forskel på IDE66 og IDE100 kabler?
Fra : Andrew

Dato : 03-01-02 23:11

Hej

Jerg har 1 harddisk og 3 drev + et floppy drev. Jeg mangler et fladkabel til
Cd-rom + DVD.
Men jeg blev pludselig i tvivl. Er det IDE66 eller IDE100???
Skal man kigge på hvad motherboardet eller enheden kan trække???

Mvh Anders

Fra : Butch

Dato : 03-01-02 23:38

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Men jeg blev pludselig i tvivl. Er det IDE66 eller IDE100???
> Skal man kigge på hvad motherboardet eller enheden kan trække???

ATA66 og ATA100 er ens. Alle nyere mobos bruger mindst ATA66 så der er ingen
grund til at bruge ATA33 kabler til harddiske. Du kan dog spare et par
kroner ved at tilslutte dvd eller cdrom drev med ATA33 kabler.

/Butch

Fra : Jean Pierre

Dato : 04-01-02 09:46

Jeg ville købe et 80 leders ATA100 kabel og smække på harddiskene og tage
det gamle og smække på CD-rom/DVD drevne :).

--
MVH Jean Pierre

Fra : Andrew

Dato : 04-01-02 11:06

Hvorfor?

mvh and

Fra : Jean Pierre

Dato : 04-01-02 11:50

De 80 leders kan både modtage og sende data samtidigt.
--
MVH Jean Pierre

Fra : CeeJay

Dato : 04-01-02 19:28

> De 80 leders kan både modtage og sende data samtidigt.

Vås. De extra 40 ledere er ikke forbundet til noget .. de er der kun for at
skærme for støjen i kablet.

Alle harddisk kabler er ens bortset fra at 80 leder kablerne er skærmet så man
kun nå hastigheder fra ATA66 og opefter (ATA100 og ATA133 bruger også de samme
80 leder kabler)

Det er dog en god idé at sætte harddiskene på et ATA66/100/133 kabel da
harddiske normalt overfører med hurtigere end ATA33 - de fleste CD-ROM og DVD
drev bruger dog ikke mere end ATA33 og kan sagens klare sig med et 40 leder
ATA33 kabel.
Man kan dog godt finde nogle DVD/CD drev i dag der bruger ATA66 .. har man et
snyder man sig derfor for en smule hastighed hvis man ikke forbinder det med et
ATA66/100/133 kabel , selvom det dog ellers vil virke fint.