Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvorfor overhovedet installerer Photoshop,~
Fra : Jones

Dato : 05-01-02 11:58

Hej

Jeg har eksperimenteret lidt med at undlade at installere Photoshop,
Illustrator, Golive, Flash og Premiere ved fx at lægge dem på d-drevet
og geninstallere Windows, eller bruge Norton Ghost Explorer til at
"hive" dem ud af et image.

Fordele:
Programmerne starter 1-2 sek. hurtigere.
Windows 98 starter også hurtigere.

Ulemper:
Adobe Golive Site-filer skal åbnes i Golive. Photoshop-ikon mangler ved
psd-filer. Adobe Gamma mangler.

Der er selvfølgelig lidt flere ulemper end jeg har nævnt, men
tilsyneladende bliver programmerne ikke ustabile af dette "stunt".

Er der andre, som har erfaringer med dette her?

MVH Jones

Fra : Morten Jensen

Dato : 08-01-02 12:23

Hej

Jeg har gjort det samme gennem længere tid og har ikke oplevet nogle
problemer med programmerne til de fårmål jeg bruger dem til.

det kan kun anbefales.

/Morten

Fra : Jones

Dato : 08-01-02 13:27

"Morten Jensen" <mjen00@i4.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har gjort det samme gennem længere tid og har ikke oplevet nogle
> problemer med programmerne til de fårmål jeg bruger dem til.
>
> det kan kun anbefales.

Hej

Jeg er interesseret i at vide, hvilke programmer du har gjort det med?

Adobe Premiere uden installation blev lidt "sur", da jeg brugte det, men
jeg tror, at det skyldes en Norton Autodate, som jeg havde glemt at slå
fra, mens programmet renderede en film i flere timer. Illustrator,
photoshop (og imageready), flash og Golive fungerer i hvert fald helt
uden stabilitets-problemer.

Har man flere Windows partitioner, opnår man en stor pladsbesparelse,
når programmerne afvikles fra fælles-drevet.

MVH Jones

Fra : Madsen

Dato : 08-01-02 17:52

Jones skrev:

> Har man flere Windows partitioner, opnår man en stor
> pladsbesparelse, når programmerne afvikles fra fælles-drevet.

Hvad sker der hvis du f.eks. går ind og ændrer på Photoshops
farveindstillinger inde i Edit > Color Settings?

Hvilket styresystem kører du med?

Madsen.

Fra : Jones

Dato : 08-01-02 18:25

> Hvad sker der hvis du f.eks. går ind og ændrer på Photoshops
> farveindstillinger inde i Edit > Color Settings?

Den ændrer color settings, og intet andet.

> Hvilket styresystem kører du med?

XP og Win 98

MVH Jones

Fra : Madsen

Dato : 08-01-02 20:21

Jones skrev:

> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den ændrer color settings, og intet andet.

Jeg var blot nysgerrig for jeg undrer mig over at den tilsyne-
ladende kan finde farveprofiler og andet gejl fra cd'en eller
hvor du nu kører den fra. Hvis man begynder at granske i hvor
meget Photoshop egentlig spreder sig ud i hjørnerne på et
Windowssystem, så undrer det mig meget at du kører problemfrit
på den måde du pt. kører den på.

Nu har snakken godt nok ikke gået på Illustrator, men jeg har
lige opdaget at det faktisk ikke kan lade sig gøre at komme helt
af med Illustrator 9.02 på WinXP hvis du vælger at afinstallere
den. Så meget har den spredt sig rundt i systemet, og Photoshop
er ikke ret meget bedre. Man er faktisk pisket til at have en
god regcleaner installeret, medmindre man selv vil til at slette
nøgler osv. På det punkt bryder jeg mig ikke om Adobes programmer
på pc platformen. Noget andet er så, at hvis man først har fået
et program som Photoshop eller Illustrator installeret, så har man
ikke det store ønske i at afinstallere det igen, så problemet er
ikke så stort i mit tilfælde. :)

> XP og Win 98

Ok.

Madsen.

Fra : Jones

Dato : 08-01-02 21:32

> [...]
> meget Photoshop egentlig spreder sig ud i hjørnerne på et
> Windowssystem, så undrer det mig meget at du kører problemfrit

Det undrer også mig, men jeg har kun kørt med det i forholdvist kort
tid, så jeg kan ikke være 100% sikker på, at der ikke opstår problemer.

> [...]
> er ikke ret meget bedre. Man er faktisk pisket til at have en
> god regcleaner installeret, medmindre man selv vil til at slette

Mon der nogensinde kommer et styresystem, hvor man kan være 100 % på, at
alt bliver fjernet?

MVH Jones

Fra : Madsen

Dato : 08-01-02 21:39

Jones skrev:

> Mon der nogensinde kommer et styresystem, hvor man kan være
> 100 % på, at alt bliver fjernet?

Nu ved jeg ikke med det nye Mac OS X, men jeg vil mene at det er
væsentlig nemmere at slippe af med programmer på Mac OS end på
Windows. På Mac'en er det ofte bare en mappe der skal kyles ud så
vidt jeg ved. Det har jeg i hvert tilfælde en irriterende søster
der gladeligt fortæller når jeg sidder og bander og svovler over
at jeg ikke kan få et program afinstalleret ordentligt i Windows.

Madsen.

Fra : Jones

Dato : 08-01-02 22:08

> [...]
> der gladeligt fortæller når jeg sidder og bander og svovler over
> at jeg ikke kan få et program afinstalleret ordentligt i Windows.

Det er rigtigt, at det er nemt at afinstallere på Mac - man smider bare
tingene i skraldebøtten, men i tidligere version af Mac OS, blev det
ikke mindre ustabilt af det.

Nu kører Mac OS X på hamrende stabil unix-kerne, så umiddeltbart skulle
man mene, at det ikke betyder så meget for stabiliteten, hvis Mac OS X
ikke får fjernet alt ved afinstallioner, men jeg ved ikke om den reelt
kan fjerne alt. Jeg poster spørgmålet i dk.edb.mac

MVH Jones

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-01-02 14:37

"Jones" <jones1024@hotmail.com> wrote in message
> Mon der nogensinde kommer et styresystem, hvor man kan være 100 % på, at
> alt bliver fjernet?

Når jeg uninstaller et program i Linux forsvinder det helt. Det skulle da
lige være konfigurationen o. lign. som bliver liggende, hvis jeg ikke beder
den fjerne det også.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jones

Dato : 10-01-02 17:11

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> lige være konfigurationen o. lign. som bliver liggende, hvis jeg ikke

Vil det sige, at du kan installere programmer uendeligt mange gange
uden, at der sker noget alvorligt, eller er der flere "men'er".

MVH Jones

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-02 00:25

> Vil det sige, at du kan installere programmer uendeligt mange gange
> uden, at der sker noget alvorligt, eller er der flere "men'er".

Når jeg installerer et program, så ved systemet præcist hvilke filer der
bliver oprettet hvor.
Og der er styr på hvilke filer der er opsætning, data, cache, samt
programmet (mv.). Så kan jeg selv vælge hvad jeg vil fjerne, når jeg vil af
med programmet. Hvis jeg fx. beholder konfigurationen, så skal jeg slet ikke
spekulere på opsætning hvis jeg installerer programmet igen.

Hvis jeg skulle være i tvivl om hvor vidt et program spreder sig (hvis det
fx. ikke er en del af pakke-systemet, som holder styr på alle filern), så
kan jeg installere det "lokalt". Så har programmet slet ingen mulighed for
at pille ved selve systemet. Alt ligger i én mappe. Sletter jeg den, så er
*alt* væk.

Det fungerer ganske glimrende.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jones

Dato : 14-01-02 23:16

> [...]

for
> at pille ved selve systemet. Alt ligger i én mappe. Sletter jeg den,

Der bliver flere og flere argumenter for at smide Windows ud, og gå over
til Linux, men jeg har stadigt et naivt håb om, at Windows i fremtidige
versioner bliver hamrende stabilt (ikke bare XP-stabilt)

MVH Jones