå lige foran fjernsynet på bordet og glo
fjoget)... at puste efter dem.... af en eller anden årsag bryder de sig ikke
om det.... og jeg mener det er ret humant og uden larm og rabalder....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-01-02 23:52

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev...
> [...]
ikke
> om det.... og jeg mener det er ret humant og uden larm og rabalder....

Man bør nok styre pusteriet en anelse - vores ældste kat, som har boet hos
os i over 8½ år (vi fik ham ca. 6 mdr. gammel), efter han først havde været
flyttet hjemmefra til en familie, hvor der opstod akut allergi. Nå, men de
benyttede altså den metode med at puste kattene i ansigtet, når de gjorde
noget, de ikke måtte - det har så bare resulteret i, at Dizzy den dag i dag
(og på trods af, at vi aldrig har benyttet samme metode) bider efter
ansigter, når man kommer for tæt på! Og han bider altså til - han kan
simpelthen ikke lide ansigter, for han forbinder dem åbentbart med noget
dårligt.
Opdragelse handler for mig om, ikke at benytte metoder, som katten
umiddelbart forbinder med mennesker - altså aldrig bruge hænderne eller
nogen anden legemsdel negativt - jeg foretrækker en vandforstøver, som kan
sprøjte i stråle (kan dog være upraktisk hvis det er udstillingskatte, da
flaskerne med desinficerede væske på dommerbordene er af samme type - har
imidlertid aldrig givet anledning til problemer med mine katte). Flasken
står på bordet eller på gulvet, og kattene er ikke et øjeblik i tvivl om, at
det er den, som er DUM! De er ikke bange for den - tværtimod forsøger de at
"dræbe" den, hvis de kan komme til det (har måttet udskifte adskillige
flasker, fordi misserne havde tygget så meget i tuden, at vandet ikke
længere kunne sprøjte i stråle, men stod ud til alle sider i stedet).

Mvh. Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-02 01:06

>(har måttet udskifte adskillige
> flasker, fordi misserne havde tygget så meget i tuden, at vandet ikke
> længere kunne sprøjte i stråle, men stod ud til alle sider i stedet).

Smarte katte De forsøger da bare at få den til
at sprøjte bagud *GG*

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-01-02 16:21

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> ansigter, når man kommer for tæt på! Og han bider altså til - han kan
> simpelthen ikke lide ansigter, for han forbinder dem åbentbart med noget

det skal siges at denne metode bruger vi YDERST sjældent... for vi har jo
måtte indse at de selv bestemmer*G*
det er KUN når alt andet ikke virker og de bare nægter at flytte sig*G*
og ingen af vores misser har traumer over det.... de lukker bare øjnene og
trækker sig tilbage..... men hvis det ikke passer dem helt kommer de op og
invaderer sofaen i stedet*G*

> [...]
> flasker, fordi misserne havde tygget så meget i tuden, at vandet ikke
> længere kunne sprøjte i stråle, men stod ud til alle sider i stedet).

her i huset har det faktisk aldrig brugt vand.... det har aldrig været
nødvendigt... et højt NEJ har altid været mest effektivt....
det kan også være at vi bare er mere tolerante*G* det eneste de kære små gør
som de ikke må er at hoppe på bordet når vi spiser... og så rasmines ide med
at kradse baller når vi laver mad*G*
jeg har ingen planter som er giftige eller fredede*G* så plante glad er jeg
slet ikke... jeg køber bare nogle nye*G*