Husk at "vande" fuglene
Fra : Brian Østergaard

Dato : 31-12-01 11:43

Hej NG

Her i den kolde tid hvor mange fodere fuglene på deres foderbrætter og det
samtidig er frostgrader har jeg konstateret at fuglene er meget glade hvis
de har adgang til noget vand.
Jeg har lavet en krukke med et lille selvbygget varmelegeme i som lige kan
holde vandet frostfrit. Denne krukke bliver benyttet meget flittigt at
fuglene, nogle af dem som jeg har set drikke er.: Solsort, Blåmejse,
Topmejse, Musvit og Rødhals.

Ved at have lidt vand stående gør man fuglene en tjeneste og samtidig får
man selv en dejlig opblevelse,

Se evt. et par billeder af topmejser der drikker vand på.:
http://home20.inet.tele.dk/galleri/topmejseVvandskaal1.jpg
http://home20.inet.tele.dk/galleri/topmejseVvandskaal2.jpg

Godt nytår til alle i NGén
Brian Ø

Fra : Mona

Dato : 01-01-02 22:03

Neej, hvor er de bare søde.

Hvordan har du lavet krukken?

Mange hilsner fra

Mona

Brian Østergaard <mantaREMOVEbrian@hotmail.com> skrev i en

Fra : Brian Østergaard

Dato : 02-01-02 17:00

Hej

Ja de er kanon søde !

Her er en lille beskrivelse af hvordan jeg har lavet "krukken".:

Det kræver en smule teknisk snille at lave den.

Du skal bruge.:
* 1 transformator 230v. til ca. 12v. 1-2a.
* 2stk cementmodstande 6ohm - 6-8watt.
* 1 krukke i passende størrelse.
* 1 Loddekolbe, har du ikke forstand på at bruge sådan en, så hold dig fra
projektet.

Transformatoren kan være en type som bruges til ringeklokker, det er vigtigt
at den er på mindst 1ampere. De to modstande kan du få i en
elektronikforretning eller på et radio/tv-værksted.
de 2 modstande forbindes i serie (se tegning), og tilsluttes en ledning,
hvorefter det hele støbes ind i noget vandtæt. F.eks. en lille
plastikbeholder som fyldes med Araldit.
Du har nu varmelegemet som limes fast på bunden af beholderen, hvori du
borer et hul så ledningen kan komme ud af siden. Dette hul lukkes også til
med Araldit.
Ledningen skal nu tilsluttes transformatoren der hvor der kommer 12v. ud
Husk at montere en 2A sikring på ledningen så der ikke sker noget hvis der
skulle komme en kortslutning på ledningen.

Med de angivne modstande får man et 12watts varmelegeme hvilket er nok til
at holde en skål vand på lidt under 0.5 liter frostfri ned til ca. -10
grader.

Dette er kun for folk med en hvis teknisk indsigt, da der er både mulighed
for elektrisk stød og brandfare hvis man laver noget forkert.

Det er jeres eget ANSVAR hvis der går noget galt !, hvis man er i tvivl om
hvad man laver så rådfør jer med en elektriker/elektronikmekaniker eller
lignende. Eller lav en skål som bliver opvarmet af et fyrfadslys !

Tegningen kan se på http://home20.inet.tele.dk/galleri/tegning.gif

Med venlig hilsen
Brian Ø