Gode råd?
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 29-12-01 21:05

Hej,

Efter lang tid studeren, har den lille familie (på to) besluttet sig for, at
vi fortsat vil have dyr.

Vi har haft schæfer, rottweiler og labradore - og alle har været dejlige og
stille familiehunde, som selv børnebørnene på 10-20md kunne lege godt og
trygt med.

Nu da vores sidste hunds dage desværre er talte, står vi foran at skulle
anskaffe os et nyt familiemedlem. Vores snak har gået meget omkring en ulv
eller en 'grøndlandshund'.

Hvor forhandles sådanne pragtfulde dyr?

Og er der noget man skal være særlig opmærksom på ved valg af disse dyr
(bortset fra at de kræver_masser_af_motion).

Håber på nogle gode svar.

// Søren & Michelle

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-12-01 21:19

Spidshundeklubben må kunne fortælle en masse.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Finn Jensen

Dato : 29-12-01 22:48

> [...]

> anskaffe os et nyt familiemedlem. Vores snak har gået meget omkring en ulv

Pragtfuld og pragtfuld ?..jooh for ca. 1 % og et livs værste marridt for 99%
hvis jeg altså tænker på de samme dyr som du?

Når du siger ulv så tænker jeg på en rigtig ulv og sådan en får du højst
sansynlig ikke lov til at holde som privat person desuden er forskellen på
familiehunden og ulven ligeså stor som forskellen på dag og nat og det
kræver meget mere indsigt i adfærd og omgang med ulven fremfor hos "Fido"

"Grønlandshund" tænker jeg på de hunde som fangerne bruger i Grønland og som
bl.a bruges af Siriuspatruljen som slædehunde og tænker du på disse hunde så
render du ind i samme problemer med hensyn til at holde disse som ulven.
Grønlandske slædehunde er _absolut_ ikke egnet til almindelig familiehunde
og du vil højst sansynlig ikke kunne få dem ud af Grønland da der er
restriktioner i Grønland hvor disse hunde må færdes.

Men måske du tænker på noget andet end jeg?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-12-01 00:02

Hej Finn

Der opdrættes altså grønlandske slædehunde i Norge og Danmark, i hvert fald
har man gjort det i Danmark.

Der er stor forskel på grønlændernes slæde hunde og de skandinavisk
opdrættede slædehunde fordi hundene i skandinavien er præget på mennesker,
men det gør dem ikke mindre krævende, bare mere sikre at omgås.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Finn Jensen

Dato : 30-12-01 07:44

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Finn
>
> Der opdrættes altså grønlandske slædehunde i Norge og Danmark, i hvert
fald
> har man gjort det i Danmark.

Jeps...eller noget der ligner i hvert fald

> Der er stor forskel på grønlændernes slæde hunde og de skandinavisk
> opdrættede slædehunde fordi hundene i skandinavien er præget på mennesker,
> men det gør dem ikke mindre krævende, bare mere sikre at omgås.

Netop, men der blev blot nævnt "Grønlandshund", og dette tolkede jeg som at
være den oprindelige grønlanske slædehund.

Men det er rigtig som du skriver at der opdrættes en fjern afart af
slædehunden i Skandinavien som bl.a. bruges til slædevæddeløb eller hvad det
nu kaldes . 6 hunde foran en sæbekassebil fordi vi altid mangler sne i
Danmark ).

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 30-12-01 04:00

> Nu da vores sidste hunds dage desværre er talte, står vi foran at skulle
> anskaffe os et nyt familiemedlem. Vores snak har gået meget omkring en ulv
> eller en 'grøndlandshund'.

Disse to dyr har vel næppe noget med familie hunde at gøre, en
grøndlandshund eller slædehund om vil, er jo et arbejdsdyr.

En ulv, høre vist kun til i skove og andre steder hvor de kan leve i som
flok dyr.

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-12-01 10:20

> En ulv, høre vist kun til i skove og andre steder hvor de kan leve i som
> flok dyr.

Det er desværre kun et par uger siden at der blev udbudt ulvehybrider til salg
et sted på Sjælland!

Mvh
Kim Christensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-12-01 10:33

> [...]
>
> Og er der noget man skal være særlig opmærksom på ved valg af disse dyr
> (bortset fra at de kræver_masser_af_motion).

Jeg tror du skal være opmærksom på at en ulv nok ikke er så nem at opdrage
og det er nok heller ikke så mange steder de sælger ulve

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 30-12-01 10:38

> [...]
> anskaffe os et nyt familiemedlem. Vores snak har gået meget omkring en ulv

som familiehund? Helt ærligt det >>>er noget af det mindst gennemtænkte jeg
har læst !!!

Pia

--
Pia Palmblad Wright - fallohide@mail1.stofanet.dk
FALLOHIDE - Est 1972 - England/Denmark www.fallohide.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-12-01 14:12

> [...]
dyr
> (bortset fra at de kræver_masser_af_motion).

Mine tanker .. når jeg læser ovenstående er at du søger en ulvehybrid
... og da må jeg på det bestemteste fraråde dig .. det er vildt og kan
give uoverskuelige konsekvenser at anskaffe sig en sådan .. det er og
bliver aldrig et familiedyr .. mvh Ami ..

Fra : Jannie

Dato : 30-12-01 17:07

Hejsa, Ulven kan "skaffes" ved at gå i zoo eller se dem på dejlige
naturfilm;)))

En ulv skal være i sit naturlige miljø;)

Hvis du virkelig mener dette så vil jeg gerne høre HVORFOR du vil have en
ulv!!

Julehilsner
Jannie

Fra : Janne Vestergaard

Dato : 30-12-01 17:32

Hejsa

Angående valg af hund, så har vi to islanske fårehunde som pragtfulde. Det
et stadig en hund som har bevaret mange af sine naturlige instinker, men
alligevel en familiehund, som falder til ro for familens fødder. Du kan se
flere oplysninger på www.islandshunden.dk

Janne

Fra : Jie

Dato : 31-12-01 03:07

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message

Vores snak har gået meget omkring en ulv
> eller en 'grøndlandshund'.

Ulve er vist ikke lovligt, at holde som privat kæledyr, mener kun det er
parker o.lign, som må holde dem :)
Så skal det være racen, som kaldes ulve hybrid...blanding mellem hund og
ulv. Men de er ikke speciel anerkendte at holde.
Personligt ville jeg aldrig eje en ulv eller for den sags skyld en hybrid.
De er udpræget flokdyr, og tror næppe de vil kunne blive til familens
kæledyr.

Hvad med en Seberian Husky ?

> Hvor forhandles sådanne pragtfulde dyr?

Prøv de forskellige kenneler....Eller kig på denne side, hvor der faktisk
står alt hvad man behøver, at vide :)
http://www.dansk-kennel-klub.dk

/Jie

Fra : Jesper Hammer

Dato : 31-12-01 01:31

Hej Søren!

Når Du nævner ulven, går ud fra at det er fordi du ikke ved så meget, om de
forskellige polarracer.

Der findes Siberian Husky, Alaskan Mallemut, Samojed og som nævnt
Grønlandshunden m.fl.

Jeg selv har Siberian Husky, og som familiehund kan jeg stærkt anbefale
denne race. Der findes stortset indet ondt i denne race, hverken overfor
andre hunde eller mennesker. Dog kan det være lidt svært at opdrage dem, da
de er meget selvstændige, og ikke gør noget de ikke har lyst til. Men du kan
læse mere om dette på Klubbens hjemmeside www.siberianhusky.dk
Den eneste jeg ikke kan anbefale som familiehund, er den Grønlanske. Men
prøv Husky Klubbens hjemmeside, der er nemlig også links til andre klubber.

Go' fornøjelse med det videre arbejde.

Hilsen

Jesper Hammer

Fra : Jie

Dato : 31-12-01 21:09

> [...]

> anskaffe os et nyt familiemedlem. Vores snak har gået meget omkring en ulv

Hejsa.

Jeg tror bestemt ikke, at man som privat person kan anskaffe sig en ulv.
Mener bestemt, at man skal have en særlig tilladelse.
At det altså kun er Parker o.lign der får disse tilladelser.
Der har været snakket en del om Hybriden, som er en blanding mellem en hund,
samt en ulv.
Men jeg ville nu personligt selv holde mig væk fra både ulven, samt
hybriden.
De vil aldrig kunne erstatte hunden, som kæledyr.
Tror aldrig en ulv 100% vil kunne blive en "klappe-kage" hund. Og det mener
jeg er væsentligt, når man har børn :)

Men hvad med en Siberian Husky?
http://www.siberianhusky.dk/
Her står en masse ang. denne race :)
Og denne side henviser også til Dansk kennel klub, som har en masse gode råd
rent generelt.

/Jie

Fra : teddymor

Dato : 31-12-01 16:00

Kan man ikke benytte den såkaldt usynlige handske !

Jeg bruger det selv for at undgå tørre hænder -( kerodex ) det er
vandskyende !
Venlig hilsen
Tina.

Fra : Katrine

Dato : 12-01-02 15:20

> [...]
>
> Og er der noget man skal være særlig opmærksom på ved valg af disse dyr
> (bortset fra at de kræver_masser_af_motion).

Hej Søren og Michelle

Personligt ville jeg aldrig anskaffe en Siberian Husky (grønlands hund), da
jeg på ingen måde har tiltro til dem. Og hvis I vil være trygge når den
færdes sammen med jeres børnebørn, ville jeg vælge en anden race.
Jeg kan fortælle en lille historie om hvorfor jeg er så utryg ved denne
race, og det skyldes at da jeg var yngre og havde job som hundelufter, mødte
vi en dame der havde to grønlandshunde, og hun kunne simpelthen ikke styre
dem, og de overfaldt hunden jeg gik med..... Heldigvis skete der ikke noget
med ham, da jeg nåede at hive ham væk, mens keg råbte og skreg af de to møg
køtere. Derfor ville jeg ALDRIG nogensinde anskaffe mig en sådan hund, for
jeg ville altid være utryg.

Det er så min erfaring med denne hund, men der er helt garanteret andre der
har god erfaring med denne race... Hvis det var mig der skulle til at
anskaffe mig en ny hund, ville jeg vælge en labrador, da de har et dejligt
sind.

Men held og lykke med anskaffelsen af en ny hund

Venlig hilsen
Katrine