Man bliver jo helt forvirret =(
Fra : oz

Dato : 04-01-02 16:25

Hej NG

Så er man flytte på landet og nyder roen og den friske luft, men der er
noget der mangler...INTERNET...
Desværre er mit lokalområde ikke dækket af ADSL ej heller FWA, men det
skulle være klar i slutningen af Februar, så jeg tænkte lad mig undersøge
hvad der er af muligheder.
Det er her jeg bliver helt forvirret, der er TDC med hele tre valgmuligheder
(det kan man næsten ikke) og så SONOFON.

Hvad skal man vælge, jeg syntes næsten TDC udbud er for meget at overskue,
det ene med router det andet uden, den tredje uden fast IP osv.
For at være ærlig så ved jeg næsten ikke hvad jeg skal vælge, alle løsninger
koster næsten det samme men hvad lever op til mine behov?

Mine behov er som følger:
1. Sikkerhed
2. Fast IP (Ikke et "must" men det ville jeg gerne, da jeg ville forsøge mig
med hjemme server)
3. 1024/256 eller 2048/512
4. Mulighed for optil 5 pc'er

Da jeg har sårbar data på mit netværk ville det sikkert være en god løsning,
at supplere sin Software firewall med en router eller hvad siger i?
Jeg har haft kigget på en D-Link 804 går man galt i byen med den?

På forhånd tak

Oz

Fra : aaa

Dato : 05-01-02 03:38

"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote in message
> [...]
> at supplere sin Software firewall med en router eller hvad siger i?
> Jeg har haft kigget på en D-Link 804 går man galt i byen med den?

Ja muligheder er der rigeligt af. Prøv at kigge på
http://www.dsl-faq.dk/faq/showfaq.asp?fldAuto=4 og
http://www.makr.dk/?adslvarianter Priser findes på
http://internet.opasia.dk/info.php?netexpress

Fra : oz

Dato : 05-01-02 13:13

"aaa" <agenten007@yahoo.com> skrev:

> Ja muligheder er der rigeligt af. Prøv at kigge på
> http://www.dsl-faq.dk/faq/showfaq.asp?fldAuto=4 og
> http://www.makr.dk/?adslvarianter Priser findes på
> http://internet.opasia.dk/info.php?netexpress

Tak for linkene der er nogle gode imellem =)

oz

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 10-06-02 23:25

On Fri, 4 Jan 2002 18:37:48 -0800, "aaa" <agenten007@yahoo.com> wrote:

>"oz" <gonzo@strike-team.com> wrote in message

KLIP
>valgmuligheder

KLIP

>Ja muligheder er der rigeligt af. Prøv at kigge på
> [...]

Før jeg startede var jeg uvidende - nu er jeg lidt mere vidende, men
også mere forvirret. Siden http://www.makr.dk/?adslvarianter afklarede
nogle ting og rejste andre spørgsmål:

Jeg skal muligvis have ADSL inden for næste halve år og skal kunne
koble 2-3 pc'er til. Derfor har jeg kig på ADSL med tråløs opkobling
(TELE Danmark) som ogås omfatter fastnet-telefon.

Men blev noget forundret over at læse i ovenstående link at pc'erne
måske skal kommunkere indbyrdes over internettet hvilket jo er en
omvej!. Hvordan kan man undgå det?

Jeg tænker på om der skal en router eller noget til. Min begrænsede
viden siger at en router bruges til at styre trafikken mellem 2
netværk, men det måske ikke altid tilfældet?

Lyder ADSL og tråløst netværk i hjemmet helt gak?

Kræver det andet udstyr end ADSL-modem og skillefilter (fra
teleselskabet) samt accesspoint og netkort?

Links til _letfordøjeligt_ materiale modtages gerne

mvh
Jørgen L. Sørensen

Jørgen L Sørensen
--
Jo mere jeg ved, jo mere ved jeg at jeg ikke ved :0)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-02 01:16

Mon, 10 Jun 2002 22:25:06 GMT, skrev neryt@IngenSpam.email.com
(Jørgen L Sørensen):

>Jeg tænker på om der skal en router eller noget til. Min begrænsede
>viden siger at en router bruges til at styre trafikken mellem 2
>netværk, men det måske ikke altid tilfældet?

news:dk.edb.netvaerk er den rigtige gruppe til dine spørgsmål,
det er der du finder eksperterne.

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Fra : René Jensen

Dato : 11-06-02 17:21

"Jørgen L Sørensen" wrote:
> Jeg tænker på om der skal en router eller noget til. Min begrænsede
> viden siger at en router bruges til at styre trafikken mellem 2
> netværk, men det måske ikke altid tilfældet?

En router bruges typisk til at segmentere to netværk fra hinanden,
f.eks. WAN og LAN i en virksomhed. Til de fleste ADSL-løsninger, der
bliver solgt herhjemme, vil man bruge en router eller en switched
router. Med en switched router, vil du typisk have 5 porte; en 10mbit
port til Internet/ADSL og fire 10/100mbit porte til LAN.

Det smarte ved switched router løsninger, er at man kun behøves at have
en "kasse" liggende på bordet (eller hængende på væggen, som jeg har),
der samler alt netværkstrafik et sted, både Internet og LAN.

> Lyder ADSL og tråløst netværk i hjemmet helt gak?

Næh, egentligt ikke, men spørgsmålet er måske snarer om det kan betales
sig at købe et trådløst netværk. Selv har jeg ikke lige tjek på
priserne, men efter min bedste overbevisning, så koster det en anelse
mere end alm. netværk med UTP-kabler.

> Kræver det andet udstyr end ADSL-modem og skillefilter (fra
> teleselskabet) samt accesspoint og netkort?

Evt. en hub eller switch, såfremt din router, som følger med dit ADSL
produkt, ikke har mulighed for at koble flere computere til Internet
via. routeren. -Jeg mener at CC's ADSL har en Cisco 677 router, der kan
have max. to computer tilsluttet uden brug af hub/switch.

Men skal du ud og købe en seperat switched router, så prøv at kigge på
en NetGEAR RP114. Den er ret nem at sætte op, via. HTTP og telnet.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : KsNa

Dato : 11-06-02 18:10

> Evt. en hub eller switch, såfremt din router, som følger med dit ADSL
> produkt, ikke har mulighed for at koble flere computere til Internet
> via. routeren.

Der følger ikke automatisk en router med, til alle ADSL-forbindelser.

Mvh.
Kim

Fra : René Jensen

Dato : 11-06-02 19:05

KsNa wrote:
> Der følger ikke automatisk en router med, til alle ADSL-forbindelser.

Det er jeg godt klar over, men udfra det faktum at indlægget lagde op
til en ADSL løsning med router, så ville andre ADSL løsninger uden
router ikke have relevans.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-06-02 00:36

René Jensen wrote:

> [...]
> via. routeren. -Jeg mener at CC's ADSL har en Cisco 677 router, der kan
> have max. to computer tilsluttet uden brug af hub/switch.

Cisco677 har kun en ethernetport, så det kræver en switch (eller hub), hvis
man skal have mere end en maskine på.

/Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........

Fra : KsNa

Dato : 11-06-02 18:16

> [...]
>
> Men blev noget forundret over at læse i ovenstående link at pc'erne
> måske skal kommunkere indbyrdes over internettet hvilket jo er en

Problemet er kun på Bredbånd/ADSL, en router er løsningen.

> Kræver det andet udstyr end ADSL-modem og skillefilter (fra
> teleselskabet) samt accesspoint og netkort?

De fleste accesspoint fungerer også som en router.

Mvh.
Kim

Fra : Jens

Dato : 04-01-02 23:49

"oz" <gonzo@strike-team.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at supplere sin Software firewall med en router eller hvad siger i?
> Jeg har haft kigget på en D-Link 804 går man galt i byen med den?

Jeg har kun god erfaring med D-Link DI-804. Masser af muligheder for at
filtrere trafikken. Indbygget 10/100 Mbit/s 4 port switch. Utrolig hurtig,
selvom WAN-interfacet kun er på 10 Mbit/s (halv duplex såvidt jeg ved), så
kan den route fuld hastighed, har målt det til ca. 7,5 Mbit/s download
(Testet fra FTP server på LAN tilsluttet WAN-porten, med client bag routeren
på 4 port switchen).
Let at konfigurere fra web-interfacet.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-01-02 23:57

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> selvom WAN-interfacet kun er på 10 Mbit/s (halv duplex såvidt jeg
ved), så
> kan den route fuld hastighed, har målt det til ca. 7,5 Mbit/s download

Så er det næppe halv duplex...

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : oz

Dato : 05-01-02 13:12

> [...]

> kan den route fuld hastighed, har målt det til ca. 7,5 Mbit/s download
> (Testet fra FTP server på LAN tilsluttet WAN-porten, med client bag

Det er da rart at høre at den virker efter hensigten, så det ender vel med
jeg køber sådanne en og en af de tre TDC løsninger.....

Oz