Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rentefradrag af studiegæld.
Fra : Kasper Kristensen

Dato : 07-01-02 10:32

Jeg skal til at betale af på min studiegæld og har i den forbindelse et
spørgsmål angående rentefradrag:

I min årlige tilbagebetalingsplan fremkommer to slags renter:
1) Tilskrevne renter og 2) betalte renter hvor sidste er større end
første idet der tilskrives en smule renter under selve studietiden (tror
jeg da)

Hvilket et af beløbene skal angives på min forskudsopgørelse?

På forhånd tak
Kasper.

Fra : Glenn

Dato : 10-01-02 12:14

Hej Kasper.
I din studietid har dit SU-lån trukket renter. Når du begynder at
afdrage, så vil dine afdrag først "spise" af summen af renterne. Når
først du har afdraget tilstrækkeligt, som selvfølgelig er afhængig af
hvor stor et lån og hvor lang tid lånet løber over, så vil du begynde at
afdrage på dit egentlige lån.
Med andre ord, det du skal udfylde i din forskudsopgørelse, er beløbet
under "Tilskrevne renter i 200X".
mvh Glenn

Fra : Ole Nielsen

Dato : 10-01-02 16:17

Jeg mener nu at du kan fratrække et beløb svarende til det som er indbetalt
i skatteåret, fordi det ganske rigtigt altsammen er renter som har
akkumuleret.

or what??

Fra : Glenn

Dato : 10-01-02 16:53

Det mener jeg nu ikke, hvis jeg forstår dig ret. Det er kun de
tilskrevne renter man kan trække fra. Man kan ikke skrive på
forskudsopgørelsen det beløb man har indbetalt, i så fald bliver jeg
meget skuffet.
Glenn

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 10-01-02 16:55

Tak for svarene.
Efter nærmere eftertanke tror jeg også det er det (altså det sidste) der
menes.
Men jeg har tænkt mig at kontakte skattevæsnet, da reglerne simpelthen
er for kryptiske til mig, og med skattevæsnet tager jeg ingen chancer.

Kasper

Fra : Leif den lykkelig

Dato : 11-01-02 18:40

"Kasper Kristensen" <nospamkhk@novamind.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal til at betale af på min studiegæld og har i den forbindelse et
> spørgsmål angående rentefradrag:

Jeg vil blot vide - om su gælden ikke er et lille afdrag pr.mdn uanset hvor
meget man skylder dem
? - jeg er selv oppe på de 30.---- kr. + nogen få hundre og øre.

Og skal også til at betale af på et tidspunkt, når de begynder at opkræve
den - de må gerne glemme mig. hæ hæ.

--
Med venlig hilsen fra
Leif Andersen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 11-01-02 19:11

Kasper Kristensen wrote:

> [...]
> jeg da)
>
> Hvilket et af beløbene skal angives på min forskudsopgørelse?

Har du fratrukket renter under studiet - er det 1)
Har du ikke, er det 2)

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Glenn

Dato : 12-01-02 02:37

Hvorledes må man fratrække renter under studiet, hvis man ikke afdrager?
Glenn

Fra : Frederik Frost Niels~

Dato : 13-01-02 21:09

jeg mener ikke man kan fratrække tilskrevne renter på et stats garanteret
studielån så længe du ikke betaler tilbage på det.
Det var i hvert fald det jeg fik at vide af kommunen da jeg ringede, men
husk hvis man har lavet en fejl i tidligere selvangivelser kan man rette med
3 eller er det 5 års tilbage virkende kraft.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-01-02 22:28

Jeg beklager, at mit svar kan miståes,

så her er den officielle vejledning
(og den er naturligvis møj mere indviklet)

http://www.ltk.dk/skat_oekonomi/pjecer/studieg%C3%A6ld.htm

Fra : Claus E Beyer

Dato : 16-01-02 12:13

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg beklager, at mit svar kan miståes,
>
> så her er den officielle vejledning
> (og den er naturligvis møj mere indviklet)
>
> http://www.ltk.dk/skat_oekonomi/pjecer/studieg%C3%A6ld.htm

Ovenstående link fik jeg ikke til at virke, men nedenstående virker
(måske).

http://www.ltk.dk/skat_oekonomi/pjecer/studiegæld.htm

Det er da også en unode af Lyngby-Taarbæk kommune at bruge "æ" i
navnet på en html-fil.

Claus

Hele teksten klippet fra
http://www.ltk.dk/skat_oekonomi/pjecer/studiegæld.htm bringes her
nedenfor for det tilfældes skyld at andre har/får problemer med
linkene.

Studielån

Gennem mange år har der været ydet to former for studielån, nemlig lån
fra staten, dvs. SU-styrelsen, og lån fra de private pengeinstitutter
mod statskaution, (statsgaranterede lån).
Tilbagebetaling af studielån.
Når studiet er afsluttet, er det vigtigt at tænke over, hvordan
studielånet skal tilbagebetales.

Der er flere muligheder, De kan vælge mellem, og den skattemæssige
behandling er afhængig af, hvilken aftale der træffes med
pengeinstituttet.

Hvilken afviklingsaftale, der aftales med pengeinstituttet, vil især
bero på, hvordan De regner med, at indkomsten vil udvikle sig i de
kommende år.

Rentefradrag i forbindelse med tilbagebetaling.

a) Statsgaranterede studielån optaget i pengeinstitutter.
Nedenfor er beskrevet 4 afviklingsmuligheder. Det samlede rentefradrag
gennem tilbagebetalingsperioden bliver det samme, uanset hvilken
løsning der vælges.

Forskellen ligger i den tidsmæssige fordeling af de "gamle renter".

Mulighed 1.

Et stort skattefradrag med det samme.
De månedlige indbetalinger bruges i starten helt og holdent til at
betale de renter, der er tilskreve lånet (de gamle renter), før
tilbagebetalingen af lånet begyndte.

Det betyder,

at hele indbetalingen kan trækkes fra på selvangivelsen, indtil det
samlede tilskrevne rentebeløb er betalt
at samtidig kan de renter, der løber på lånet, mens tilbagebetalingen
sker, også trækkes fra.
Først når renterne er betalt, bruges de månedlige indbetalinger til at
nedbringe selve lånet - beløb der ikke kan trækkes fra.

Mulighed 2.

Et skattefradrag svarende til indbetalingerne.
De månedlige indbetalinger bruges først til at betale de renter, der
bliver tilskrevet studielånet, imens det tilbagebetales. Resten bruges
til at nedbringe de "gamle renter", det vil sige renter, som er
tilskrevet studielånet, før tilbagebetalingen begyndte.

Det betyder,

at fradraget på selvangivelsen svarer til indbetalingerne, indtil
renterne fra tiden før tilbagebetalingen er betalt.
Først herefter bruges de månedlige indbetalinger til at nedbringe
selve lånet - beløb der ikke kan trækkes fra.

Mulighed 3.

Udskydelse af skattefradraget længst muligt.
Hvis De forventer, at der er størst fordel med store skattefradrag om
nogle år, hvor De kommer til at tjene flere penge, kan det være en
ide, at udskyde skattefradraget.

Det betyder,

at de månedlige indbetalinger først skal bruges til at nedbringe de
"nye renter", det vil sige renter der tilskrives, mens lånet
tilbagebetales.
at de månedlige indbetalinger herefter skal bruges til en
forholdsmæssig dækning af
a) de "gamle" renter
b) selve studielånet

Mulighed 4.

Den "almindelige" tilbagebetaling.
Hvis der ikke er aftalt andet, vil pengeinstituttet normalt bruge de
månedlige indbetalinger til forholdsmæssig dækning af

a) de renter, der er tilskrevet, før tilbagebetalingen begyndte -
altså de "gamle" renter.

b) selve studielånet, før renten er tilskrevet.

Fradraget på selvangivelsen bliver dermed

a) et fast beløb indtil de "gamle" renter er blevet betalt

b) de "nye" renter, det vil sige de renter, der tilskrives under
tilbagebetalingsperioden.

b) Stats- og studielån fra SU-styrelsen.
For disse lån gælder, at det ikke er muligt, at lave individuelle
aftaler om afviklingen sådan som det er tilfældet med lån optaget i
pengeinstitutter. Tilbagebetalingen bliver fastsat og administreret af
Hypotekbanken/Finansstyrelsen.

Fradragsretten for de påløbne renter i studietiden er nærmere
beskrevet under Mulighed 1.

Beregningsskemaer.
Der er til alle afviklingsmulighederne udarbejdet et skema til
beregning af rentefradrag. Skema 1, skema 2, skema 3 og skema 4. De 4
skemaer kan også downloades som excel-regneark.

Har De spørgsmål, er De velkommen til at rette henvendelse til
Skatteafdelingen, Skatte Service, Administrationsbygningen,
Toftebæksvej 12, 2800 Kgs. Lyngby mandag til fredag mellem 9.30 og
16.00, torsdag tillige mellem 16.00 og 18.00. Telefonnummer 45 97 31
00.

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 14-01-02 09:11

Flere danske dagblade har sjovt nok i dag en artikel om at alt for man
med SU-lån bliver "snydt" for deres fradrag (8.200 ifølge politiken).
Så jeg er ikke den eneste som er i tvivl.

M.v.h.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 14-01-02 14:17

Kasper Kristensen skrev:

> Flere danske dagblade har sjovt nok i dag en artikel om at alt
> for man med SU-lån bliver "snydt" for deres fradrag (8.200
> ifølge politiken). Så jeg er ikke den eneste som er i tvivl.

Spørgsmålet har været oppe at vende jævnligt i dagspressen, men der er
desværre ikke blevet gjort noget ved problemet endnu.

Det virker lidt som en jungle at finde ud af hvad der kan trækkes fra.
Reglerne er i hvert fald så komplicerede at SU-styrelsen ikke er i stand
til at opgive det korrekte beløb til skattevæsenet.

Så vidt jeg har forstået er et af problemerne at lånet har trukket
renter inden man begynder at afdrage, og disse renter kan man ikke
trække fra i første omgang. Derfor glemmer mange at trække dem fra
senere. Man kan dog heller ikke bare trække alle renterne fra på én gang
når man begynder at afdrage.

Du kan altid henvende dig til din kommune som kan vejlede dig nærmere om
reglerne. Under alle omstændigheder er man nok nødt til at føre et nøje
regnskab med hvilke renter man trækker fra hvornår, således at man er
sikker på at hver rentekrone bliver trukket fra én gang (hverken mere
eller mindre).

Thomas T.

Fra : Frank Frederiksen

Dato : 24-03-02 21:48

Thomas Thorsen wrote:

> [...]
> regnskab med hvilke renter man trækker fra hvornår, således at man er
> sikker på at hver rentekrone bliver trukket fra én gang (hverken mere

Hej,

I forbindelse med beregningen til af mine renteforhold fandt jeg
følgende link:

http://www.ltk.dk/skat_oekonomi/pjecer/studiegæld.htm

Her har Lyngby-Taarbæk Kommune lavet et Excell ark, der beregner hvilke
beløb, der kan trækkes fra. Linket til arket findes nederst på siden
(skema 1)

Mvh Frank

Fra : Jørgen Larsen

Dato : 06-02-02 10:18

"Kasper Kristensen" <nospamkhk@novamind.dk> wrote in message

> [...]
> jeg da)
>
> Hvilket et af beløbene skal angives på min forskudsopgørelse?

Av den var værre,
Jeg ville gerne se en sådan opgørelse,
Studerende ahr været dårligt behandlet skattemæssigt, men principielt er
renteloven skærpet, så det er forfaldne og betalte renter, der kan
fratrækkes.
Så jeg er lidt uenig i jeres svar.

Se i øvrigt siden: http://www.optimal.ishoejby.dk/debat_surenter.html

hilsen Jørgen