Sidder CPU'en på køleprofilen?
Fra : Peter Malling

Dato : 03-01-02 22:20

Jeg har en P4/1800 på 478 socket.
Med henblik på udskiftning til en mere støjsvag køler har jeg taget køleren,
med køleprofil (heat sink), af. Det er en metalklods på 75*62*40 mm, og der
sidder så en blæser af sort plast ovenpå.

Men det er efterhånden gået op for mig at CPU'en sidder i bunden af
køleprofilen. Hvad gør man når man skal udskifte køleren til en mere
lydsvag? Skal man så udskifte både blæser og køleprofil (og hvordan får man
så CPU'en af? Den ser ud til at sidde meget godt fast på metallet). Eller
skal man kun udskifte blæseren ovenpå. Hører køleprofilen ligesom med til
processoren, og skal dermed ikke udskiftes?

Please help!

Mvh Peter.

Fra : Leony

Dato : 04-01-02 07:43

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse

> Men det er efterhånden gået op for mig at CPU'en sidder i bunden af
> køleprofilen. Hvad gør man når man skal udskifte køleren til en mere
> lydsvag?

Du skal tage cpu'en af - Forsigtigt. Den sidder sikkert fast i det kølepasta
der er på profilen.
Ved nærmere eftertanke så må vi håbe at du ikke har beskadiget cpu'en ved at
hive den op af motherboardet, den sidder ret godt fast, når det lille
håndtag er nede. Det håndtag kan du vist ikke komme til at løsne før
profilen er taget af.
Ingen panik før du ved om den virker eller ikke virker.

> [...]
> skal man kun udskifte blæseren ovenpå. Hører køleprofilen ligesom med til
> processoren, og skal dermed ikke udskiftes?

Du har sikkert en intel køler, står i midten af blæseren på et flot
klistermærke. De blæsere jeg har set af denne type er støbt ud i et, derfor
er du nødt til at skifte begge dele. Så skal du have fat i en profil, en
blæser og noget kølepasta.
Hvis det er en proces du er utryg ved så henvend dig der hvor du købte
computer/cpu eller bare i den lokale computerbiks. Nogen gange er det
nemmere at betale sig fra ting, som man ikke rigtig synes man kan håndtere.

Leony

Fra : Peter Malling

Dato : 04-01-02 08:31

Tak skal du have for svaret, Leony.

> [...]
> hive den op af motherboardet, den sidder ret godt fast, når det lille
> håndtag er nede. Det håndtag kan du vist ikke komme til at løsne før

CPU ser fin ud, ingen bøjede pins eller noget. Så jeg håber på det bedste.
Det gik meget smertefrit med at få den op. Har jeg ikke gjort det på den
rigtige måde? Skulle CPU'en ikke følge med da jeg tog køleren op?

> [...]
derfor
> er du nødt til at skifte begge dele. Så skal du have fat i en profil, en

Nej, jeg tror ikke at det er en Intel køler, der er i hvertfald ikke noget
klistermærke på, og køleprofil og blæser ser ud til at være to adskilte dele
der kan skrues fra hinanden. Men den køler jeg har kig på har vist en helt
anden opbygning, så profilen skal nok skiftes alligevel, da den vist følger
med på den nye.

> [...]
> computer/cpu eller bare i den lokale computerbiks. Nogen gange er det
> nemmere at betale sig fra ting, som man ikke rigtig synes man kan

Ja, jeg tror jeg vil få dem til at gøre arbejdet, der hvor jeg køber den nye
køler. Tak for rådet!

Mvh Peter.

Fra : Jean Pierre

Dato : 04-01-02 09:50

Hvis du bare har hevet køleren af mainboardet med CPU og det hele uden at
løsne det ved at løfte det der stang ved sokklen, så har du ikke gjort det
korrekt.
Men prøv om det stadig virker :).

--
MVH Jean Pierre

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-02 16:02

On Fri, 4 Jan 2002 08:30:34 +0100, Peter Malling wrote:

> [...]
>Det gik meget smertefrit med at få den op. Har jeg ikke gjort det på den
>rigtige måde? Skulle CPU'en ikke følge med da jeg tog køleren op?

Nej køleren bliver spændt fast på soklen eller til bundkortet
ikke til processoren.
Den eneste grund til at de hænger sammen er kølepastaen (måske
lidt vaccum) imellem dem.

En sidste ting, du må for guds skyld ikke røre ved benene med
fingrene, den statiske udladning kan godt brænde processoren af.
Kort sagt skal den opbevares i et ikke statisk og ikke ledende
miljø.

<snip>

>Ja, jeg tror jeg vil få dem til at gøre arbejdet, der hvor jeg køber den nye
>køler. Tak for rådet!

Good man

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Yoda am I, of Borg. Assimilated will you be.