culottesteg
Fra : mimi

Dato : 29-12-01 14:06

Hejsa
Hvordan laver man en god culottesteg?
mvh Mimi

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-12-01 15:11

"mimi" <a@a.aa> wrote in message
news:Xns91868F78A57A5mimivilfordmailmedk@193.88.15.201...

> Hvordan laver man en god culottesteg?

Det er altid en god ide at se bare en smule tilbage i en NG. Dit spørgsmål
blev besvaret 17/12.

mvh
Jan

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-12-01 17:40

Hej Jan

Okay, jeg har da også set opskriften på culottesteg på et tidspunkt, men på
min computer står den altså ikke mere, det er måske derfor Mimi har spurgt
igen, fordi den heller ikke står på hendes

mvh
Bolette

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en

Fra : mimi

Dato : 29-12-01 19:38

> Okay, jeg har da også set opskriften på culottesteg på et tidspunkt,
> men på min computer står den altså ikke mere, det er måske derfor Mimi
> har spurgt igen, fordi den heller ikke står på hendes

hejsa
Det er rigtigt at jeg ikke kan finde den på min computer, og derfor ville
jeg være meget glad hvis en gad have sig den ulejlighed at skrive
opskriften ind igen.
Mvh Mimi

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-12-01 20:33

Mimi skrev:

> Det er rigtigt at jeg ikke kan finde den på min computer

Google glemmer ikke [så let]:

<http://groups.google.com/groups?q=culotte&group=dk.kultur.mad%2Bdrikke>
<http://groups.google.com/groups?q=culottesteg&group=dk.kultur.mad%2Bdrikke>

eller

<http://makeashorterlink.com/?P2722324>
<http://makeashorterlink.com/?U4822324>

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-12-01 07:55

"mimi" <a@a.aa> skrev följande lustigheter i meddelandet...

> Hvordan laver man en god culottesteg?

Her er 'sort på hvidt' grund-opskriften fra Menu kogebogen "Oksekød"..

Culottesteg:
(4 pers.)

1 culottesteg (ca. 1 kg)
salt, peber

Sauce:
4 dl bouillon
2 tsk mel
salt, peber

Rids fedtet på culotten i rudemønster og gnid den med salt og groft
peber.
Læg stegen på ovnristen over bradepanden og sæt stegetermometer i den
tykkeste ende.
Brun culotten ved 250° i ca. 10 minutter. Dæmp varmen til 160° og lad
culotten stege, til termometeret viser 60° (så er kødet temmelig rødt
indvendigt). Det tager ca. 40 minutter.
Giv evt. stegen 5 minutter under grillen tilsidst, så fedtet bliver
sprødt og gyldent. Tag kødet ud og lad det hvile ca. 10 minutter, før
det skæres for i tynde skiver. Begynd i stegens brede ende og skær på
tværs af kødtrævlerne.
Lav saucen, mens kødet hviler. Kog bradepanden af med bouillon. Si skyen
og hæld den i en lille gryde. Skum evt. for fedt. Jævn med melet rørt ud
i lidt vand. Kog saucen igennem et par minutter og smag den til med salt
og peber.
Culottestegen kan serveres med brøndkarse og bagte kartofler eller
pommes frites og grønne bønner. Saucen hældes i en skål og serveres for
sig.
NB: Jeg plejer at give culotten lidt 'Herbes de Provence' krydderi
ovenpå.

PS: 'Det korte link' til Googles start/søge site for
dk.kultur.mad+drikke gruppen:
http://makeashorterlink.com/?O3C42324

\\ //
Godt Nytår!