Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
ATI R8500 VS G3TI200 TVOUT
Fra : sjyden

Dato : 02-01-02 14:14

HVILKET KORT HAR DEN BEDSTE TV OUT
HVILKET KØRE BEDST UNDER WIN2000
FORDELE / ULEMPER VED DISSE KORT

Fra : Keld Broe

Dato : 02-01-02 14:37

> HVILKET KORT HAR DEN BEDSTE TV OUT
> HVILKET KØRE BEDST UNDER WIN2000
> FORDELE / ULEMPER VED DISSE KORT

Prøv først at trykke på din "Cpas Lock"

Mvh
Keld Broe

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 02-01-02 23:48

Keld Broe wrote:

<snip>
> Prøv først at trykke på din "Cpas Lock"
<snip>

Er det en slåfejl, eller skal c'et udtales som i citron ?

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Kasper

Dato : 02-01-02 15:59

> HVILKET KORT HAR DEN BEDSTE TV OUT
> HVILKET KØRE BEDST UNDER WIN2000
> FORDELE / ULEMPER VED DISSE KORT

Jeg står netop for at skulle købe enten et GF3 eller et Radeon 8500, og har
derfor undersøgt markedet. Det skal siges at jeg er interesseret i at bruge
kortet til BÅDE at redigere video med samt at spille. Kravet var derfor
mindst en god kvalitet på TV ud. Jeg har undersøgt Radeon 8500 retail,
Radeon 8500 all-in-wonder, Matrox 450 eTV og GF3 med video ind/ud.

Efter at have surfet frem og tilbage og læst højt og lavt i nyhedsgrupperne
og på nyhedsboards, er jeg blevet enig med mig selv om at købe et radeon
8500 i standardversionen, dvs. ikke et all-in-wonder. I tests
står GF3 og Radeon 8500 kort *næsten* lige mht 3d ydelse, og så er 8500 også
billigere.
Kvaliteten af ATI's videoudgange er næsten på højde med Matrox, hvilket er
en meget god grund til at vælge, idet jeg kører 1600x1200. Matrox største
force er en fantastisk god billedekvalitet, men eftersom det klarer sig
dårligt i 3d, er det en dårlig (og alt for dyr) løsning for en casual gamer
som mig.

Jeg ofrer altså muligheden for analog video ind, til fordel for en ret god
styring af 2 monitors/tv på samme tid med ATI's 'Hydravision'. GF3 står ret
svagt på dette punkt .
Hvis man skulle få brug for analog video ind (de fleste bruger DV
nutildags), kan man
lige så godt låne et DV kamera til konverteringen og købe et firewire kort.
Derudover benytter capture i MPEG2 CPU'en helt vildt, så man næsten skal
over 1.4 ghz for at benytte fuld kvalitet.

Som der var en der bemærkede på et board, så er ulempen ved at købe et
all-in-wonder, at man har alle funktioner på det samme kort, så man er
pisket til at købe et tilsvarende dyrt kort den dag man vil have bedre
ydelse. Hvis man køber komponenterne hver for sig, er det en billigere
løsning på sigt, og faktisk også i købsøjeblikket, hvis mine beregninger
holder. Et Radeon 8500 fås nemlig til ca. 2400, et tv+videocapturekort til
ca
600, og et firewirekort til 300, dvs. samlet 3300. Et AIW 8500 koster næsten
4000. Derudover har et AIW en amputeret 3D engine og en amputeret
hydravision, så man ikke kan styre 2 monitors lige så godt, som på
standardversionen. Jeg synes prisen på AIW 8500 er helt vildt overdrevet,
disse ulemper taget i betragtning.

Mht. driverne, er ATI ved at komme op i omdrejninger, men der er stadig
meget at gøre mht. til at tune 3d ydelsen. At GF3 står stærkest lige nu, er
blevet tilskrevet dette faktum. Eftersom 8500 er ret nyt, kan man forvente
sig ret meget af driverne i fremtiden, men det er alt sammen op til ATI's
udviklingsafdeling.

/Kasper

P.S. Behøver du at RÅBE?

Fra : Freeloader

Dato : 02-01-02 18:32

"Kasper" <xkx@sol.dk> wrote in message
> [...]
> sig ret meget af driverne i fremtiden, men det er alt sammen op til ATI's

Jeg har dog ladet mig fortælle at ATI altid har været sløve til at udvikle
drivere. Det er grunden til at jeg er lidt afventende med at anskaffe mig
et, for det er nemlig også Radeon 8500 jeg kunne tænke mig. GF3 vinder
utroligt meget ved at Nvidia er så hurtige med deres driverudvikling

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 02-01-02 20:26

On Wed, 2 Jan 2002 18:31:34 +0100, "Freeloader"
<freeloader2k@SPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>et, for det er nemlig også Radeon 8500 jeg kunne tænke mig. GF3 vinder
>utroligt meget ved at Nvidia er så hurtige med deres driverudvikling

Hejsa!

Det med at ATI er sløve med at udvikle drivers har ingen hold i
virkeligheden. Jeg har selv et Radeon 7200 VIVO - har haft det i godt
et år nu. Der kommer hele tiden nye drivers til mit kort. Der er så
nogle personer der siger at ATI's drivers er dårlige? Det har jeg
bestemt ikke oplevet - jeg har ingen problemer whatsoever med drivers,
hverken til win2k eller xp.
Kan lige tilføje at ATI Tv-out owner alt andet på markedet!

Mvh. Henrik

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 02-01-02 23:47

Henrik Nygaard wrote:

<snip>
> Det med at ATI er sløve med at udvikle drivers har ingen hold i
> virkeligheden. Jeg har selv et Radeon 7200 VIVO - har haft det
> i godt et år nu.
<snip>

To ting Henrik:

1. Der findes ikke noget Radeon 7200 VIVO.

2. Radeon 7200 blev lanceret i oktober 2001.

Er du sikker på det ikke er et Radeon 64MB DDR VIVO du har ?

Det blev i øvrigt lanceret i juli 2000...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-01-02 11:39

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

> To ting Henrik:
>
> 1. Der findes ikke noget Radeon 7200 VIVO.
>
> 2. Radeon 7200 blev lanceret i oktober 2001.

Flot Thomas

Et 7200 er blot er Radeon med nyt navn, så det er vil rimeligt nok at
tale om et 7200 VIVO imho.

Mvh

Bruno

Fra : Frank Hahn

Dato : 03-01-02 13:26

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Flot Thomas
>
> Et 7200 er blot er Radeon med nyt navn, så det er vil rimeligt nok at
> tale om et 7200 VIVO imho.

Yup,
Radeon 7200 == Radeon 64 VIVO

/Frank

Fra : Deaster

Dato : 07-01-02 00:31

"Henrik Nygaard" <dsl37874@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hverken til win2k eller xp.
> Kan lige tilføje at ATI Tv-out owner alt andet på markedet!

Hmm hvis Ati ikke er så dårlige til drivere, kan du så ikke lige fortælle
mig hvor jeg kan hente Radeon 8500 drivere til Linux?

Jesper (Deaster)
Sælges: Sony CDP-X777ES
cd afspiller

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-01-02 10:32

Deaster wrote:

><snip>
> Hmm hvis Ati ikke er så dårlige til drivere, kan du så ikke
> lige fortælle mig hvor jeg kan hente Radeon 8500 drivere til
> Linux?
<snip>

Det kan du ikke, da der ikke laves binære drivere fra ATI selv.
Mens vi venter på XFree86 4.2.0, hvor i der er support for netop
8500, kan du jo prøve med et CVS-pull af XFree-træet - det
fungerer ganske glimrende her på mit gamle Radeon SDR, så det er
vel kun småting de mangler at få rettet før vi ser 4.2.0 final.

Se selv nærmere på http://www.xfree86.org (under CVS).

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Deaster

Dato : 07-01-02 16:40

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fungerer ganske glimrende her på mit gamle Radeon SDR, så det er
> vel kun småting de mangler at få rettet før vi ser 4.2.0 final.

Det kigger jeg lige på, selvom jeg lige har bestilt et GF3 af samme grund,
det er et Palit, så nu håber jeg fandeme det er nyere end 18/12-01.

Tak for hjælpen.

Jesper (Deaster)
Sælges: Sony CDP-X777ES
cd afspiller

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 08-01-02 12:09

Deaster wrote:

<snip>
> Det kigger jeg lige på, selvom jeg lige har bestilt et GF3 af
> samme grund, det er et Palit, så nu håber jeg fandeme det er
> nyere end 18/12-01.
<snip>

Fra Changelog'en, øverste entry ved v. 4.1.99.4

631. Update the ati/radeon driver to recognise the All-in-Wonder
8500's ID (#5117, Vladimir Dergachev).

Så skulle der være support for alle 8500'erne, spørgsmålet er så
hvor godt det kører - hvis der er nogen der vil forære mig et
kort, skal jeg gerne melde tilbage

XFree86 4.1.99.5 er seneste endelige landmark, så vi nærmer os
vel et endeligt release af 4.2.0.

Skulle der være nogen der havde lyst til at snakke videre,
futter vi lige over i en relevant gruppe
(dk.edb.system.unix.hardware).

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-02 01:44

On Wed, 2 Jan 2002 18:31:34 +0100, Freeloader wrote:

> [...]

>et, for det er nemlig også Radeon 8500 jeg kunne tænke mig. GF3 vinder
>utroligt meget ved at Nvidia er så hurtige med deres driverudvikling

Alle udviklere har sløve perioder, ATi har for ikke så længe
siden haft deres....
Heldigvis har de ikke udelukket 3'endeparts udviklere som Nvidia
jo gør så udbudet er mangfoldigt.
De er på vej ind på et marked, med et produkt som mere end bare
har en chance - derfor ville det være dumt af dem at falde af på
driverudviklingen. Timingen har ikke været på sekundet, men der
har også været en del forsinkelser i udviklingsarbejdet på både
hard og software siden. Det ser dog ud til at de har fået samlet
sig så driverunderstøttelse er ikke noget du bør bekymre dig
over.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk

Fra : busted123

Dato : 02-01-02 21:44

Yderst interesant indlæg Kasper.

Jeg har selv i lang tid ledt efter et nyt grafikkort og var faktisk blevet
enig med mig selv om at købe et AIW ATI 8500 kort.
Men du har jo egentlig ret i det du skriver. Jeg var dog ikke klar over at
AIW kortet havde ringere hydravision end retail kortet. En god grund til så
ikke at købe AIW kortet, da jeg gerne vil have et nyt kort som minder så
meget så muligt om det Matrox G400 DH kort som jeg har nu.

Jeg tror at jeg nu vil købe et ATI retail 8500 kort og så finde et godt
tv-capture kort.
Hvis nogle har et forslag til et godt tv-capture kort må de gerne sige til.

Hilsen
Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-02 16:50

Kasper says in dk.edb.hardware.grafikkort:
> Derudover har et AIW en amputeret 3D engine og en amputeret
> hydravision, så man ikke kan styre 2 monitors lige så godt, som på
> standardversionen.

Hvad er problemet med AIW's hydravision?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Kasper

Dato : 03-01-02 18:24

> Hvad er problemet med AIW's hydravision?

Fra ATI's FAQ:

Q8: Can the ALL-IN-WONDER® RADEON™ 8500DV graphics card support more
than one display at the same time?

A8:
Yes. ALL-IN-WONDER® RADEON™ 8500DV allows a number of possible display
configurations. The DVI-I connector can be used to drive a DVI display, VGA
monitor or YPrPb display. At the same time, the video output can drive a
television or VCR.

Dvs. at kortet kan drive en monitor og et tv, men ikke to monitors.

Fra ATI's FAQ om Radeon 8500 Retail (ikke AIW):

Q36: Can you run different resolutions and refresh rates with two
different displays attached simultaneously?

A36:
Windows® 98, Windows® 98 SE, Windows® Me and Windows® XP (when
available) will support independent resolutions and refresh rates on both
displays in extended desktop mode. Windows NT 4.0 and Windows® 2000 will
support independent refresh rates however, it will not support independent
resolutions. The Windows® NT 4.0 and Windows® 2000 operating systems
initiate what is known as Big Desktop Mode when two displays are attached
and will see the two displays as one single desktop.

Dette punkt er ikke medtaget i AIW FAQ'en, hvad der har fået mig til at tro,
at man ikke kan køre i forskellig opløsning og refresh rate med to
tilsluttede displays på et AIW kort. Jeg mener at have læst i en test, at
opløsningen på monitoroutputtet falder til 800x600, når man bruger tv-out,
men jeg kan ikke finde linket nu, så det kan være at det ikke passer.

/Kasper

Fra : Kasper

Dato : 03-01-02 18:51

> Jeg mener at have læst i en test, at
> opløsningen på monitoroutputtet falder til 800x600, når man bruger tv-out,
> men jeg kan ikke finde linket nu, så det kan være at det ikke passer.

Her er det http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1555&p=7

"Does the All-in-Wonder Radeon 8500DV support HydraVision?

The All-in-Wonder Radeon 8500DV only features 1 DAC which allows it to power
a monitor and a TV out port. Other HydraVision feature support remains
unconfirmed at this time."

Se også denne post:
http://groups.google.com/groups?hl=da&selm=iWsQ7.9062%24va.4364165%40news2.r
dc1.mi.home.com

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-02 22:53

Kasper says in dk.edb.hardware.grafikkort:

[Snip Fra ATI's FAQ]

> Dvs. at kortet kan drive en monitor og et tv, men ikke to monitors.

Okay, den kendte jeg godt.

[Snip fra ATIs FAQ om refresh rates]

> Dette punkt er ikke medtaget i AIW FAQ'en, hvad der har fået mig til at tro,
> at man ikke kan køre i forskellig opløsning og refresh rate med to
> tilsluttede displays på et AIW kort.

Jeg håber meget at det ikke er tilfældet. Hvis den ikke kan
klare det er kortet ikke særlig attraktivt for mig. Lidt en skam
for det virker ellers ret lækkert.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>