Nedlukning af comp. giver ofte problemer
Fra : Iceman

Dato : 31-12-01 16:55

Hej

Jeg blev for nogen tid siden nødt til at skifte harddisken ud i den nu ældre
PC. Så jeg investerede i en IBM 60GB GXP. Det viste sig så, at mit Asus P2B
bundkort ikke understøttede så store diske. Og jeg opgraderede derfor bios
til version 1012 (jeg valgte ikke 1013, da det kun var en beta).

Og der var heller ingen problemer med opgraderingen, installation af
hardwaren og Win98. Men jeg får ofte en fejl, når maskinen skal lukkes.
Der kan komme en sort skærm med hvide vandrette linie fra top til bund. Kan
desværre huske meddelsen. Ved dette billede lyder det som harddsiken bliver
slukket mens psu'en kører videre. Eneste mulighed at slukke på er ved at
tage 230v strømmen fra.
Der kan også komme en "alm" blå skærm med alvorlig undtagelse. Her kører det
hele videre. Vha. ctrl+alt+del kan jeg genstarte computeren og lukke ned
igen uden problemer.
Problemet opstår mest, hvis maskinen har stået tændt i mange timer og især
hvis den ikke lige har været anvendt de sidste timer før slukningen.

Da jeg ikke havde samme problemer med den gamle harddisk / bios, så tror jeg
problemet kan tilskrives en af disse. Men hvad er mest sandsynligt?

Mit system er:
Asus P2B bundkort med bios 1012
Intel P2 450 (med standardkøleren)
IBM 60GB GXP hdd (kører som primær master)
Matrox G200 8 MB grafikkort
128 MB PC100 ram (en blok)
SB Live lydkort
Pioneer CDrom (kører som sekundær master)

På forhånd tak
Iceman