Status over 2001 samt 2002
Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 30-12-01 22:17

Jeg ved godt at dette kunne blive en lang diskution, over mange tråde som
der ikke er mange der gider læse alle sammen af, men alligevel.

Det har efter min helt egen og uforbeholdende mening været sløvt med gode
udgivelser i 2001! Bevars der har da være udgivelser fra Jamiroquai,
Faithless, Gorillaz som har været værd at investere i, men i forhold til
hvad jeg plejer at købe af musik, er det egentlig bemærkelsesværdig hvor
lidt jeg egentlig har købt.

Man kan jo sådan set godt forstå at der er krise i pladebranchen!

Nå, men med hensyn til det danske, vil jeg sige at jeg tror at der helt
sikkert at lys forude. Specielt i efteråret har der være nogle rigtig gode
tendenser, hvor bands der har lave nogle rigtig gode demo bånd, udkommer med
albums i det nye år. Her tænker jeg specielt på Carpark north, og saybia,
som jeg virkelig ser frem til at høre. Endvider kan man sige at Marie Frank
og Bjørn Svin var de danske albums der blev spillet mest i mit anlæg.

For lige at kigge på næste år, må jeg sige at jeg glæder mig meget. For
efter et lidt tamt år, må man sige at 2002 ser godt ud med hensyn til rygter
for udgivelser. Flyld selv blot flere på listen.

Chemical Brothers
Red hot Chili peppers
blur
Saybia
Kashmir
Suede (hvis de taget på tour, må da være et eller andet nyt under
opsejling)

Fra : Rick Madsen

Dato : 31-12-01 11:20

Jeg købte et enormt læs af discs i 2001. 5 udgivelser var exceptionelle:

The Damned: Grave Disorder
Gigi: Gigi
Trilok Gurtu: The Beat of Love
Suzanne Vega: Songs in Red and Gray
Ryan Adams: Gold

2002 ser ganske rigtigt meget lovende ud; men den bedste musik vil med
99% sikkerhed ikke være at finde på hitlisterne... Godt nytår.

hvm

--
Click and water is automatically donated to developing countries:
http://www.givewater.org/thank_you/main.asp

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-12-01 11:28

Rick Madsen <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C303BCB.3A36@mail.uni2.dk...
> Jeg købte et enormt læs af discs i 2001. 5 udgivelser var exceptionelle:

men den bedste musik vil med
> 99% sikkerhed ikke være at finde på hitlisterne... Godt nytår.
_________

Hørt. Men der har dog været enkelte undtagelser. Bla.a. en cd fra Birthe
Kjær o´g fra laus og Servants.

Men ellers har du helt ret.

Hilsen musik-geniet
(musik skal høres på Dansktoppen)

Godt tub`år (skråstreg) nytår

Fra : Rick Madsen

Dato : 31-12-01 13:05

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
>
> men den bedste musik vil med
> _________
>
> Hørt. Men der har dog været enkelte undtagelser. Bla.a. en cd fra Birthe

Dansk musik har ufatteligt langt at oppe sig for bare at komme op på det
niveau som islandsk musik har lagt for den skandinaviske scene...

> Men ellers har du helt ret.
>
> Hilsen musik-geniet
> (musik skal høres på Dansktoppen)
>
> Godt tub`år (skråstreg) nytår

Dansk øl er næsten ligeså frygteligt som musikken; jeg opholder mig i
Melbourne og Dublin så meget som muligt i 2002.

Bedre nytår.

hvm

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-12-01 14:07

Rick Madsen <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C30544E.794@mail.uni2.dk...

exceptionelle:

> Dansk musik har ufatteligt langt at oppe sig for bare at komme op på det
> niveau som islandsk musik har lagt for den skandinaviske scene...
_________

Øhhhh..... ?? - Hm !. Jov dettttttt........

Johh, de spiller da god musik, men om det er af større kvalitet end det vi
kender her i landet ved jeg nu ikke.

Men da jeg kender en lille smule til islandsk musik p.g.a. familieforhold
til Island kan jeg bekræfte at der laves glimrende musik deroppe. Det er
bare ikke så kendt i Danmark. Men lad mig nævne populære navne som TORSTEIN
EGGERTSSON (spiller countrymusik, men kan også spille rock´n´roll) og er nok
nærmest en blanding af Countryekspressen og Kim Og drengene.
Så er der også JONAS FRIDRIK, som man vel mest kan kalde Islands svar på
Kandis / Bjørn Og Okay. Han vælter sig i store countryprægede hits, som
næsten alle har været store landeplager her i landet, f.eks. Diggi diggo
Loo som blev udødeliggjort af Bjørn og Okay.
Det er nok heller ikke så almindelig kendt at Island er det land i verden
hvor countrymusik er mest populær (bortset fra USA). Begge ovennævnte navne
har f.eks. etstærkt countrypræg i deres musik.

Hilsen musik-geniet

Fra : Rick Madsen

Dato : 31-12-01 14:32

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> hvor countrymusik er mest populær (bortset fra USA). Begge ovennævnte navne
> har f.eks. etstærkt countrypræg i deres musik.

Meget interessant, omend temmelig marginalt.
Tag et kig her:
http://dmoz.org/Regional/Europe/Iceland/Arts_and_Entertainment/Music/Bands_and_Artists/

hvm

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-12-01 11:23

Jakob Strandgaard Andersen <jakobsa@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c2f84b9$0$262$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> der ikke er mange der gider læse alle sammen af, men alligevel.
>
> Det har efter min helt egen og uforbeholdende mening været sløvt med gode
__________________

Jeg mener også at det har været ret sløvt med gode dansksprogede
cd-udgivelser. Der har været en god cd med Kim Og Drengene, men vi mangler
nyudgivelser fra både Bjørn Og Okay, Kandis og Kim Og Hallo.
Der var selvfølgelig også cd-er fra Blue Hawai, men Hurup-grupperne kunne
godt tage at få gang i cd-indspilningerne. Kim Og Drengene er nok lovligt
undskyldt, da de vist nok skulle hjælpe lillebror i Blue Hawai
med Vol 2.

Hilsen musik-geniet

Godt nytår

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-01-02 10:26

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> Jeg mener også at det har været ret sløvt med gode
> dansksprogede cd-udgivelser. Der har været en god cd med Kim Og
> Drengene, men vi mangler nyudgivelser fra både Bjørn Og Okay,
> Kandis og Kim Og Hallo.

Åh Gud !!!!!!!!!

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-01-02 11:13

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a16h3e$9ps$1@newsreader.mailgate.org...

______

www.usenet.dk/netetikette

Fra : Troels

Dato : 05-01-02 15:01

Fra : Jacob Holm

Dato : 05-01-02 20:42

"Åge Halldorsson" wrote:

> Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a16h3e$9ps$1@newsreader.mailgate.org...

> ______
>
> www.usenet.dk/netetikette

Nej, Åge, det er da vist

http://www.usenet.dk/netikette/

Mvh. Jacob.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-01-02 21:58

Jacob Holm <jacob.hj@abk.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C37570E.C7E21A2D@abk.auc.dk...

> Nej, Åge, det er da vist
>
> http://www.usenet.dk/netikette/
>
> Mvh. Jacob.
_______________

Vi bringer en rettelse: www.usenet.dk/netikette/

O.K. Så mangler du bare at læse (skråstreg) forstå den. Hmmm....

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-01-02 22:09

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3768af$0$62904$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Vi bringer en rettelse: www.usenet.dk/netikette/
>
> O.K. Så mangler du bare at læse (skråstreg) forstå den. Hmmm....
______________

BEKLAGELSE: Du skulle ikke have haft denne ovenstående besked, Jacob. Sorry.
Men tak for rettelsen.
Sorry /sorry.

Hilsen e-brev-fumleren

Fra : Betin@

Dato : 05-01-02 22:28

halldorsson@post.tele.dk skrev...
> Vi bringer en rettelse: www.usenet.dk/netikette/
>
> O.K. Så mangler du bare at læse (skråstreg) forstå den. Hmmm....

Så kunne du måske overtales til at kigge her
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html og klippe lidt mere væk
inden du svarer?

Betin@

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 08-01-02 16:44

> ______
>
> www.usenet.dk/netetikette

Hvad skulle den evnesvage henvisning bruges til? Skal her kun være
plads til folk der ikke rigtig har fattet ordet "musik" og derfor
alene lovsynger nosseløse dansktopslaskere?

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 08-01-02 16:44

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-01-02 10:26

> [...]

> dansksprogede cd-udgivelser. Der har været en god cd med Kim Og
> Drengene, men vi mangler nyudgivelser fra både Bjørn Og Okay,

Åh Gud !!!!!!!!!

Fra : Jacob

Dato : 31-12-01 12:45

"Jakob Strandgaard Andersen" <jakobsa@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3c2f84b9$0$262$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> Saybia
> Kashmir
> Suede (hvis de taget på tour, må da være et eller andet nyt under
Massive Attack, jeg glæder mig sindsygt meget til deres nye

Ellers har jeg i løbet af år 2001 mest lyttet til post-rock...jeg er
virkelig faldet for den "genre". Tortoise - Standards var den udgivelse
der virkelig fangede min interesse.
Og den danske ækvivalent til Tortoise, Diefenbach, viste også ganske meget
potentiale.
Derudover har jeg ikke lyttet til så meget nyt musik i 2001. Det har mest
været tidligere udgivelser der har fascineret mig. Specielt Jeff Buckley og
Autechre har haft en fast plads i CD-afspilleren.
Derudover har jeg ikke lyttet til så meget nyt musik, men har do

Fra : Jacob

Dato : 31-12-01 13:07

> [...]
> Autechre har haft en fast plads i CD-afspilleren.
> Derudover har jeg ikke lyttet til så meget nyt musik, men har do

Ups...jeg kom vist til at sende lidt for tidligt...
Nå, men jeg ville bare tilføje at Tool og Nick Cave udgav nogle fandens gode
plader i 2001.
Generelt er jeg meget positivt indstillet overfor musik-år 2001. Mange
spændende udgivelser, og et undergrundsmiljø der sprudler og
eksperimenterer. Specielt Viatone, som burde få en eller anden pris for det
gode initiativ.
2002 kan kun blive et godt år, hvis man altså ser på alle de nye bands, med
kæmpepotentiale.
Jeg forstår udemærket at folk siger at musikbranchen er i krise for
øjeblikket, specielt hvis man kigger på hitlisterne. Det er jo ynkeligt så
lidt kvalitet og nytænkning der gør sig gældende indenfor den såkaldte
populære musik. Mit råd er bare at, hvis man føler sig nede over den
kvalmende eksponering af kommerciel musik, så prøv at tage dig selv lidt i
nakken og find noget bedre...der er s'gu da masser af kvalitetsmusik
derude...og så snart du finder det vil du slet ikke have tid til at brokke
dig over alt det kommercielle pis...
Nå, ja, undskyld det sure opstød...min pointe er bare at man må tage nogle
chancer når det gælder musik...simpelthen prøve at finde noget originalt.

Godt nytår...

---Jacob---

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 02-01-02 17:08

On Mon, 31 Dec 2001 13:06:44 +0100, "Jacob" <oxygen@mail.dk> wrote:

>og
>
>Ups...jeg kom vist til at sende lidt for tidligt...
>Nå, men jeg ville bare tilføje at Tool og Nick Cave udgav nogle fandens gode
>plader i 2001.

Jeps! Tools Lateralus album var en af årets fede skiver. Men hvad med:
Muse: Origin of Symmetry - et af årets mest originale rockalbums. Fed
koncert i Århus også!!!
Live: V - Ikke deres allerbedste, men rart at høre at de stadigvæk er
i live(!) og bliver ved med at levere kvalitet.
Semisonic: All about chemistry - gode melodier og tekster. Bliver bare
bedre og bedre.
Ben Folds: Rockin' the suburbs - Er kommet ud af det dødvande som Ben
Folds Five efterhånden befandt sig i. En meget god skive!
System of a down: Toxicity - hehe, nogle gange skal der bare være lidt
at flippe ud til.
Incubus: Morning View - ikke på højde med Make Yourself, men stadigvæk
et ok album.
Bush: Golden State - Deres bedste siden Sixteen stone.
New Order: Get ready - En af årets store overraskelser. Bliver bedre
og bedre.

Og navne som Linkin Park, POD og Nickelback bør da også lige nævnes

Og næste år skulle det nye album med australske Powderfinger komme. Og
Chris Cornell + resterne af Rage Against the Machine! To cd'er jeg er
meget spændt på!

[snip]

Fra : NBN

Dato : 02-01-02 00:55

Hey

Ang. Islandsk musik:

Der er da kommet en rigtig fed plade med Sigur Ros i 2001 (Eller var det
2000?)
Og så lavede Björk jo også ny plade, som jeg personligt synes er ret god.

NBN

Fra : Kristian V. Jensen

Dato : 03-01-02 20:19

Jep jeg kan fanme ikke vente til Kasper og de andre Kashmir drenge får
smækket det nye plade helt sammen, de nye numre er da toltalt fede... (jeg
tænker ikke på numrene fra the good life, når jeg siger nye numre, men de
nye numre de spiller live for tiden)

Jeg har fakitsk lige fået carpark north's cd ind af døren idag, den er
rigtig fed.. !

Læg også lige mærke til danske Kantarel, er også virkelig fede !!

DAD kommer jo også med en ny cd... !

Glæder mig også meget til den UTROLIG lovende danske band Saybia udkommer
med deres debut cd her i Januar måned... !

Bedste hilsner
Kristian V. Jensen
Vestergaardj@mail.tele.dk

Fra : Michael Hjorth

Dato : 03-01-02 23:48

Jakob Strandgaard Andersen wrote:

> [...]
> Faithless, Gorillaz som har været værd at investere i, men i forhold til
> hvad jeg plejer at købe af musik, er det egentlig bemærkelsesværdig hvor

Jeg synes der er kommet mange rigtigt fede udgivelser i 2001, f.eks.

John Hiatt: The Tiki Bar is Open (Et af hans bedste overhovedet)
Tori Amos: Strange Little Girls (Hun er virkelig værd at lægge øre til)
Björk: Vespertine (Endnu en kanon skive fra hende)
Heather Nova: South (Den bliver bedre og bedre for hver gang)
Laurie Anderson: Life on a String (Altid spændende, sidst vi hørte fra
hende var i 1994)

Jeg har vist noget med kvinder som ved hvad de vil ....

Michael.