Hjælp: Problemer med grafikkort.
Fra : Claus Olsen

Dato : 06-01-02 22:14

Hej NG

Jeg har for et stykke tid siden overtaget min fatters gamle computer da han
var træt af problemer med at den med jævne mellemrum frøs. Jeg løste hurtigt
problemet ved at skifte AGP grafikkortet ud med et PCI, men da jeg er
begyndt at spille en hel del mere end jeg gjorde før hakker mine 3D spil
lidt for meget.

Mit system er:
AMD K6-2 500 Mhz
576 Mb SD-ram
Asus motherboard ( ? model)
3Dfx Voodoo 2 add-on kort
S3 virge grafikkort PCI (Gammelt lort)
235W PSU
2 HD og 2 CD-rom drev.
Windows 2000

Det kører fint når man ikke kræver alt for meget 3D, men når jeg skal bruge
3D halter den gevaldigt. Problemet er når jeg sætter mit AGP grafikkort
(Riva TNT2 M64 32 Mb) i så kører den max 2 minutter så fryser den. Hvis jeg
sætter hardware accelerationen ned til min. fryser den sjældnere, men gør
det dog stadig. En af mine venner sagde at det måske var fordi at PSU'en
ikke kan levere strøm nok, passer det? Eller mener i at problemet ligger et
helt andet sted?

Jeg håber i kan hjælpe mig for det er ved at drive mig til vanvid.

Mvh
Claus Olsen

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 07-01-02 20:04

Claus Olsen wrote:

> [...]
>passer det? Eller mener i at problemet ligger et helt andet sted?
>
>Jeg håber i kan hjælpe mig for det er ved at drive mig til vanvid.

Jeg sidder ikke med den gyldne løsning på dit problem, men kan måske
give dig et par ideer...din vens iden med strømmangel lyder dog ikke
helt usandsynlig.

Har du prøvet at pille voodoo2kortet ud når du har agp-kortet i? Det er
vist en strømsluger så vidt jeg husker. Fryser den stadig hvis du kører
med minimums konfig. (ud med en harddisk og begge cdromdrev - downclock
evt. cpu'en, hvis motherboardet kan det)?
Det kan også være et varmeproblem - jeg har selv oplevet noget lignende
med mit tnt2-ultra. Så vidt jeg husker bliver TNT2M64-chippen dog ikke
særlig varm, men det var måske en ide at prøve at give den lidt mere
køling (åbent kabinet, sæt en blæser til at blæse frisk kold luft hen
over det) og så se om det hjælper. Det kan ihvertfald ikke skade...
Så kan det være at du kan lokalisere problemet :) Held og lykke
ihvertfald.

Christian

PS. Jeg går ud fra at du har forsøgt alle mulige forskellige driver-
versioner og andet software snask ;)

Fra : Claus Olsen

Dato : 07-01-02 20:38

Inden jeg overtog PC'en kørte den uden voodoo kortet og kun med en harddisk
og et cd-rom drev, så du har nok ret i at det ikke er strømmen det er galt
med. Jeg har også kørt med PC'en uden siderne på, da jeg regnede med at det
gik galt og jeg fik jo desværre ret. Jeg har dog ikke prøvet med en ekstra
blæser.
Hvad angår downclockning af CPU'en, der står jeg af for jeg aner ikke
hvordan man gør (eller om det kan lade sig gøre).

Claus
<snip>

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 07-01-02 20:56

Claus Olsen wrote:

> [...]
>Hvad angår downclockning af CPU'en, der står jeg af for jeg aner
>ikke hvordan man gør (eller om det kan lade sig gøre).

Jeg har desværre ikke flere ideer :(

Christian

Fra : Claus Olsen

Dato : 07-01-02 20:51

<snip>

Tak fordi du gjorde forsøget.

Claus

Fra : Claus Olsen

Dato : 07-01-02 21:38

Jeg har lige fået SiSoft Sandra 2001 Som skriver følgende:

Mainboard Information
AGP Bus
Version: 1.00
Bus Speed: 66Mhz
Max Data Transfer Rate: 2x
Side Band Enabled: No
Side Band Support: Yes
Fast-Writes Enabled: No

Længere nede skriver den:
Tip T2525 Current AGP data rate not optimal.

Er det nogen der er nogen der kan få noget ud af? Jeg må indrømme at jeg
ikke kan. Men et eller andet siger mig at det er AGP slotten eller noget
lign. det er galt med.

Claus