Trækdyr a' la' moderne...?
Fra : Michael Thomsen

Dato : 31-12-01 18:23

Hej,

Jeg har overvejet at give mine forældres hun lidt mere motion.

Det er en siberian husky.

Min gamle mor går tur med den i skoven 1-2 timer om dagen - og ellers har
den sin hundegår hvor den har meget plads at rende rundt på.

Jeg selv er en lallende glad rulleskøjte entusiast - som godt kan lide lidt
udfordringer. Til maj invisterede jeg i nogle 'terrængående' rulleskøjter
(med meget store jul) - og nu gik jeg og legede med tanken om at tage Scott
med (hunden).

Den er 4½ år gammel og er addræt som den type nu skal være.

Derfor overvejede jeg at købe en sele til den som kunne bruges af een
mand/een hund - og ligesom når man står på vandski, lade mig blive trukket
efter den på rulleskøjterne.

- Er der nogen der har prøvet det?
- Er der noget farligt ved det (andet end jeg vælter, og det gør jeg sq så
tit når jeg løber på skovstier alligevel ?
- Hvad tempo løber de ca?
- Hvilke type sele skal man bruge?
- Hvor købes disse?
- ... <-- udfyld selv, hvis du har noget godt input

/ Michael

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-12-01 20:07

Hej Michael

I ng'en dk.fritid.dyr.hund sidder en masse hundemennesker - monstro ikke en
eller flere af dem kan hjælpe dig?

Godt nytår,
Camilla

"Michael Thomsen" <michael_thomsen@hotmail.com> skrev

Fra : gurli.busch

Dato : 31-12-01 21:14

http://www.kandu.dk/

Fra : gurli.busch

Dato : 31-12-01 21:17

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 01-01-02 02:36

Jo, det er en dejlig form for motion, Trækseler kan du få følgende steder:
http://www.hundensnetbutik.dk/
http://www.nes-sledeverksted.no/
http://www.hike.dk/

Jeg har købt min i Norge, det er meget forskellige kvaliteter man kan få
selerne i, så man kan nogle gange blive snydt...

Min ene Aussie er en stor "kraft"karl så han har lært, at han kun må trave,
når han trækker mig. Men min anden Aussie må give den fuld kraft, når han
trækker, men han har heller ikke samme kraft i trækket og han er meget
nemmere at dirigere.

Den ene hund bruger en træksele og den anden bruger en lædersporsele, hvis
du skal ud og have fuld fart på hunden vil jeg anbefale en træksele, da de
bevæger sig bedst i den. Jeg løber altid på cykelstier, så jeg har aldrig
prøvet at tage den ind igennem skoven med inliners på.

Man kan få et mavebælte til at spænde snoren i, men jeg har aldrig brugt
mit, da jeg føler jeg har bedre kontrol med snoren i hånden.

God fornøjelse,
/Carina

Fra : MJ

Dato : 01-01-02 14:37

Jeg vil nok anbefale dig at købe de seler, som folk, der kører med deres
huskies brugere. Mange opdrættere syr dem selv, så prøv at forhør dig
omkring. Få evt. adresser på opdrættere gennem Dansk Kennel Klub.

Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på, at Siberian Husky's er meget stærke
hunde og løber ret hurtigt. (det kommer dog an på, om husky'en er avlet til
at være "race"-hund eller "udstillingshund". Sidstnævnte er ikke særlig
bevendte som trækhunde, desværre.)

Desuden skal du også lige være opmærksom på, at SH har et meget kraftigt
instinkt og ser de et dyr i skoven, ja - så gælder det altså om at holde
fast!!!

Håber du kunne bruge svaret - ellers må du skrive igen.

Mvh. Mimi I. J.

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 01-01-02 15:00

Hej Du med aussien.
Hvordan får du din aussie til at gå foran dig, vores aussie hvalp klister og
vi har tænkt en del på det "problem" da han skal bruges til agility.
Erfaring ville være guld.
V H Gitte Mejsen

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 01-01-02 16:05

Lær ham en fremad komando. dvs. lær den at løbe fremad mod feks. en spand og
læg godbidder der, put komandoen på og øg afstanden efterhånden som han
bliver dygtigere og ros ham MEGET hver gang han når spanden.

Hvis han ikke tænder på godbidder så kan i sende ham frem og tilbage mellem
jer, (ikke for mange gange ad gangen, da de så vil blive kedeligt) personen
der sender hunden afsted giver komandoen og personen der tager imod, roser
hunden op til skyerne.

Aussier er klæbe hunde, men det gør også at indkald er en meget let
sag........der næsten aldrig glipper.

Agility er sjovt med en aussie, Sunny har en enorm fart på når han løber,
der er jeg meget for langsom til at følge med endnu, så vi øver
fjerndirigering.
Merlin, som jeg har overtaget som voksen, stresser meget på
springforhindringer, men har så tilgengæld nogle kanonfelter. Men han er
blevet stresset meget op, der hvor han kom fra, Men han har lavet enorme
fremskridt og er sel'fø'lig en pragtfuld hund nu.
Hvor gammel er jeres hund, jeg husker lidt om, at i spurgte på aussier i
Agilitygruppen tidligere på året?
Hvor er han fra (kennel)?
Mvh Carina

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 01-01-02 16:43

Hej Carina.
Fuddi er født 28-8 hos kennel Dreamehouse. Han er dejlig. Han tænder meget
på godbidder, næsten for meget.
Og vi arbejder med den fremsending med spanden og han kan gå igennem
tunnel. Meeeeeen lige så hurtig han er fremme lige så hurtig er han tilbage
glad gøen. Jeg tror vi vil prøve den med at sende ham imellem os. Det
lydder som om det passer til ham og hans kontakt behov.
Mvh Gitte

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 14-01-02 04:26

Hej Carina

Det er ikke rigtig, at du skriver at Merlin er blevet stresset meget op, der
hvor han kommer fra - jeg kender hende, der havde ham før og jeg kender HELE
histiorien. Så det er ikke fair at skrive sådan !!!!!!!! Tværtimod arbejde
hun EKSTREMT meget på at dæmpe hans medfødte meget høje stressniveau. Men
dejligt at det går godt )

KH
Søs

Carina Enevoldsen <hybrid@aussies.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c31d0b2$0$62878$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Uffe Thomsen

Dato : 03-01-02 01:07

Prøv at tage kontakt til en trækhundekører eller en husky kennel...de ved
det helt sikker. Det eneste jeg ved er at de første par gange de kører med
sele må de ikke køre så længe ad gangen. Man må også først begynde at køre
med dem når temp. når under 12 C, men det er jo ikke noget problem lige i
tiden :)

Mvh. Stella