OS 9.2.2 DK & Toast/Lacie USB brænder
Fra : Karen Seiersen

Dato : 05-01-02 17:48

Hej NG

Jeg har efter at have opdateret til OS 9.2.2 DK erfaret at jeg ikke kan
komme i "kontakt" med min brænder, dialogen fortæller no CD-Recorder
found. Nogen der har haft samme problem ??

Jeg har prøvet at geninstallere Toast Titanium 5.0 uden effekt, derefter
har jeg prøvet at "installere" div. Toast USB USB samt CD reader som
sidder i systemmappe/udvidelser (havde dem som backup) dette har heller
ikke nogen effekt. ØV

Nogen som har ideer ?????

Praktiske oplysninger:

Imac Speciel Editon DVD
sys. 9.2.2 DK
Toast 5.0 Titanium
Lacie 4x2x2 USB brænder
USB Superdisk Drive Imation virkede igen efter geninstallering
Epson 760 USB printer virker
Agfa 1212 USB scanner virker

Håber nogen her kan hjælpe, jeg skal til at lave backups af flere ting
inden jeg/vi skal flytte i ny lejlighed hvis et eller andet går galt
under vejs.

Mange Machilsner Karen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-02 21:19

Hej Karen

Hent opdateringen til Titanium 5.02 på versiontracker.com. Jeg tror også,
det vil være en god idé at slå Authoring Support og DiskBurner fra, hvis du
har dem aktive. Toast er ikke særlig glad for nogen af dem.Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=10289/toastupdates.html>.

Hvad sker der, når du har åbnet Toast med brænderen tændt - og du klikker
på den nederste ramme for at lokalisere brænder? - Hvis den ikke kommer
frem. Prøv så at quitte Toast og slukke brænderen. Genåbn Toast, _før_ du
tænder for brænderen. Tænd for brænder og klik på rammen for at aktivere /
søge bræpnderen. Det skulle gerne virke.

mvh. Erik Richard

Karen Seiersen wrote:

> [...]
>
> Håber nogen her kan hjælpe, jeg skal til at lave backups af flere ting
> inden jeg/vi skal flytte i ny lejlighed hvis et eller andet går galt

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Karen Seiersen

Dato : 06-01-02 23:07

> [...]
> tænder for brænderen. Tænd for brænder og klik på rammen for at aktivere /
> søge bræpnderen. Det skulle gerne virke.

Hej Erik Richard

Tak for dir svar, det løste dog ikke mit problem, Authoring Support blev
slået fra i udvidelser og DiskBurner var allerede slået fra. Jeg har
fornemmelsen af at OS 9.2.2 har "overtaget" min eksterne brænder istedet
for den interne brænder som sidder i nyere odeller ??? er ikke klar over
hvad som så skal slås fra uden al skabe panik

Machilsen Karen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-01-02 00:32

Karen Seiersen <kvSLET@DETTEmail.dk> wrote:

> [...]
> for den interne brænder som sidder i nyere odeller ??? er ikke klar over
> hvad som så skal slås fra uden al skabe panik

Det skal virke...

I Udvidelseskontrol skal følgende være slået fra:

Authoring Support
Disc Burner Extension
FireWire Authoring Support
SDAP Authoring Support
USB Authoring Support

Sørg desuden for, at du har alle Toast USB udvidelserne aktive - 12 stk.
- (bare for lige at udelukke alle fejlkilder) samt at have opdateret til
Toast 5.0.2.

Hvis det har virket før, så skal dælme også nu!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-01-02 02:25

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
>
> Sørg desuden for, at du har alle Toast USB udvidelserne aktive - 12 stk.
> - (bare for lige at udelukke alle fejlkilder) samt at have opdateret til

Med Toast 5.02 og de nyere udgaver af Authering Support, er der ingen
grund til at slå authering support - de kan co ekssistere (i al fald når
det gælder interne og FW brændere).

Jeg ville snarre undersøge om USB drevet registreres i System Profil
samt om det kan mounte almindelige CD-rom'er

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-01-02 07:20

> [...]
>
> Jeg ville snarre undersøge om USB drevet registreres i System Profil
> samt om det kan mounte almindelige CD-rom'er

Det var nu også mere for at udelukke alle fejlkilder. Jeg kører selv med
Authoring Support og Toast 5.02 på arbejdet, så jeg ved det virker...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Karen Seiersen

Dato : 07-01-02 15:28

> [...]

> Toast 5.0.2.
>
> Hvis det har virket før, så skal dælme også nu!

Hej René og Erik Richard

Først vil jeg give jer en STOR tak for jeres svar og hjælp. Dernæst
vil jeg fortælle at problemet er klaret nu ved hjælp af ovenstående
udvidelser slået fra. Havde ikke fået slået SDAP Authoring Support fra,
og det var åbenbart det der skulle til

Så nu er jeg igen en lykkelig Mackvinde TAK

Machilsen Karen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-01-02 00:41

> [...]

> og det var åbenbart det der skulle til
>
> Så nu er jeg igen en lykkelig Mackvinde TAK

Fint fint, men det burde altså kunne leve sammen, så lidt mystik er der
stadigvæk.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Karen Seiersen

Dato : 08-01-02 23:10

> [...]

> og det var åbenbart det der skulle til
>
> Så nu er jeg igen en lykkelig Mackvinde TAK

Hej alle der har svaret

Meget meget mystisk.... men her til morgen fik jeg så opdateringen
Toast 5.0.2 og nåede så ikke at se mere på det. Her til aften ville
jeg så lige se om det funkede efter opdateringen.

ØV ØV .... snydt.... der er nu det problem, (delvis) min mand Villy
har fået 2 CD'ere med hans elskede musik som han gerne vil have til
bilen også....så jeg gjorde som jeg plejer når jeg skal lave audio
CD'ere.... med det resultat, at den ene først skulle ekstraktes til
harddisken...... (kræver lidt ekstra tid) men OK.
Den anden vil slet ikke poppe op på skærmen (mounte ?) der kommer bare
følgende dialog:

Disken er ulæselig skal den formateres
Navn
Format
Toast Skub ud Formater

Jeg vil lige pointere at der IKKE er tale om kopiversioner
jeg har personligt indkøbt begge CD'ere på lovlig vis.

Hvad mon det går ud på ????

Jeg har prøvet at afinstallere og geninstallere Toast Ti 5.0 både
alene og med opdateringen en gang til.

Nogen forslag ???

Machilsen Karen

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-02 23:21

In article <1f5prro.8vo2zu18e2nk0N%kvSLET@DETTEmail.dk>,
kvSLET@DETTEmail.dk (Karen Seiersen) wrote:

> Nogen forslag ?

Rens CD'en.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-01-02 23:41

Karen Seiersen <kvSLET@DETTEmail.dk> wrote:

[snip]

> [...]
>
> Jeg vil lige pointere at der IKKE er tale om kopiversioner
> jeg har personligt indkøbt begge CD'ere på lovlig vis.

Der er ikke fedtfingre eller ridser i CD'en, vel? Har du en anden
computer, hvor du kan prøve CD'en i?

> Jeg har prøvet at afinstallere og geninstallere Toast Ti 5.0 både
> alene og med opdateringen en gang til.
>
> Nogen forslag ???

Og du forsøger her at læse disken i DVD-drevet? Har du prøvet at læse
den med brænderen?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Madsen

Dato : 10-01-02 01:03

> [...]

> Jeg vil lige pointere at der IKKE er tale om kopiversioner
> jeg har personligt indkøbt begge CD'ere på lovlig vis.

Hmm, jeg har nøjagtigt samme problem. Jeg kan heller ikke længere læse
cd'er jeg har brændt. Mit interne drev kan ikke læse dem, og jeg får
samme besked som dig. (iMac,MacOS 9.1 DK Iomega brænder, Toast Titanium
5.0.2) Min brænder kan læse dem! Mystisk!!

Per

Fra : Karen Seiersen

Dato : 10-01-02 09:42

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> [...]
> samme besked som dig. (iMac,MacOS 9.1 DK Iomega brænder, Toast Titanium
> 5.0.2) Min brænder kan læse dem! Mystisk!!

Hej Per

Mit problem er at jeg ikke kan indlæse en original audio CD'er, så måske
hænger tråden lidt sammen alligevel, der må da være en løsning et sted.

Machilsen Karen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-02 02:25

Hej Karen

Åbn Toast 5 -> Preferences -> 'Prefered Drive...'. Her kan du vælge, om det
foretrukne drev skal være den interne eller ekterne.

Vælg den interne og gem ændringer. Klik derefter i bundrammen for at lokalisere
drevet.

Karen Seiersen wrote:

> [...]
> for den interne brænder som sidder i nyere odeller ??? er ikke klar over
> hvad som så skal slås fra uden al skabe panik

Og jeg tror ikke, der er mere, der skal slås fra - måske med undtagelse
af UDF
Support udvidelsen. Den kommer du højst sandsynlig ikke til at bruge alligevel.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-02 08:57

> Og jeg tror ikke, der er mere, der skal slås fra - måske med undtagelse af
> UDF Support udvidelsen. Den kommer du højst sandsynlig ikke til at bruge
> alligevel.

Dårlig ide, det betyder at hun ikke vil kunne bruge sit DVD drev til at
se DVD film...

Apple's UDF udvidelse har til formål at kunne læse DVD skiver.

Adaptecs UDF udvidelse (som ikke instaleres af Toast 5.x) har til formål
at læse UDF CD-rom'er brændt med DirectCD (Under både Mac OS og
Windows). Apples udvidelse kan ikke læse UDF CD'ere brændt af DirectCD
på windows.

<icq:131382336>

Fra : Karen Seiersen

Dato : 09-01-02 22:41

> [...]
> at læse UDF CD-rom'er brændt med DirectCD (Under både Mac OS og
> Windows). Apples udvidelse kan ikke læse UDF CD'ere brændt af DirectCD

Hej Morten & alle i NG

Er helt flov !!! det var dog en ordentlig gang tastaturmix i mit indlæg
af 6/1, jeg må have en ny staveplade

Men nu til sagens kerne.... Jeg kan ikke se Erik Rihards indlæg i
Macsoup, hvorfor mon ikke, og er så ikke helt på det rene med hvad dette
går ud på, mon jeg har fået slået en udvidelse for meget fra ? Har ikke
slået UDF Support fra, kun de som jeg tidligere har nævnt, kan fortælle
at selv efter gentagne rensninger af den famøse CD skive.... vil den
stadig ikke læses på min iMac.

Har prøvet på min mands iMac rev. b, Toast 4.1 OS 9.1 DK kommer der
samme dialog, den vil ikken indlæses !!

Hvis nogen i gruppen har CD'en med den gruppe som jeg med et "glimt" i
øjet kalder Villy's drenge (Westlife) tittel World of our own (nyeste)
vil du/i så godt prøve at indlæse den i Toast ???
Ved godt den henvender sig til en anden alderskategori end Villy's men
når nu han så godt kan lide dem vil jeg da gerne gøre ham til en
glad bilist.

Ellers må jeg prøve at tage den med til Macshoppen på lørdag og se der.

Kan simpelthen ikke hitte ud af hvad som er galt!

Men tak til alle for hjælp

Machilsen Karen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-01-02 23:21

> [...]

> Macsoup, hvorfor mon ikke, og er så ikke helt på det rene med hvad dette
> går ud på, mon jeg har fået slået en udvidelse for meget fra ?

Han er enten røget i dit kill filter eller også har du slået den
specielle carbon modificerede udvidelse "ERS distortions" fra!

Desværre kan jeg ikke tage flak for denne post/grovhed, da jeg er på vej
til Thailand. Hyg jer i kulden, vi snax ved igen om 14 dage.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 01:18

Karen Seiersen <kvSLET@DETTEmail.dk> wrote:

> Er helt flov !!! det var dog en ordentlig gang tastaturmix i mit indlæg
> af 6/1, jeg må have en ny staveplade

Vil du have min, jeg bruger den åbenbart ikke

> Men nu til sagens kerne.... Jeg kan ikke se Erik Rihards indlæg i
> Macsoup, hvorfor mon ikke, og er så ikke helt på det rene med hvad dette
> går ud på, mon jeg har fået slået en udvidelse for meget fra ?

Mit svar var blot en advarsel om at det ikke ville hjælpe at slå UDF
fra, samt at du ville miste funktionalitet ved at slå den fra.

Havde du ikke selv fået løst problemet ved at slå "SDAP Authoring
Support" fra ? Eller galdt det kun forbindelsen til brænderen.

> Har ikke slået UDF Support fra, kun de som jeg tidligere har nævnt, kan
> fortælle at selv efter gentagne rensninger af den famøse CD skive.... vil
> den stadig ikke læses på min iMac.

Kan din brænder læse den? Brændere og gamle langsomme CD-ROM drev plejer
at være mere eftergivende end the latest-and-gratest når det drejer sig
om ridsede medier.

> [...]
> Ved godt den henvender sig til en anden alderskategori end Villy's men
> når nu han så godt kan lide dem vil jeg da gerne gøre ham til en

Kan den afspilles på mac'en ? kan den aflæses i en anden mac.

- Musikbranches nyeste våben i krigen mod kopisterne, er CD'ere der er
kopi beskyttet så godt at mange computere og ældre CD afspillere ikke
kan afspille originalen De første eksemplare kom på markedet i
efteråret.

> Ellers må jeg prøve at tage den med til Macshoppen på lørdag og se der.

Hver enenste workshop siden 98 har stået i min kalender, enten har jeg
skulle arbejde og ellers har jeg ikke kunne løsrive mig fra sofaen...
Denne gang skal jeg derud i forventning om at Apple har en imac med

<icq:131382336>

Fra : Karen Seiersen

Dato : 10-01-02 09:42

Hej Morten

> Vil du have min, jeg bruger den åbenbart ikke

Jeg takker mange gange, hvis den er bedre end min modtager jeg gerne

> [...]
>
> Havde du ikke selv fået løst problemet ved at slå "SDAP Authoring
> Support" fra ? Eller galdt det kun forbindelsen til brænderen.

Det var kun brænderen der blev genkendt, ikke den ene Cd'er.

> Kan din brænder læse den? Brændere og gamle langsomme CD-ROM drev plejer
> at være mere eftergivende end the latest-and-gratest når det drejer sig
> om ridsede medier.

Nej brænderen kan ej heller indlæse Cd'eren, og den er ikke ridset kun
lige købt her til jul.

> Kan den afspilles på mac'en ? kan den aflæses i en anden mac.

Kan ikke afspilles hverken på min eller på min mands mac'er

> [...]
> kopi beskyttet så godt at mange computere og ældre CD afspillere ikke
> kan afspille originalen De første eksemplare kom på markedet i

Så er det måske sådan et eksemplar vi har her ??

> Hver enenste workshop siden 98 har stået i min kalender, enten har jeg
> skulle arbejde og ellers har jeg ikke kunne løsrive mig fra sofaen...
> Denne gang skal jeg derud i forventning om at Apple har en imac med

Ja, for vores vedkommende har vi kun misset en af slagsen, ser frem til
denne hyggelige dag sammen med andre af samme minoritetesgruppe.

Machilsen Karen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 10:25

> Så er det måske sådan et eksemplar vi har her ??

det kunne jeg forstille mig, er det en "ny" CD (udgivet i efteråret).

Har du prøvet en gammel CD afspiller? (stereoanlæg, ikke computer)

<icq:131382336>

Fra : Karen Seiersen

Dato : 10-01-02 19:18

> det kunne jeg forstille mig, er det en "ny" CD (udgivet i efteråret).
>
> Har du prøvet en gammel CD afspiller? (stereoanlæg, ikke computer)

Hej Morten

Ja, jeg/vi har spillet CD'en i alm. stereoanlæg siden juleaften, har
købt skiven i november 2001 den var næsten lige udkommet. Så det er nok
en af de nye kopibeskyttet.
Kedeligt hvis man nu ikke kan lave en kopi til bilen.

Har idag prøvet at sætte den i en iMac 400 DV OS 9.04 DK - Toast 4.1
med samme resultet.

Machilsen Karen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-02 06:22

Hej Karen

Der findes faktisk nogen få musik CD'er, der er kopibeskyttet på den måde, at de
vil blive afvist af et CD drev i en computer og af et brænderprogram og derfor
ikke kan kopieres på normal vis.

Det kunne jo tyde på, at det var en sådan, siden det ikke blot er på én maskine,
den afvises. Skulle det gå helt galt, så prøv lige at kontakte mig off-list, så
er det muligt, jeg evt. kan finde ud af noget.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 10-01-02 09:42

Hej Erik Richard

> [...]
> at de> vil blive afvist af et CD drev i en computer og af et
> brænderprogram og derfor> ikke kan kopieres på normal vis.

Ja, det må vist være en der er godt beskyttet, når computeren heller
ikke vil afspille dem, hvor havner vi så. > > Det kunne jo tyde på, at
det var en sådan, siden det ikke blot er på én maskine, den afvises.
Skulle det gå helt galt, så prøv lige at kontakte mig off-list, så er
det muligt, jeg evt. kan finde ud af noget.

Jeg har lige en iMac 400 DV i min forening som jeg vil prøve i dag, så
kan jeg vende tilbage til dit flotte tilbud. Tak.

Dette band har ellers været dygtige til, at indlægge enhanced CD på
deres alm. CD'ere, som også tilgodeser MAC folket, derfor er det
mærkeligt det lige er denne gruppe. (Villy's drenge

Machilsen Karen