ereg - email
Fra : Mickey

Dato : 02-01-02 20:37

Er der nogen der ligger inde med en god ereg til at fange en gyldig
emailadresse ? - jeg har mistet den jeg ahr haft liggende...

Jeg har forsøgt selv, men er i tvivl om jeg har ramt rigtigt :
^[a-z0-9.]+\@([a-z0-9]+\.)+[a-z0-9]{3}$

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-01-02 20:46

Mickey skrev:

> [...]
> emailadresse ? - jeg har mistet den jeg ahr haft liggende...
>
> Jeg har forsøgt selv, men er i tvivl om jeg har ramt rigtigt :

Der mangler en understreg i første del (før snabel-a'et). Hvad skal du
i øvrigt med parenteserne rundt om andetniveau-domænet? Og så er der
topniveaudomænet: Hvorfor har du tal med i den? Den skal i øvrigt ikke
være {3}, men derimod {2,6}. De korteste topniveaudomæner er på to
bogstaver, mens det længste (".museum") er på seks.

Min ville se sådan her ud (og jo, jeg ved godt, den ikke er perfekt.
Blandt andet er det gyldigt at have en IP-adresse i stedet for et
domæne, men det er der vist ikke mange, der bruger...):

^[a-zA-Z0-9._-]+@[a-zA-Z0-9.-]+\.[a-zA-Z]{2,6}$

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 02-01-02 22:51

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Der mangler en understreg i første del (før snabel-a'et). Hvad skal du
> i øvrigt med parenteserne rundt om andetniveau-domænet? Og så er der

parentesen er for at fange hvis f.eks. adressen slutter på @mail.domæne.dk
(text.text.tld - [a-z0-9]+\.[a-z0-9]+\.[a-z0-9])

> topniveaudomænet: Hvorfor har du tal med i den? Den skal i øvrigt ikke
> være {3}, men derimod {2,6}. De korteste topniveaudomæner er på to
> bogstaver, mens det længste (".museum") er på seks.

hmm ja - tallene er pga. IP'er

den vil ikke fange @mail.domæne.tld

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-01-02 09:31

Mickey skrev:

> den vil ikke fange @mail.domæne.tld

Det er da heller ikke en gyldig emailadresse, er det?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 03-01-02 13:57

hvis du sætter noget foran @ er det...

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-01-02 14:49

Mickey skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en
> meddelelse news:a114sf$rih$1@sunsite.dk...

> hvis du sætter noget foran @ er det...

Det, du mene, er altså, at den ikke vil fange noget@mail.domaene.tld?
Deri tager du fejl. Prøv lige at se på regexen igen.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mickey

Dato : 03-01-02 16:47

> Det, du mene, er altså, at den ikke vil fange noget@mail.domaene.tld?
> Deri tager du fejl. Prøv lige at se på regexen igen.

sorry, min fejl...

Fra : Thor Dreier

Dato : 02-01-02 20:50

"Mickey" <003@susie.dk> wrote in message
> Jeg har forsøgt selv, men er i tvivl om jeg har ramt rigtigt :
> ^[a-z0-9.]+\@([a-z0-9]+\.)+[a-z0-9]{3}$

_ og - er tilladt før @ det er det ikke i din.
- er tilladt i domænenavnet, det er det ikke i din.
der findes også tld der er på mere end 3 tegn nu

Denne checker for lidt mere, dog ikke alt.
eregi("^[_a-z0-9-]+(\.[_a-z0-9-]+)*@[a-z0-9-]+(\.[a-z0-9-]+)*$", $email)

--
http://dreier.info/
Med denne udtalelse repræsenterer jeg på ingen måde mig selv,

Fra : Mickey

Dato : 02-01-02 22:54

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> skrev i en meddelelse

> Denne checker for lidt mere, dog ikke alt.
> eregi("^[_a-z0-9-]+(\.[_a-z0-9-]+)*@[a-z0-9-]+(\.[a-z0-9-]+)*$", $email)

kræver den der ikke at der er tekst punktum tekst før @ og kun et punktum
efter ?

Fra : Thor Dreier

Dato : 02-01-02 23:04

> kræver den der ikke at der er tekst punktum tekst før @

Nix, den kræver ikke at der er punktum før @, men den vil ikke acceptere at
der står to punktummer lige efter hinanden, og den vil ikke acceptere et
punktum lige før @.

> og kun et punktum efter ?

Heller ikke. Den vil have mindst et punktum efter @'et, evt. flere. Her vil
den dog heller ikke acceptere to punktummer lige efter hinanden, heller ikke
at der står et punktum lige efter @ eller at adressen slutter på et punktum

--
http://dreier.info/
Wheee - nu har jeg et info-domæne

Fra : Mickey

Dato : 02-01-02 23:17

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> skrev i en meddelelse news:QwLY7.11072

> Nix, den kræver ikke at der er punktum før @, men den vil ikke acceptere
at
> der står to punktummer lige efter hinanden, og den vil ikke acceptere et
> punktum lige før @.

hmm, okay så ;)

> [...]
vil
> den dog heller ikke acceptere to punktummer lige efter hinanden, heller

jamen så må jeg prøve med den ;)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-01-02 23:56

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> writes:

> [ ... ] og den vil ikke acceptere et punktum lige før @.

Hvorfor ikke?

Du kan da fx skrive email til mig på .@flof.dk, hvis du har lyst.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't panic.

Fra : Thor Dreier

Dato : 03-01-02 00:11

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> Hvorfor ikke?
> Du kan da fx skrive email til mig på .@flof.dk, hvis du har lyst.

Det er jeg godt klar over at man kan (ikke lige til dit domæne, men til mit
eget bl.a.), men jeg mente bare at det stred mod en eller anden RFC.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-01-02 00:30

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> writes:

> Det er jeg godt klar over at man kan (ikke lige til dit domæne, men til mit
> eget bl.a.), men jeg mente bare at det stred mod en eller anden RFC.

Jeg kan ikke lige finde noget i RFC 2822 der taler imod det. Det er
afsnit 3.4.1, hvis du skulle være interesseret. Det er dog skrevet
lidt tåget, læser jeg den forkert?

--
Jacob - www.bunk.cc
Never kick a man, unless he's down.

Fra : Thor Dreier

Dato : 03-01-02 01:20

> Jeg kan ikke lige finde noget i RFC 2822 der taler imod det. Det er
> afsnit 3.4.1, hvis du skulle være interesseret. Det er dog skrevet
> lidt tåget, læser jeg den forkert?

Under 3.4.1 står der noget med:
.......The locally interpreted string is either a quoted-string or a
dot-atom.......a dot-atom (that is, it contains no characters other than
atext characters or "." surrounded by atext characters).....

Her står der noget med at punktummet skal være omgivet af atext. atext
indeholder følgende tegn:

atext = ALPHA / DIGIT / "!" / "#" / "$" / "%" / "&" / "'" / "*" / "+" / "-"
/ "/" / "=" / "?" / "^" / "_" / "`" / "{" / "|" / "}" / "~"

så hvis man checker for om det er en gyldig email-adresse, skal man vel også
checke for dem.

Hvis der står en quoted-string før @'et er det også en gyldig adresse. Så
"!#$%&'()*.......+,-./:;<=>?@@@@@[]^_`{|}~"@domain.tld
er åbenbart en gyldig adresse. Min OE kan ikke li' den (men hvem regnede
også med at den overholdt standarderne).

--
http://dreier.info/
Det er bedre at være destruktiv på en konstruktiv måde,

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-01-02 20:40

On Thu, 03 Jan 2002 00:30:17 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Jeg kan ikke lige finde noget i RFC 2822 der taler imod det. Det er
>afsnit 3.4.1, hvis du skulle være interesseret. Det er dog skrevet
>lidt tåget, læser jeg den forkert?

Ro på.

Debatter om "validering af e-mail" bør bero på formålet. De berømte
RFC822-monster-regexps (har ikke set nogen tilsvarende til RFC2822)
omhandler typisk alle facetter af RFC'en, inkl. fx adresse,
kommentarer, navn, og så fremdeles. Eksempelvis så en validering af
følgende vil være korrekt nok:
"Mickey" <003@susie.dk>

.... men når man på et website både har et felt til navn og ét til
e-mail-adressen, så menes der typisk kun selve adressen, og ikke "en
RFC[2]822-kompatibel adresse".

--
- Peter Brodersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-01-02 01:51

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> writes:

> Under 3.4.1 står der noget med: [ ... ]
>
> Her står der noget med at punktummet skal være omgivet af atext. atext
> indeholder følgende tegn: [ ... ]

Tak for opklaringen. Det er vist sengetid for mig

--
Jacob - www.bunk.cc
Live in a world of your own, but always welcome visitors.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-01-02 22:17

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> ... men når man på et website både har et felt til navn og ét til
> e-mail-adressen, så menes der typisk kun selve adressen, og ikke "en
> RFC[2]822-kompatibel adresse".

Det er jeg klar over, men derfor er det vel stadig interessant hvad
RFC'en siger om gyldige Email-adresser (ikke hvad den siger om gyldige
From-headere).

Se fx her:

$ telnet mail.bunk.cc 25
Trying 212.242.94.26...
Connected to mail.bunk.cc.
Escape character is '^]'.
220 ESMTP ALL YOUR MAIL ARE BELONG TO US
helo paven.bunk.cc
250 mail.bunk.cc
mail from:<test@bunk.cc>
250 Ok
rcpt to:test <test@bunk.cc>
555 Unsupported option: <test@bunk.cc>
quit
221 Bye
Connection closed by foreign host.
$

Min mailserver vil tydeligvis ikke være med til en RCPT TO kommando,
som involverer en adresse i stil med "Flof <flof@flof.dk>".

--
Jacob - www.bunk.cc
How come only your friends step on your new white sneakers?