Andet multimedie
bentjuul 3670
Alfakanaler i PS
Fra : U. Pedersen

Dato : 01-01-02 23:14

Hejsa, og godt nytår.

Alfakanaler i PS, hvad dækker de over, og hvordan bruges de?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Madsen

Dato : 01-01-02 23:44

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev:

> Alfakanaler i PS, hvad dækker de over, og hvordan bruges de?

Alfakanaler i Photoshop kan bla. bruges til at gemme markeringer
sammen med et billede.
Som nævnt i: <news:1f58qmh.1xhye55136capsN%Ninzen@ofir.dk>
så kan du have en alphakanal "indlejret" i formaterne *.eps, *.tif og
*.psd.
Photoshop laver en maske som ligger i channels-paletten hvis
du i Photoshop vælger Select > Save Selection når du har et eller
andet markeret i et billede.

Fra hjælpefilen i Photoshop:

»An alpha channel has these properties:
Each image (except 16-bit images) can contain up to 24 channels,
including all color and alpha channels.
All channels are 8-bit grayscale images, capable of displaying 256
levels of gray.
You can specify a name, color, mask option, and opacity for each
channel. (The opacity affects the preview of the channel, not the
image.)
All new channels have the same dimensions and number of pixels
as the original image.
You can edit the mask in an alpha channel using the painting and
editing tools.«

Du kan bruge alfakanaler til at skabe en effekt af dybde i kombi-
nation med filteret Filter > Render > Lighting Effects.

Alfakanaler kan 'Save for Web' også bruge så du f.eks. kan kom-
primere dele af et billede mere eller mindre end andre dele af
billedet.

Der er en del muligheder med alfakanaler.

Madsen.

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-01-02 00:24

On Tue, 1 Jan 2002 23:44:23 +0100, "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Der er en del muligheder med alfakanaler.

Tak, men har jeg forstået det rigtig, at jeg kan gemme, for senere at
ændre på et billede ?

Fra : Madsen

Dato : 02-01-02 00:34

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev:

> Tak, men har jeg forstået det rigtig, at jeg kan gemme, for senere at
> ændre på et billede ?

Det kommer vel an på hvad du vil ændre, men du kan gemme en
markering i et billede så den er nemmere at kalde frem igen til en
anden gang. Gemte markeringer er en stor fordel, men kræver
så altså at du gemmer i enten *.tif, *.eps eller *.psd.

Madsen.

Fra : DtPeter

Dato : 02-01-02 14:02

Du kan ikke gemme en alfakanal i et eps-billede …

Peter

Fra : Ninzen

Dato : 02-01-02 14:14

DtPeter <Peter@larsengrafisk.dk> wrote:

> Du kan ikke gemme en alfakanal i et eps-billede.

Godt nytår - det er da godt du er vågen!
Man skal jo ikke tro på alt hvad man læser i en Nyhedsgruppe

(Jeg undskylder - jeg tror jeg er skyld i det forkerte rygte.)

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 02-01-02 15:42

"DtPeter" <Peter@larsengrafisk.dk> skrev:

> Du kan ikke gemme en alfakanal i et eps-billede .

Nå. Jeg må indrømme at jeg ikke selv har løbet formaterne
igennem for at tjekke hvilke formater man kan gemme en
alfakanal i og hvilke man ikke kan. Jeg har ej heller tjekket
efter hvilke formater man kan gemme en kurve i og hvilke
man ikke kan, men det kunne være man snart skulle prøve
det efter. :)

Takker for info.

Madsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-01-02 15:55

> Alfakanaler kan 'Save for Web' også bruge så du f.eks. kan kom-
> primere dele af et billede mere eller mindre end andre dele af
> billedet.

Interessant.
Jeg kan dog ikke lige få det til at virke, og jeg kan ikke finde noget om
det i hjælpen?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Madsen

Dato : 02-01-02 16:01

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Interessant.
> Jeg kan dog ikke lige få det til at virke, og jeg kan ikke finde noget om
> det i hjælpen?

Det burde du kunne.
Prøv i Photoshop at trykke på F1 > Search og skriv alpha i søge-
feltet. Dette burde resultere i en del resultater hvor een af dem
hedder: "About alpha channels and weighted optimization."

Madsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-01-02 16:45

> Prøv i Photoshop at trykke på F1 > Search og skriv alpha i søge-
> feltet. Dette burde resultere i en del resultater hvor een af dem
> hedder: "About alpha channels and weighted optimization."

Ah, der var den. Jeg blev ved med at søge efter noget med "save for web"...
:)

Nu har jeg leget lidt med det, men kan kun finde funktionen i ImageReady.

Findes den ikke i Photoshop?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Madsen

Dato : 02-01-02 17:12

Niels Andersen skrev:

> Nu har jeg leget lidt med det, men kan kun finde funktionen i
> ImageReady.
>
> Findes den ikke i Photoshop?

Jo den gør.
Du laver en eller anden markering i Photoshop og gemmer så den
markering med Select > Save selection hvilket resulterer i en ny
channel i din channels-palette. Når du så smider billedet igennem
'Save for Web' med Alt + Ctrl + Shift + S, så kan du hente den gemte
alfakanal ved at klikke på den lille stiplede cirkel ved siden af
feltet som hedder 'Quality.'

Madsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-01-02 17:07

> 'Save for Web' med Alt + Ctrl + Shift + S, så kan du hente den gemte
> alfakanal ved at klikke på den lille stiplede cirkel ved siden af
> feltet som hedder 'Quality.'

Oh, der var den. Kald mig bare blind, hvis du har lyst.

Tak skal du have. :)

--
Mvh.

Niels Andersen