T68 endnu en gang
Fra : BorreBoy

Dato : 01-01-02 19:01

Hejsa.

Når telefonen er ved at løbe "tør" for strøm, dvs når standby-tiden er nede
på et par døgn, bipper den regelmæssigt.
Er der en måde man kan slå det fra? Kan ikke finde noget i maualen...

Jeg kan selvfølgelig bare lade den op; men jeg er noget fanatisk med den
slags: batteriet skal være helt tomt, og skal lades helt op!

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.

Fra : alwresuihalert

Dato : 01-01-02 22:20

snip
> [...]
>
> Jeg kan selvfølgelig bare lade den op; men jeg er noget fanatisk med den
> slags: batteriet skal være helt tomt, og skal lades helt op!

Groft sagt:
Det er ligegyldigt om du sjatlader. Batteriet kan tåle at blive ladt op ca.
500 gange.

Dvs. hvis du lader telefonen op hver 2. dag, holder et batteri i næsten tre
år. Hvis du til den tid, stadig bruger din trofaste T68, så kan du vel godt
få råd til et nyt batteri.

Er den evt. udgift ikke det værd, at du næsten ikke behøver at bekymre dig
om batteriet, at telefonen bipper?

Med min 3210, var jeg også lidt omhyggelig, men med min T39, gider jeg ikke
at løbe tør for strøm, eller planlægge opladning.

Fra : BorreBoy

Dato : 02-01-02 11:58

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> at løbe tør for strøm, eller planlægge opladning.

Mig og en kammerat købte en 3310 på ca. samme tidspunkt.
Et år senere, var hans standby-tid halveret i forhold til min...
Min kunne holde en lille uge (som da den var ny), og hans kunne holde 2-4
dage.

Jeg gider ikke ind på en diskussion om hvordan sjatladning påvirker
batteriet, da der jo nok er en del meninger om det

Tak for dit svar; men hvis der er en, der kan svare på mit oprindelige
spørgsmål, vil jeg stadig blive glad...

Godt nytår til dig al-et-eller-andet, og jer andre i gruppen

Fra : alwresuihalert

Dato : 02-01-02 13:24

snip
> [...]
>
> Jeg gider ikke ind på en diskussion om hvordan sjatladning påvirker
> batteriet, da der jo nok er en del meninger om det

På Nokia 3310 er standardbatteriet af typen NiMh. På T68, er
standardbatteriet Li-ion.

Jeg er ikke i tvivl om at sjatladning kan være dårligt for nogle batterier.
Men Li-ion skulle efter sigende være rimelig ligeglad.

Fra : BorreBoy

Dato : 02-01-02 13:28

> [...]
batterier.
> Men Li-ion skulle efter sigende være rimelig ligeglad.

Hmm, ok. Tak endnu en gang.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 02-01-02 17:20

>På Nokia 3310 er standardbatteriet af typen NiMh. På T68, er
>standardbatteriet Li-ion.

T68 har Li-Polymer - ikke Li-ion
Li-Polymer kan tåle det samme som Li-Ion.

Hér kommer et lille råd om batteriladning.

På Li-Ion og Li-Polymer kan man godt sjatlade - og det skulle ikke
have nogen effekt på batteriet. Dog bør man ca. efter hver 15. ladning
lade batteriet køre helt i bund. Og ved en efterfølgende opladning bør
man lade batteriet HELT op.

Gøres dette ved ca. hver 15. - 20. opladning, så vil man holde
batteriets celler i "topform"

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-01-02 03:35

Dr. Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

>T68 har Li-Polymer - ikke Li-ion
>Li-Polymer kan tåle det samme som Li-Ion.

Li-Pol er faktisk et Li-Ion batteri - bare en særlig type. Den eneste
forskel er, at den ene pol (kan ikke huske om der er anoden eller
katoden) er en polymer. Det betyder, at man kan forme batteriet i andet
en firkantede klodser. Alle andre egenskaber (energitæthed,
afladningsprofil osv) er ens.

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-01-02 03:29

"BorreBoy" <borreXXX@loveletters.dk> wrote:

> [...]
>på et par døgn, bipper den regelmæssigt.
>Er der en måde man kan slå det fra? Kan ikke finde noget i maualen...

Desværre kan man ikke slå det fra. Jeg også den begynder lidt vel
tidligt, men det gør de fleste mobiler nu.

>Jeg kan selvfølgelig bare lade den op; men jeg er noget fanatisk med den
>slags: batteriet skal være helt tomt, og skal lades helt op!

Det betyder ikke så meget med Li-Ion batterier. Bare man en gang imellem
giver dem hele turen.

Med NiCA og NiMH er det vigtigt altid at lade den helt af og helt op
igen.

Peter