DB adgang
Fra : Bo Pedersen

Dato : 04-01-02 23:58

Hej,

Jeg har nogle ting jeg gerne vil have præsenteret på internettet via
applets. Mit problem er bare at jeg til dette skal bruge en masse data fra
en Oracle database server (webserveren og databasen er på hver sin side af
firewallen) Da jeg kun har erfaring med standard java applikationer kender
jeg intet til hverken JSP, applets, servlets, beans osv. Dog er jeg
selvfølgelig nu løbet ind i nogle sikkerhedsproblemer med at få adgang fra
min applet til DB serveren.. kan det overhovedet lade sig gøre? og findes
der en forholdsvist let forståelig forklaring på hvordan i så fald?

Eller kan problemet løses vha. nogle af de andre teknologier servlets, beans
osv.??

Der står mange steder at en applet skulle have lov til at tilgå resourcer på
den server den ligger på.. er der nogen der har nogle eksempler på dette..
evt. tilgang til en access DB hvis det er muligt?

På forhånd tak

Bo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-02 00:52

"Bo Pedersen" <bopedersen@hotmail.com> writes:

> [...]
> min applet til DB serveren.. kan det overhovedet lade sig gøre? og findes
> der en forholdsvist let forståelig forklaring på hvordan i så fald?

Du kan godt lave en JDBC-adgang til databasen fra din applet, hvis
webserveren appletten er serveret fra, ligger på samme maskine som
databasen. Hvis dette ikke er tilfældet, kan du løse op for Java's
sikkerhedsmodel ved at lave en "signeret applet", hvilket kræver at
brugeren installerer Java-pluginen for at få adgang til de nye
muligheder. Dette skal du angive i din HTML.

Se http://java.sun.com/security/signExample12/ for et eksempel på dette.

> [...]
> den server den ligger på.. er der nogen der har nogle eksempler på dette..
> evt. tilgang til en access DB hvis det er muligt?

Hvis den gør det, skulle du kunne få adgang ved at benytte en helt
almindelig JDBC-streng der henviser til samme navn som serveren selv
tror den har. Udvikl i "appletvieweren" - den gør ting lidt nemmere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk