Q Ram til ældre maskine
Fra : Leon

Dato : 07-01-02 17:29

Jeg har netop fået en ældre maskine, som skal bruges som 'legetøj'. Jeg
kunne godt tænke at udvide Ram'en, jeg går ud fra, at der er tale om 72pins
ram, da maskinen er en P166 fra ca. 97. Er der nogen der ved hvor jeg
skaffer dette? Hvad det koster?

--
Pfh. Tak
Mvh. Leon

Fra : Finn

Dato : 07-01-02 18:25

Leon <JessenLeon@Hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fYj_7.15176$Zm5.1398781@news000.worldonline.dk...
> [...]
> Pfh. Tak
> Mvh. Leon
>
> Du er nok nødt til at åbne maskinen.En del af disse maskiner har nemlig
sokler til både 72 pinsEDO ram og 168 pins SD ram. Hvis du er så heldig er
der ingen grund til at købe de gamle ram. Med venlig hilsen Finn

Fra : Leon

Dato : 08-01-02 00:29

Finn skrev i
> Du er nok nødt til at åbne maskinen.En del af disse maskiner har nemlig
> sokler til både 72 pinsEDO ram og 168 pins SD ram. Hvis du er så heldig er
> der ingen grund til at købe de gamle ram. Med venlig hilsen Finn

Hvordan ser jeg forskel? Har du eventuelt et link med et par billeder, så
jeg er sikker inden jeg begynder at købe?

Pfh. Tak
Mvh. Leon

Fra : Finn

Dato : 08-01-02 10:24

Leon <JessenLeon@Hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a5q_7.10412$aS.1595320@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Mvh. Leon
>
> Hvis der er tale om 168 pins SD ram er soklen forsynet med en hvid låsepal
hver ende hvor rammen presses lodret ned ligesom et indstikskort.Hvis der er
tale om 72 pins ram sidder der næsten altid 4 sokler hvor rammen holdes på
plads af en ståltrådslignende holder.Når man sætter ram i disse holder man
først rammen i en vinkel på ca 45 grader hvorefter man vipper den op til
lodret.
En 72 pins har en længde på ca 11 cm hvorimod en 168 pins har en længde på
ca 13 cm.Men før du går ud og køber er det en god ide at finde ud af hvad
bundkort der sidder i maskinen for hvis det er en mærkevare PC som Compaq
IBM og lignende er der risiko for at de kun kan bruge specielle typer ram
..På
WIMS bios side kan man finde programmer der kan detekte hvilket bundkort der
sidder i maskinen og gå videre til producentens hjemmeside .Mange
producenter har stadigvæk de gamle oplysninger liggende for det er et skud i
tågen at købe ram før man hved hvad bundkortet understøtter
Med venlig hilsen Finn