Nogen erfaringer med FWA?
Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 04-01-02 18:09

Hejsa.....

Nu er jeg efterhåden blevet så træt af TDC's elendige service og den dårlige
ping på deres ADSL forbindelser, at jeg overvejer kraftigt at skifte til en
1024/256 FWA fra Sonofon, som lige er blevet tilgængelig i mit område. Er
der nogen der har fået leveret sådan en linie og vil fortælle hvordan det
kører? DL hastighed, ping, evt. nedetid, kundeservice.....

/Lars

Fra : aaa

Dato : 05-01-02 03:39

"Lars Bjerregaard" <larsb@events.dk> wrote in message
> [...]
> der nogen der har fået leveret sådan en linie og vil fortælle hvordan det
> kører? DL hastighed, ping, evt. nedetid, kundeservice.....

Hvilke problemer har du haft?

Er Sonofon FWA ikke kun et erhvervsprodukt nu om stunder?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-02 18:58

"aaa" <agenten007@yahoo.com> skrev i en meddelelse

STIL DIT UR

> Er Sonofon FWA ikke kun et erhvervsprodukt nu om stunder?

Joe,, men ingen til hinder for at privat kunder bestiller... Desuden har de
heller ikke ændret på selve produktet, som efter min mening. Ikke er særligt
erhverv messigt egnet...

Ingen fast IP
lave upload hastigheder
og i det hele taget ingen ekstra services mm,,,

Fra : aaa

Dato : 05-01-02 04:13

> [...]
>
> Ingen fast IP
> lave upload hastigheder
> og i det hele taget ingen ekstra services mm,,,

Det er da vist DIT ur der ikke stemmer, og skal ordet "Ikke" ikke staves med
stort I

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-01-02 19:15

Fri, 4 Jan 2002 19:13:12 -0800, skrev "aaa"
<agenten007@yahoo.com>:

>Det er da vist DIT ur der ikke stemmer, og skal ordet "Ikke" ikke staves med
>stort I

Nej, det er dit.

Eller rettere din tidszone er forkert.

Du har med garanti bare bevidstløst installeret Win XP i
UK-udgave og sagt ja til det hele uden at tænke på at vi bruger
en anden tidszone i DK end i United Bluff.

Så ret din tidszone til Copenhagen i stedet for den amerikanske,
som du kører med nu.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-02 19:36

> Det er da vist DIT ur der ikke stemmer, og skal ordet "Ikke" ikke staves
med
> stort I

Utroligt så højrøvet,,,

Date: Fri, 4 Jan 2002 19:13:12 -0800

I Danmark har man tidszone +01:00 fra Global Meen Time.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-01-02 20:24

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>I Danmark har man tidszone +01:00 fra Global Meen Time.

Ja, bortset fra at det korrekte navn for den tid som vi er én
time fra, nu til dags er UTC = Universal Time Coordinated
(rækkefølgen af bogstaverne i forkortelsen er vistnok et
kompromis så man opnåede at det ikke var den naturlige rækkefølge
i hverken engelsk eller fransk, og således stillede de to sprog
lige).

Navnet på den tidsstandard man tidligere brugte, som er næsten
helt magen til UTC, er GMT = Greenwich Mean Time ("Greenwich
middeltid") - dvs. normaltid ved laboratoriet i Greenwich, som
ligger i den østlige udkant af London.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-01-02 20:27

Jeg skrev:

>dvs. normaltid ved laboratoriet i Greenwich,

Vås: "observatoriet", naturligvis - ikke "laboratoriet".

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 20:36

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Vås: "observatoriet", naturligvis - ikke "laboratoriet".

Der er sikkert nogen der arbejder der, så du må gerne bruge
"laboratoriet"

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 04-01-02 20:43

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Vås: "observatoriet", naturligvis - ikke "laboratoriet".

http://greenwichmeantime.com/

Mvh HAA.

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 05-01-02 13:51

> Hvilke problemer har du haft?

Jeg spiller meget Counter-strike over internettet, og min ping ligger og
svinger mellem 40 og 80 med min 256/128 NE linie. Det er simpelthen ikke
acceptabelt, alt over 40 kan jeg ikke bruge til noget. Dette leder mig så
videre til et spørgsmål som ikke var i den tråd som flere så venligt
henviste til. Nogen der kan fortælle lidt om pingtider ved online gaming?

/Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-02 18:56

"Lars Bjerregaard" <larsb@events.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg efterhåden blevet så træt af TDC's elendige service

Det kan jo diskuteres.--

> og den dårlige
> ping på deres ADSL forbindelser,

hvad er der galt med ping?

Den ser da nogenlunde ud:

Tracing route to 80.62.3.32 over a maximum of 30 hops:

Tracing route to 80.62.3.32 over a maximum of 30 hops:

1 16 ms 27 ms 17 ms albnxx2.ip.tele.dk [195.249.9.212]
2 24 ms 27 ms 25 ms ge5-0-3.1000m.albnxg1.ip.tele.dk [195.249.1.62]
3 24 ms 27 ms 17 ms pos7-0.2488m.arcnxg1.ip.tele.dk [195.249.6.126]
4 24 ms 17 ms 27 ms pos1-0.622m.abnxg1.ip.tele.dk [195.249.10.109]
5 18 ms 27 ms 23 ms fe0-0.100m.abnxx2.ip.tele.dk [195.249.1.70]
6 43 ms 46 ms 46 ms 0x503e0320.abnxx2.adsl.tele.dk [80.62.3.32]
Trace Complete.

> [...]
> der nogen der har fået leveret sådan en linie og vil fortælle hvordan det
> kører? DL hastighed, ping, evt. nedetid, kundeservice.....

Prøv evt. at læs lidt tilbage...

Men jeg tror ikke du skal forvente meget bedre ping... Men det synes jeg
svinger noget, at dem jeg har prøvet at teste.... Men det har nok meget at
gøre, hvilken infraskuktur SOnofon har fra masten, og ud på nettet.¨

Download hastigheden skulle vist være helt i top,,, og højere end lovet.
Kunderne for vist stadig 512 Kbit Upload...

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 04-01-02 20:59

On Fri, 4 Jan 2002 18:08:32 +0100, "Lars Bjerregaard" <larsb@events.dk>
wrote:

> [...]
>der nogen der har fået leveret sådan en linie og vil fortælle hvordan det
>kører? DL hastighed, ping, evt. nedetid, kundeservice.....

Prøv evt. at læse tråden der starter med

Men kort fortalt, så er jeg meget godt tilfreds.
Deres support har været sublim når jeg har haft brug for dem.

Deres ping er klart tilfredstillende for mig, i den tråd jeg henviste til i
starten af mit svar, har jeg lavet nogle traceroutes, her er en af dem.

**************
# IP address Host name Responce time

1 10.104.0.1 Unavailable 6 ms
2 10.1.12.253 Unavailable 8 ms
3 212.88.64.1 212088064001.sonofon.dk 8 ms
4 212.88.70.46 212088070046.sonofon.dk 16 ms
5 212.88.70.54 212088070054.sonofon.dk 18 ms
6 192.38.7.40 ge3-0-50.1000M.lynxg1.ip.tele.dk 19 ms
7 195.249.2.45 pos2-0.622M.albnxg1.ip.tele.dk 20 ms
8 195.249.4.166 pos5-0.2488M.albnxg2.ip.tele.dk 18 ms
9 80.63.80.122 pos1-0.2488M.bynxg2.ip.tele.dk 19 ms
10 80.63.80.101 pos5-0.2488M.bynxg1.ip.tele.dk 18 ms
11 195.249.12.133 pos1-0.622M.oebrnxg1.ip.tele.dk 20 ms
12 193.89.63.66 cpe.fe2-3.oebrnxg1.customer.tele.dk 17 ms
13 194.192.82.30 opasia.dk 19 ms
***************

Lige nu er der ikke mulighed for fast IP, men de arbejder på det, og vil
ha' det klart indenfor en meget overskuelig fremtid, som jeg har forstået
det.

Det eneste jeg har oplevet til nedetid, var at den CPE-boks som man får
leveret, gik istykker efter ca. to uger.
Men der kom hurtigt en ny til mig, så jeg kunne fortsætte som før.
Så lininen har kørt upåklageligt hele tiden faktiskt, selv under de
forskellige snestorme og lign. som har været denne vinter, har det bare
suset derudaf.

Når jeg har fuldt knald på DL, så henter jeg med ca. 120-130 kB/sec,
hvilket også må siges at være tilfredsstillende.

En ren ping til f.eks. Opasia lige nu
********************
# IP address Host name Round trip
time
1 194.192.82.30 opasia.dk 19 ms
2 194.192.82.30 opasia.dk 20 ms
3 194.192.82.30 opasia.dk 18 ms
4 194.192.82.30 opasia.dk 19 ms
5 194.192.82.30 opasia.dk 20 ms
*********************

Håber det besvarer dine spg., ellers så læs den tråd jeg henviser til, og
du vil sikkert få en del flere svar.

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
A seminar on time travel will be held two weeks ago.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-02 21:10

"Rune Kronenberg" <rrk@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Deres ping er klart tilfredstillende for mig, i den tråd jeg henviste til
> starten af mit svar, har jeg lavet nogle traceroutes, her er en af dem.

Og en trace herfra til dig:

Tracing route to 212.88.82.129 over a maximum of 30 hops:

1 20 ms 37 ms 60 ms albnxx2.ip.tele.dk [195.249.9.212]
2 15 ms 15 ms 17 ms fe0-1.100m.albnxa1.ip.tele.dk [195.249.1.44]
3 15 ms 17 ms 17 ms ge5-0-2.1000m.albnxg1.ip.tele.dk [195.249.1.2]
4 23 ms 24 ms 17 ms pos1-0.622m.lynxg1.ip.tele.dk [195.249.2.46]
5 24 ms 17 ms 17 ms sonofon-gw.dix.dk [192.38.7.48]
6 23 ms 17 ms 25 ms soenr01-atm1-0.sonofon.dk [212.88.70.29]
7 23 ms 27 ms 17 ms soenr01-fe0-0.sonofon.dk [212.88.68.2]
8 34 ms 26 ms 27 ms 212088070045.sonofon.dk [212.88.70.45]
9 33 ms 26 ms 27 ms reserv-min.sonofon.dk [212.88.64.228]
10 33 ms 26 ms 27 ms 212088082129.sonofon.dk [212.88.82.129]
Trace Complete.

Det er jo ret godt klaret....

Fra : Simon Skals

Dato : 05-01-02 18:27

It seems Rune Kronenberg wrote:
>3 212.88.64.1 212088064001.sonofon.dk 8 ms
>4 212.88.70.46 212088070046.sonofon.dk 16 ms
>5 212.88.70.54 212088070054.sonofon.dk 18 ms

Sonofon kunne godt trænge til et kursus i at oprette
meningsfyldte reverse DNS-records på interfaces i deres
backbone.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-01-02 18:47

On Sat, 5 Jan 2002 17:27:18 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Sonofon kunne godt trænge til et kursus i at oprette
> meningsfyldte reverse DNS-records på interfaces i deres
> backbone.

Kræver lidt man power - hvis man ikke er mange, så er det nok en
"geek ting" som bliver nedproriteret ...

Men det kan koste dem kunder i den sidste ende - jeg kan en sjov
historie med TeleGlobe, som engang ville sælge transit, jeg fortalte
dem, at jeg i al fald ikke købte noget af nogen som ikke kunne finde
ud af reverse DNS - nogle måneder senere var der rimeligt meningsfyldt
reverse DNS for deres backbone, så der var nok også andre der havde
givet dem det budskab ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 05-01-02 18:41

It seems Jesper Skriver wrote:
>Kræver lidt man power - hvis man ikke er mange, så er det nok en
>"geek ting" som bliver nedproriteret ...

Men det er jo ikke særlig svært, og det må da også være en pest
for medarbejderne, der skal debugge, når de skal huske IP-
adresser og topologi udenad for at få mening ud af fx en trace.

Da jeg i sin tid ændrede reverse DNS i Cybercitys netværk efter
et intelligent forbillede, tog det vel en halv dags tid, og vores
netværk er da trods alt af en vis størrelse. Og man kan spare
endnu mere tid på at gøre det ordentligt fra starten.

> [...]
>ud af reverse DNS - nogle måneder senere var der rimeligt meningsfyldt
>reverse DNS for deres backbone, så der var nok også andre der havde

Jeg ved med sikkerhed, at i hvert fald en af deres kunder har
brokket sig gevaldigt over det.

Den dag i dag ville jeg heller ikke drømme om at købe transit af
en provider, der ikke har et gennemskuelig DNS-scheme. Hvordan
skal man i så fald vide, om højt delay på et link skyldes
congestion eller blot en større geografisk afstand?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-01-02 19:16

On Sat, 5 Jan 2002 17:41:20 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Men det er jo ikke særlig svært, og det må da også være en pest for
> medarbejderne, der skal debugge, når de skal huske IP- adresser og
> topologi udenad for at få mening ud af fx en trace.

Ja ...

> [...]
> intelligent forbillede, tog det vel en halv dags tid, og vores netværk
> er da trods alt af en vis størrelse. Og man kan spare endnu mere tid

At gøre det i hånden skalerer kun et stykke hen af vejen, og medmindre
man har konfigurations parsere, og automatiske værktøjer til at ændre
DNS, så vil en fuld automatisk ting tage lidt længere tid, men når den
først er der, så er det en rar (tm) ting.

Præcist.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 05-01-02 19:28

Jesper> At gøre det i hånden skalerer kun et stykke hen af vejen, og
Jesper> medmindre man har konfigurations parsere, og automatiske
Jesper> værktøjer til at ændre DNS, så vil en fuld automatisk ting
Jesper> tage lidt længere tid, men når den først er der, så er det en
Jesper> rar (tm) ting.

Hvilket præcis er grunden til, at det ikke allerede er sket. Værktøjet
er ikke helt færdigt og at påbegynde et manuelt arbejde, der senere
bliver automatiseret er lidt tåbeligt (ihvertfald nedprioriteret).

MvH,
Karsten

Fra : Simon Skals

Dato : 05-01-02 23:35

> [...]
>DNS, så vil en fuld automatisk ting tage lidt længere tid, men når den
>først er der, så er det en rar (tm) ting.

- og det er heller ikke atomfysik at lave et script til at
generere DNS-records, hvis man har et bare nogenlunde
veldokumenteret netværk.

Måske kan det ikke klares på en halv dag, men det tager heller
ikke flere måneder at udvikle.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-01-02 13:43

On Sat, 5 Jan 2002 22:35:05 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> - og det er heller ikke atomfysik at lave et script til at generere
> DNS-records, hvis man har et bare nogenlunde veldokumenteret netværk.

Konfigurationen på routerne er den ultimative dokumentation.

> Måske kan det ikke klares på en halv dag, men det tager heller
> ikke flere måneder at udvikle.

Nope - men det er som altid et spg. om prioritering, og om hvor meget
det skal med, skal det f.eks. skalere til 542310 entries som det jeg
lavede ved TDC.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 13:36

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Nope - men det er som altid et spg. om prioritering, og om hvor meget
> det skal med, skal det f.eks. skalere til 542310 entries som det jeg
> lavede ved TDC.

Skal det forståes sådan at der er over ½ mio interfaces i TDC's net?
Det var dælme ikke så lidt, men modempuljerne og ADSL'erne skæpper vel
også godt til

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-01-02 13:53

On Sun, 6 Jan 2002 13:35:48 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Skal det forståes sådan at der er over ½ mio interfaces i TDC's net?

Det skal forståes sådan at det program som sørger for at automatisk at
oprette, opdatere og fjerne DNS records håndterer ~ 1/2 million DNS
records dags dato.

> Det var dælme ikke så lidt, men modempuljerne og ADSL'erne skæpper vel
> også godt til

Ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456