Bløde makroner?
Fra : Guess

Dato : 30-12-01 12:10

Jeg spiser ikke selv Sarah Bernard kager, men ville ret gerne prøve at lave
dem.

Jeg er bare i tvivl om hvordan makronerne skal være? Hvis I eventuelt har en
"perfekt" opskrift på dem, er jeg interesseret, selvom jeg har et par
stykker fra Nettet og Karolines.

På forhånd tak!

/Guess

Fra : Kim Juul

Dato : 30-12-01 14:23

> [...]
en
> "perfekt" opskrift på dem, er jeg interesseret, selvom jeg har et par

Små Sarah Bernhard kager.

Kransekagebunde:
500 g ren, rå marcipan
200 g stødt melis
ca. 3-4 æggehvider
Sarah Bernhard creme:

1/2 liter piskefløde
30 g hele Arabicabønner
350 g mørk chokolade

Fremgangsmåde:
Kransekagebunde:
Melis og æggehvide røres godt sammen og står i ca. 15 minutter, til sukkeret
begynder at opløses. Dette arbejdes langsomt ind i marcipanen lidt ad
gangen. (Hvis nødvendigt tilsættes lidt ekstra æggehvide, dette afhænger af
hvidens størrelse).
Kransekagemassen sprøjtes ud på bagepapir med en glat tyl og bages med en
ekstra plade under ved 190 grader i ca. 5 minutter (kun lige til de er
gyldne) og afkøles.

Sarah Bernhard creme:
Piskefløde og Arabica (Arabicabønner foretrækkes, da dette giver det bedste
resultat til Sarah Bernhard cremen) koges op og trækker ca. 15 minutter
(gerne længere). Herefter varmes fløden lidt op igen, bønnerne sigtes fra,
og moccafløden hældes forsigtigt over den hakkede chokolade, til den danner
en emulsion, og chokoladen er smeltet.
Herefter afkøles cremen. Helst til næste dag.
Den kolde Sarah Bernhard creme sprøjtes i små toppe oven på den kolde
kransekagebund og vendes i smeltet chokolade eller revet god, mørk
chokolade.

Håber den kan bruges.

--
Kim Juul
----------------

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-12-01 05:56

"Guess" <tilanne@yahoo.dk> skrev följande i meddelandet...
> [...]
>
> Jeg er bare i tvivl om hvordan makronerne skal være? Hvis I eventuelt
> har en "perfekt" opskrift på dem, er jeg interesseret, selvom jeg har

Bløde makroner? Makroner skal være knasende sprøde og lidt hårde.
Hvis de er bløde kan du ikke røre ved dem når du skal dyppe kagerne
(på hoved) i overtræks-chokoladen.

Makroner af kransekagemasse.
ca. 20 stk.

100 g kransekagemasse (helst bittermasse)
1½-2 æggehvider (efter størrelse)
100-200 g sukker
evt. lidt mel

Da sammensætningen af færdigkøbt kransekagemasse kan variere, er
det lidt forskelligt, hvor meget sukker man selv skal tilsætte. Smag
derfor på massen først.

Massen æltes op med ½ æggehvide og sukkereret. Resten af
æggehviderne røres i lidt efter lidt til en lind grød (pas på det ikke
klumper).
Evt. kom en lille smule mel ved så det binder massen sammen. Massen
må ikke køre forlænge efter melet er tilsat.
Dejen sprøjtes ud på smurte, melede plader eller silikonepapir.
Bagetid ca. 12 min. ved svag varme (150°).

PS: Det er hurtigere at købe dem i supermarkedet. Evt. kan makronerne
stænkes med et par dråber solbærrom eller lign.
--

Sarah Bernhardt.
Her er så absolut den bedste og hurtigste måde at lave Sarah Bernhardt

Sarah Bernhardt [bær'na.r]:

200 g mørk overtrækschokolade
½ liter piskefløde (som skum)

Overtrækschokoladen smeltes i vandbad og tilsættes derefter varsomt
piskefløden, der er pisket til flødeskum, (det er vigtigt, når dette
blandes, at flødeskummet kommes op i chokoladen og IKKE omvendt,
da det så vil stivne i gryden).
Massen sprøjtes ud på hver enkelt makron og stilles i køleskab til
massen er stivnet. Derefter skal de dyppes (på hoved) i
overtrækschokolade (hold på makronen), som herefter pyntes med en viol
eller valnød inden chokoladen stivner. -mah na mah nam!

Go' fornøjelse! - og godt nytår!

\\ //
Godt Nytår!
--