"det der" chillisovs man bruger til Shawar~
Fra : Morten Simonsen

Dato : 02-01-02 13:06

Hejsa !
Når man kommer på pizzariaer, og især shawarma resturrenter (iværtfald i
KBH)
Så står der sådan noget chillisovs til at komme på shawarmaen. Det er
normalt ca. ½ olie (i toppen) og så ½ chille (som ligger sig i bunden)

Er der nogle der kender opskriften på dette ??

Venlig Hilsen Morten!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-01-02 15:52

Morten Simonsen skrev:

> Så står der sådan noget chillisovs til at komme på shawarmaen.
> Det er normalt ca. ½ olie (i toppen) og så ½ chille (som ligger
> sig i bunden)

Mig bekendt er det netop som du siger: olie og groft stødt chili,
cirka halvt af hver.

// Klaus

Fra : Morten Simonsen

Dato : 02-01-02 16:29

> Mig bekendt er det netop som du siger: olie og groft stødt chili,
> cirka halvt af hver.

Okey, men skal der ikke nogle krydderier som f.eks. paprika i ? (det er jo
meget orange, olien)
Hvilken slags onlie tror du jeg skal bruge ?
Og ca. hvor længe skal jeg lade det stå og trække inden brug ?

/Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-01-02 16:49

Morten Simonsen skrev:

> Okey, men skal der ikke nogle krydderier som f.eks. paprika i ?
> (det er jo meget orange, olien)

Nej, oliens farve kommer fra chilien (prøv at skære rød peber ud på
et hvidt nylonspækbrædt, så skal du se). Og er paprika egentlig
andet end tørret, stødt peberfrugt?

> Hvilken slags onlie tror du jeg skal bruge ?

Jeg ville vælge olivenolie pga. smagen, men jeg synes du skal vælge
den olie du bedst kan lide.

> Og ca. hvor længe skal jeg lade det stå og trække inden brug ?

Slag på tasken: natten over.

Jeg lavede engang en blanding af olie, stødt chili, salt og citron-
saft, og det smagte godt (jeg tror vi brugte det til grillstegt lam),
men det er ikke det samme som hos kebabpusheren.

// Klaus

Fra : izeqb

Dato : 02-01-02 16:35

On Wed, 2 Jan 2002 13:06:28 +0100, "Morten Simonsen"
<post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>normalt ca. ½ olie (i toppen) og så ½ chille (som ligger sig i bunden)
>
>Er der nogle der kender opskriften på dette ??

hey Morten.
Jeg snakkede med en gut på mit arb.
han har arb. på et pizzaria i et par år, og jeg fik lokket en opskrift
ud af ham, men det er godt nok et stykke tid siden, men jeg vil prøve
alligevel

Ingredienser er:

Olie, knust tørret chilli, hvidløg, salt, peber, smagsforstærker (kan
ikke lige huske hvad hedder, men det skal være det flydende)

Jeg håber det hjalp en lille smule, desværre kan jeg ikke lige huske
hvordan det skal tilberedes.

Fra : Morten Simonsen

Dato : 02-01-02 19:46

> Ingredienser er:
>
> Olie, knust tørret chilli, hvidløg, salt, peber, smagsforstærker (kan
> ikke lige huske hvad hedder, men det skal være det flydende)

Det lyder ik helt dumt nej, og så skal man vel bare blande det med olie ...
Jeg har noget smagsforstærker fra knor, som hedder Aromat, men det er
godt nok i pulver...jeg ved ikke om det vil give samme resultat når det
bliver
blandet med olie men det må vel prøves !

Venlig Hilsen Morten !

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 02-01-02 23:11

Hej

Du skulle prøve at købe Sambal Olek som er knust chili (kryddersauce) men
består kun af chili, salt og smagsforstærker. Det bruges meget i orientalske
retter men kan bruges til meget andet også. Det er rigtig godt både alene og
til at putte i gryderetter. Og det er stærkt...
Hej fra Cecilie

Fra : Jesper Winding

Dato : 03-01-02 00:20

Det er faktisk lige nøjagtig det de bruger i de fleste pizzaria'er - Bare
hjemmelavet, nogen gange laver de også en ekstra stærk version med olie,
knust chili, jalla penös og tomat puré, blandes og koges op - hældes på
glas, og kan holde sig et halvt års tid - det er f..... stærk

--
-=JESPER=-
http://home20.inet.tele.dk/jesperdvd/

Fra : izeqb

Dato : 03-01-02 02:08

On Wed, 2 Jan 2002 19:45:50 +0100, "Morten Simonsen"
<post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>bliver
>blandet med olie men det må vel prøves !

Jeg glemte helt at sige, at de faktisk koger det sammen.
Eller ikke koger det, men varmer det op og lader det stå og simre
indtil det har den rette konsistens.

Jeg kan ikke huske hvor meget der skal bruge af hver, men jeg tror de
laver det mest efter hvaderdetnudethedder når man "lidt af det, og
lidt af det"

// Hjalte

Fra : Queenie

Dato : 02-01-02 23:37

Koriander (friske) og en lille smule kanel er også meget normalt at
putte i ... Kanelen giver den der lidt søde smag, der er i shawarma og
er meget brugt sådan nogle steder. e for du bliver træt af med tiden,

http://www.kandu.dk/

Fra : Queenie

Dato : 03-01-02 04:23

Put lidt blommer i og blend det hele før det koges op .. det er faktisk
også godt

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Simonsen

Dato : 03-01-02 15:30

> Koriander (friske) og en lille smule kanel er også meget normalt at
> putte i ... Kanelen giver den der lidt søde smag, der er i shawarma og
> er meget brugt sådan nogle steder. e for du bliver træt af med tiden,

Tjaa det er nu ik så meget fordi at jeg vil have det til at smage godt, det
er mere fordi jeg vil have præsis den smag de har på
pizzariaerne/shawarmabarerne, for det bliver efterhånden lidt dyrt at købe
det til 5,- for et lille bærer.