scarborough fair originalversion?
Fra : solsikke

Dato : 29-12-01 12:48

hej
Er der nogen som kender original versionen af nummeret scarborough fair
(yorkshire) og ved hvor jeg kan få fat på det? (jeg er desværre
"nodeblind")
Den version jeg leder efter skulle efter sigende være meget forskellig
fra fx Simon & Garfunkel og Sarah Brightmans versioner.
Godt nytår
eva

http://www.kandu.dk/

Fra : ole damgaard

Dato : 02-01-02 13:46

> [...]
> Den version jeg leder efter skulle efter sigende være meget forskellig
> fra fx Simon & Garfunkel og Sarah Brightmans versioner.

Kære Eva.
Det er et vanskeligt spørgsmål. for Scarborugh fair er en gammel keltisk
folkemelodi -
men kan med lige god ret spørge: hvar er originalversionen af "Det var en
lørdag aften".
Men her er et par bud på tre udgaver, der er mere tro mod oroginalen end
simon og
Garfunkels (i øvrigt fremragende) fortolkning.:

Christine Primrose: Greas ort dhachaidh a dhéilean a fhroich (Scarboruogh
Fair)
albumtitel: Aite mo ghaoil
plmrk.: Temple TP 006

Shura Gehrman. Folksongs of the British Isles.
plmrk.:NIMBUS NI 5082

og endelig en dansk version - tro mod originalen og udgivet af Folkeskolens
Musiklærerforening
(FM 107-4), hvor Peter Riis og John Sørensen fremfører Scarboruough Fair -
CDén
hedder: Eller hva´med den her 4.
mvh ole

LINIE TYPE P
01 4001802-S-04 2/03 5.00
TIT: SCARBOROUGH FAIR
FOLKESANGE*ENGLAND/DANSKE KUNSTNERE VOKAL*ENGELSK
KUN: RIIS,PETER(INSTR+PROD)/SANGSOLIST(SANG)/SØRENSEN,JOHN(INSTR+PROD)
OPH: XXX(KOM)/XXX(TFO)/RIIS,PETER(ARR)/SØRENSEN,JOHN(ARR)
STI: ELLER HVA' MED DEN HER 4
FOLKESKOLENS MUSIKLÆRERFORENING FM 107-4

Fra : solsikke

Dato : 05-01-02 11:12

Tak for svaret ole damgaard.

det er lykkedes at finde en version, jeg kan bruge, og så mangler jeg
endda stadig at få fat på den fra folkeskolensmusiklærerforening....
(kan ikke finde den på nettet, men mon ikke den findes på biblioteket?)
så tak for hjælpen.
mvh eva

http://www.kandu.dk/