Ulvejakt i Estland
Fra : Aksel G. Schjervheim

Dato : 05-01-02 19:51

Ulvejakt i Estland
8.-10. feb 2002

Vi er en sammensveiset gjeng, som de siste 6-7 årene har reist til
Estland med fokus på ulvejakt.
Gaupe blir det også mulighet for, når forholdene ligger til rette, og
det gjør de som regel.
Villsvin har vi skutt hvert år så de blir også viet noe oppmerksomhet,
selv om
stammen har gått noe ned de siste 7-8 år. Dette pga en alt for stor
ulvestamme.
Rådyrstammen er i praksis utradert pga. ulven, og at antall gauper er
ute av kontroll.

Ulve/Gaupejakta er helt avhengig av sporsnø. Selv om vi jakter i det
mest snøsikre
området i Estland, kan sporingsforholdene ikke garanteres på forhånd.
Derfor jakter vi kontinuerlig
på gaupe og villsvin med hund, til ulv er sporet og ringet inn av
lokale jegere.
Ulvejakta starter når det lysner om morgenen med sporing langs et
meget godt
utbygd skogsbilveinett. Det er det våre Estniske jegere som i hovedsak
utfører sporingsarbeidet,
men om ønskelig kan man bli med på dette. Nattpostering på åte er også
en vanlig jaktform
for de som måtte ønske det.

Selve jakten foregår 10 mil øst for hovedstaden Tallinn i det største
sammenhengende
skogområdet i landet. Jaktterrenget vårt er på 850 000 da.
I fjor satt man ny rekord i ulvefellinger i dette området,12 ulv skutt
av Estiske og
Skandinaviske jegere. I Estland jakter man ulv hele året men likevel
blir nærmere
100% skutt i Jan-feb.mars. Grunnet uberegnet forfall kan vi i år ta med
en eller to nye jegere, dersom
vi får henvendelse en av de første dagene.

Nils Solberg er en stor Estlandsvenn som beriker oppholdet med sine
store kunnskaper om land. folk og historie.
Vi avslutter oppholdet med en natt i Tallinn. En stor opplevelse i seg
selv.

Henv. snarest til:
Aksel G. Schjervheim
2110 SLÅSTAD
Norge
Tel: 62 96 32 35
viltservice@east.no

Eller: Nils Solberg
69191500
69177555
solrei-a@online.no

Fra : PJ

Dato : 05-01-02 12:51

Usmageligt at høre om - da I selv i Norge vil frede og værne om
ulvebestanden. Skam jer.

Føj for en moral.

PJ

Aksel G. Schjervheim <viltservice@east.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a16m02$ral$1@samson.globalone.no...

Fra : Erik Prestmo

Dato : 05-01-02 20:54

PJ <pj@post6.tele.dk> skrev i
> Usmageligt at høre om - da I selv i Norge vil frede og værne om
> ulvebestanden. Skam jer.
>
> Føj for en moral.
>
> PJ

Ikke helt korrekt - vi utrydder ulv som skaper problemer utenfor "ulvens
kjerneområde" eller viser tegn til å etablere seg der.

Utrydder - det betyr at dyrene blir tatt av dage med alle nødvendige midler
som sikrer human avliving.

Inklusive helikoptre - noe som ble framtvunget i 1991 av rabiate
"ulvevenner" som nektet å avslutte demonstrasjoner, obstruksjoner og
harassment av jegerne, i en periode hvor man dessverre hadde ei skadeskutt
alfa-tispe i skogen....

Mange mennesker har hatt vondt for å svelge utrydding - som er et nødvendig
virkemiddel i et land hvor man fremdeles lever i balanse med naturen og
holder frittgående sau, som er en utmerket utnyttelse av marginale
fjellområder....

Og mange mennesker har blandet sammen hårde krav til human avrydding med noe
de kaller "sportslig jakt", for ulven spiller da ikke det noen rolle, blir
det for mange av dem i et område, ender overskuddet opp som døde ulver,
enkelt og greitt!

ep

Fra : Aksel G. Schjervheim

Dato : 06-01-02 12:32

"PJ" <pj@post6.tele.dk> skrev i melding
> Usmageligt at høre om - da I selv i Norge vil frede og værne om
> [...]

Jeg blir stadig like forbauset over hvor lite enkelte jegere setter seg inn
i saker som de uttaler seg meget sterkt om.
For det første, åpnes det innen kort tid for lisensjakt på ulv i Norge,
basert på forsvarlige, faglige vurderinger, såvell fra forskningshold, som
fra den statlige viltforvaltning. Estland er et lite land, på omtrent samme
størrelse som Danmark.
Samtidig huser det en bestand på ca 6-700 ulver (før jakt). Til tross for at
ulvene i Estland alltid, i historisk tid, har vært etterstrebet med jakttid
hele året, har populasjonen ekspandert fra ca. 30 dyr i estimert bestand.
til det nivå den har i dag.
Dette nivået har vært stabilt de siste 7 årene, slik at man nå regner med at
Estland som habitat har nådd sin metningsgrad.
Disse ulvene (som også den Norske, sterkt ekspanderende stammen, tilhører en
nordøsteuropeisk populasjon som pr. i dag teller over 60 000 individer, og
således er like forsvarlig og nødvendig å beskatte som f. eks den Danske
revestammen. Jeg finner det mye mer betenkelig med den konversjonelle jakt
som foregår på såvel moskus, hvalross og i særdeleshet isbjørn i
Nordområdene bl.a. under dansk administrasjon og markedsføring. Isbjørnen er
sannsynligvis den av de store rovdyrene det ikke på sikt vil være mulig å
redde, grunnet PBC og annen forurensning som av metereologiske årsaker
tilflyter sakte men ubønnhørlig mot polområdene. Nylig offentliggjorte
forskningsresultater viser bl.a. at hele 27% av bjørnene i polbasenget fødes
tvekjønnede. Altså uten forplantningsevne grunnet PBC og annen forurensning.
Dette er en massiv forgiftning av naturen som ikke er reversibel innen
overskuelig fremtid og burde bekymre våre danske venner mye mer en
hetskampanje mot regulering av den europeiske ulvestammen, som, dersom man
setter seg inn i sakene, aldri har vært utrydningstruet på total basis.

Jeg har selv en bakgrunn som fangstmann i arktis under 70-tallet. Jeg var
dengang en av de somm ikke beklaget at Norge totalfredet sin isbjørnstamme
rundt Svalbard i 1972, selv om isbjørnen betydde en vesentlig økonomisk
faktor for fangsmenn på Svalbard. Likeledes har Norge, helt siden dengang,
også valgt å totalfrede en del sårbare, skjeldne gås og vadefuglarter, som
danskene det meste av tiden har beskattet, tildels hardt i vadehavet.
Personlig finner jeg det dirrekte motbydelig at man i enkelte områder kan
kjøpe seg en trofebjørn i 100 000-kronersklassen. For det første har ikke
dette det ringeste med jakt å gjøre. For det andre har man uthulet en
kvoteordning på et alvorlig og ubønnhørlig utrydningstruet dyreart, som i
sin tid ble motivert med at eskimoene trengte ibjørnskinn til sine benklær,
til ren konversjonell trofejakt. Så vidt jeg kan forstå, er din forakt
utelukkende basert på dårlig underbygget romantikk. Kanskje burde man heller
legge denne energien til renholdet ved sin egen stuedør. Vedrørende
ulveproblematikken, vil du sannsynligvis få anledning til nærstudier i egen
bakgård innen få år, grunnet de konkrete planer som nå foreligger om
utplanting av ulv også i Danmark. Lykke til!

Vennlig jegerhilsen
Aksel G. Schjervheim

Fra : Aksel G. Schjervheim

Dato : 06-01-02 12:45

Fra : PJ

Dato : 06-01-02 10:20

Kære Aksel!
Tak for dit meget seriøse indlæg, men det retfærdiggør ikke handlingen og
kan nok ikke sammenlignes med Isjørn og lign. Dog har jeg efter dit indlæg
fået en vis forståelse for "jagten" - men kan ikke lide ordene " en
oplevelse i sig selv". Det er for mig en alvorlig sag at "udrydde Ulv" og
andre dyr - som har "Rodets Ret". Så jeg foretrækker den
"naturlige"regulering af evt. "skadedyr" - som man gør f.eks. med Tigeren
(manddræbere`) - klarer de enkelte problemer lokalt.
Fordi man bor i en baggaard- kan man godt have indsigt (fra venner - f.eks.
i Norge).

Knæk og bræk

Pietrre Jakobi

Aksel G. Schjervheim <viltservice@east.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a18hdh$rdl$1@samson.globalone.no...

Fra : Aksel G. Schjervheim

Dato : 06-01-02 19:37

> [...]
> (manddræbere`) - klarer de enkelte problemer lokalt.
> Fordi man bor i en baggaard- kan man godt have indsigt (fra venner -

Hei Pietrre!
Jeg tror du bør lese mitt innlegg en gang til.

Jeg skriver;"Vi avslutter oppholdet med en natt i Tallinn. En stor
opplevelse i seg selv"
Hva som byr deg i mot hved det opplevelsesrike ved å nyte oppholdet i en
fargerik by med trivelige innbyggere og en interresant historie, er meg en
gåte. (Tallinn betyr jo dirrekte oversatt "DEN DANSKE BYEN" noe som jo også
burde være spesielt historisk interessant for deg som danske, selv om navnet
ditt kanskje tyder på at du selv har en annen historisk bakgrunn.

Jeg vet ikke hva slags venner du har i Norge, men finner det høyst
sannsynlig at disse nok har feilinnformert deg en smule vedr, vår
ulvepolitikk. Selv ikke i Estland, snakker man lengre om å utrydde ulven,
nettopp fordi man har innsett at det er umulig, fordi den sannsynligvis er
det rovdyr på jordens overflate som besitter den høyeste grad av sosial og
personlig inteligens. Ute i skogen, i sitt eget element, er den rett og
slett, til en hver tid, bedre en jegerne, uansett virkemidler og metode.
Paradoksalt nok, har nettopp inntektene av og sysselsetningen ved ulvejakten
for skandinaviske jegere, blitt den beste livsforsikringen for ulvens
fremtid i Estland, i og med at man for første gang i historisk sammenheng
ser en økonomisk egennytte av å ha den der. Dette er således blitt en slags
kompensasjon for de store skadevirkninger den har forårsaket for såkalt
nyttevilt, for ikke å snakke om den forlammende virkning den har hatt på
alle former for husdyrhold.
M.a.o. man har ikke klart å hverken bekjempe eller desimere stammen, selv
med moderne hjelpemidler og helårlig jaktforfølgelse, men ser i denne
håpløse situasjon visse muligheter for å skape noe sysselsetning på
landsbygda og litt inntekter i en fattigdom som ellers er frarøvet det meste
av monetær økonomi. At jeg selv synes jakten er spennende, nettopp fordi
ulven som oftest beholder sin vinterfrakk på, innklussive de tre ekstra
jokerne i frakkeermet, får du ha meg tilgitt. Jeg må også som en siste
opplysning, uten skam medgi, at jeg også synes selve jakten er enn spennende
opplevelse i seg selv. Så får alle de moderne, generelle jaktmotstandere for
meg leve sitt eget liv bak alle TV-aparatene i sine sofaer, intet-anende om
at de selv etter all sannsynlighet i kraft av sin egen levemåte og forbruk,
tilhører den største kategorien i historisk sammenheng hva skyld for
utslettelse av arter fra jordens overflate angår. En ting kan du være ganske
sikker på; Det beste som i moderne tid kan hende en hvilken som helst
dyreart, er at den blir oppgradert som jaktobjekt, dermed skal nok jegerne
selv sørge for at arten forefinnes i tilstrekkelig antall, med fokus såvel
på sin egen jaktutøvelse som på eventuelle miljø-ødeleggende faktorer av
enhvær art. Krypdyr, slanger humler og plantearter nyter desverre ikke samme
begunstigelse, i og med at ingen har dirrekte særinterresse av dem. Egoisme,
javel, men nyttig og naturgavnlig egoisme. Mannen i sofaen bak TV aparatet,
gavner på kort sikt kun de dyreartene som har et utseende eller atferd som
kan asosieres med den gjenklang av dårlig kollektiv samvittighet som skurrer
i egne unnfallenhetssynders selvbilde. Så kan man gi hele armen og sine
stemmers fulle kraft til hakkeloven med jegerne i fokus. De går da vitterlig
ut og dreper levende dyr for sin egen fornøyelses skyld. Ikke?
Ja jeg er en morder. Men jeg er etter beste evne, en snill, innsiktsfull og
omsorgsfull slik en av arten betegnet. Via min viltpleie og jaktutøvelse gir
jeg også faktisk liv til flere individer en dem jeg bærer hjem på mine
skuldre. Jeg elsker selv det frie livet og holder derved heller ikke hverken
kanarier eller papegøyer i bur. Det overlater jeg til avstandsbetrakterne.
Derved er den geskjeften behørlig ivaretatt i rikt monn.
PS: De fleste menneskeetende tigere drepes faktisk av proffesjonelle
vestlige jegere. De resterende trues av utryddelse p.g.a. moderne.
velstående menneskers potensproblemer. En god, biologisk forsvarlig og
riktig jaktutøvelse burde derfor også gavne tigeren. Den styrker nemlig både
kropp og sjel, og dermed også, etter min erfaring potensen.

Vennlig hilsen
Aksel G. Schjervheim

Fra : Aksel G. Schjervheim

Dato : 06-01-02 19:48

> [...]

Jeg tror du bør lese mitt innlegg en gang til.

Jeg skriver;"Vi avslutter oppholdet med en natt i Tallinn. En stor
Hva som byr deg i mot ved det opplevelsesrike ved å nyte oppholdet i en

Fra : Per Inge Oestmoen

Dato : 06-01-02 14:17

"Aksel G. Schjervheim" wrote:

> [...]
> kompensasjon for de store skadevirkninger den har forårsaket for såkalt
> nyttevilt, for ikke å snakke om den forlammende virkning den har hatt på

Kan du utdype nærmere hvilke "store skadevirkninger" ulven har hatt
for annet vilt? Har man dekning for å snakke om slike, eller er det
bare en myte som har oppstått fordi enkelte ikke ønsker å dele viltet
med viltlevende predatorer?

Vi kan her ta utgangspunkt i Minnesota, hvor det i følge nyere
overslag lever 2600 ulver i en stat som har et flateareal på 219 318
km2. Til sammenlikning er Norges flateareal 323 895 km2. Det bor ikke
bare ulver, men 4 919 749 mennesker der i Minnesota. I Minnesota er
det "umulig" å jakte med løs hund, men det er ingen tegn til at
viltbestandene tar skade av en ulvebestand som sett på bakgrunn av de
rådende minimalistiske norske offisielle bestandmålsetninger fortoner
seg som gigantisk. Det jaktes som før i Minnesota, og alle de vanlige
jaktbare dyrene forekommer i store antall i Minnesotas skoger, ikke
minst de klovdyrene som er ulvens fremste byttedyr.

Ettersom det arealet i Minnesota hvor det faktisk lever ulver er
mindre enn 219 000 km2, forteller dette at en skog med et rikt
biologisk mangfold hele veien gjennom alle næringskjeder har en meget
stor biologisk bæreevne. At ulven utrydder sine byttedyr er en myte,
var dette tilfellet ville den selv bli utryddet.

Når det gjelder ulven og husdyrholdet, er det klart at ulvepredasjon
på tamdyr er en utfordring å forholde seg til. Det er imidlertid et
faktum at at det tradisjonelle beitebruket som i tidligere tider
skapte en særegen flora og fauna (som for all del er verneverdig)
utviklet seg og ble drevet i en tid hvor rovdyrstammene var langt
større enn i dag. Det er ikke umulig å kombinere rovdyr og
husdyrdrift, men selvsagt koster det penger, innsats og det krever
nytenkning.

Forøvrig burde det ikke være noe i veien for en ulvejakt dersom denne
skjer på en stor og livskraftig bestand. I Estland er ulvebestanden en
del av en mye større populasjon, så der er den ikke truet selv om det
bare lever 600 dyr i Estland til enhver tid. Derfor: God jakt!

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.alpha-gruppen.com/

Fra : Peder Porse

Dato : 06-01-02 15:21

Aksel G. Schjervheim wrote:

> [...]
>
>Godt gået...jeg skal nu hverken på ulve- eller tigerjagt. Holder mig til mere vanligt vildt.

pp

Fra : PJ

Dato : 06-01-02 15:53

Kære Aksel!

Jeg beundrer dine gode evner til argumentere for dine egne meninger og
handlinger, desværre bærer det også en snert af nedladenhed overfor ikke
jægere foran TV i sofaer m.v.. Jeg selv som jæger kender selv disse
"sofaprofessorer" - men lytter gerne på demokratisk vis på dem. Ligeledes
kan jeg forstå på indlægget fra Per Inge Oestmoen - at det ikke er "alt i er
enige om. Dog vil jeg til sidst nævne, at generelt er vi enige om jagt og
vildtpleje m.v.. Dog føler jeg stadig omtalte ulvejagt usmagelig i den
omtalte facon. Tak til både dig Aksel og Per Inge for information om Alpha
og Ulvelista m.v.. Med hensyn til navn var der fejl -undskyld. Jeg betragter
mig som dansk med slægt ført tilbage i Danmark år 1845 - trods mit navn. Tak
for nu og ønsker jer og ulvene alt godt fremover.

Knæk og Bræk
Pierre Jakobi
(Dansk statsborger)

Fra : Niels Riis

Dato : 06-01-02 18:42

PJ <pj@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c386499$0$5484$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kære Aksel!
>
> Jeg beundrer dine gode evner til argumentere for dine egne meninger og
> handlinger,

- snip -

> Dog føler jeg stadig omtalte ulvejagt usmagelig i den
> omtalte facon. Tak til både dig Aksel og Per Inge for information om Alpha
> og Ulvelista m.v

- mere snip-

> Knæk og Bræk
> Pierre Jakobi
> (Dansk statsborger)

Kære Aksel og Pierre, jeg er også dansk statsborger, og ved ikke hvor længe
min slægt har været dansk, men først og fremmest tak til jer begge for en
god diskusion her på jagtgrupperne, det er desværre ikke så ofte man
forsøger at overbevise den anden med "gode" argumenter, vanligvis sker det
med den såkaldte mudderkastning.
Jeg har (som sikkert mange andre) læst med, og er nok blevet lidt
klogere.......

Selv har jeg aldrig skudt en ulv, men håber på at gøre det inden 5 år,
ligesom jeg håber på brunbjørn inden 2 år, løve inden 10 år osv. osv., men
jeg sætter stor pris på en god og saglig diskusion her på nettet, for jagt
er mange ting, men for mig er den vigtigste oplevelsen, ikke f.eks.
størrelsen på byttet.

Med mange gode hilsner til alle danske og norske jegere, og ønsket om en
forsvarlig jagt på alt lovligt vildt i det kommende år.

Niels Riis

Fra : Størker Moe

Dato : 07-01-02 09:52

On 06 jan 2002, Aksel G. Schjervheim wrote:

>En god, biologisk forsvarlig og riktig jaktutøvelse [...] styrker
>nemlig både kropp og sjel, og dermed også, etter min erfaring
>potensen.

Er det ikke det vi alltid har ment, at jegere er _skikkelige
mannfolk_ med hår på brøstet og mere til?

--
Størker Moe

Email Storker(DOT)Moe(AT)chembio(DOT)ntnu(DOT)no
WWW http://www.chembio.ntnu.no/users/stmoe/