hvordan tilberedes lever bedst?
Fra : Eskil Holten Haargaa~

Dato : 04-01-02 18:08

ja simpelthen..

Gode opskrifter søges både til kalv og svin

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 04-01-02 18:34

Stegt kalvelever lægges på en bund af svitsede porreringe.
og så et drys ristet bacon over. Det er bare guf.
Mvh. Margit

Eskil Holten Haargaard <eskil@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B85BA016.579F%eskil@post.cybercity.dk...

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 04-01-02 19:39

Kan hurtigt blive overmåde aktuelt:

Mangel på leverpostej truer

Leverpostejfabrikken Stryhn's i Roskilde blev sent torsdag
ramt af en brand, der ventes at blive skyld i en forbigående
mangel på leverpostej i Danmark. v

Stryhn's leverer op mod halvdelen af den leverpostej, der
bliver spist i Danmark, og branden vil sætte produktionen i
stå for en tid.

"Vi regner med, at der bliver mangel på leverpostej i de
danske butikker, specielt sidst i perioden. Vi arbejder
selvfølgelig på højtryk for at få produktionen i gang og
regner med, at det vil ske i løbet af et par uger," siger
Torben Faurby, adm. direktør for Stryhn's Leverpostej.

Branden på fabrikken opstod i en stor båndovn. Branden
bredte sig ikke, men gav varmeskader på produktionsudstyr og
sodskader på størstedelen af fabrikken. Det vides endnu
ikke, hvordan branden er opstået.

Torben Faurby forventer, at Stryhn's vil miste et tocifret
millionbeløb som følge af branden.

Stryhn's Leverpostej er Danmarks ældste leverpostejfabrik og
har netop fejret 60-års jubilæum. Virksomheden, der er
verdens største på sit felt, beskæftiger ca. 220 mennesker,
heraf 130 på fabrikken i Roskilde. Normalt producerer man
600.000-700.000 bakker leverpostej om ugen.

Ritzau

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-01-02 20:09

Torben Abildgaard wrote:

> [...]
> Leverpostejfabrikken Stryhn's i Roskilde blev sent torsdag ramt af en
> brand, der ventes at blive skyld i en forbigående

Jamen, det er da ikke så ringe.!

Leverpostej kan jo også købes hos en slagter. (Dvs. fra egen
produktion)
Og nogle laver den selv.

Utroligt at man kan finde ud af det, hva'.!

Mvh. Jørgen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-01-02 20:51

Eskil Holten Haargaard <eskil@post.cybercity.dk> wrote:

> ja simpelthen..
>
> Gode opskrifter søges både til kalv og svin

Jeg kan absolut anbefale dig at prøve Fegato alla Veneziana (Lever på
veneziansk maner).
Har ikke lige opskriften i hovedet, men du kan finde den i alle
italienske kogebøger.
I princippet er det små (strimler), brunede stykker lever, der skal
simre i hvidvin sammen med tynde skiver løg. Spises gerne med Polenta
(en slags majskage) .... men man kan vel også bruge andet tilbehør?
Det er en helt vidunderlig ret, og når man selv laver den, er man også
'herre' over kvaliteten.

Eller prøv med kalvelever i stykker lidt større end almindelige pommes
frites, omvikles med (god) bacon og grilles på alle sider til bacon'en
er færdig. Enkelt og godt.
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-01-02 08:56

"Mich. Ottosen" <mich.ottosen@post5.tele.dk> skrev i meddelandet...

> Jeg kan absolut anbefale dig at prøve Fegato alla Veneziana (Lever på
> veneziansk maner).
> Har ikke lige opskriften i hovedet, men du kan finde den i alle
> italienske kogebøger.

I min den 'italienske' kogebog, hedder retten "Fegato di vitello alla
veneziana"..

Kalvelever alla veneziana:
800 g kalvelever
500 g løg
6 spsk olivenolie
6 skiver ristet polenta
salt og peber

Skær løgene fint ud, og brun dem let i olie. Lad den stå over svag ild,
til de bliver gyldne. Skær leveren i fine, tynde skiver.
Varm olie op i en anden pande og lad leveren stege godt i 4 minutter,
mens du skubber og vender med en paletkniv. Krydres med salt og peber.
Kom løgene i. Lad det snurre 2 minutter til, og server leveren med
ristet polenta. (Til dette brug er en polenta ad majsgryn og vand og
tilsat en smule kødekstrakt det bedste - men leveren kan også spises med
ristede brødkroutoner til.)

--
Mvh.
Peter W. Bosse