9.2.1 opd. virker ikke
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-01 10:57

For at fejre min nye hurtige Internetforbindelse har jeg hentet
opdateringen til Mac OS 9.2.1 DK, som jeg vil installere på min iMac 233
med Mac OS 9.1 DK. Da jeg havde hentet opdateringen ville den ikke
rigtigt mounte. Disk Copy brokkede sig lidt over en forkert checksum.
Det virkede dog, da jeg trak opdateringen ind i et vindue i Disk Copy.
Da jeg så ville installere, gik den fint igang med at opdatere diske
etc., men så gik installationen i stå, da den ikke kunne læse fra
installeringsmodulet. Hvad gør man så?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-12-01 11:27

On 29.12.2001 10:56, in article 1f56a3i.1kafi9wuqlkbgN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Da jeg så ville installere, gik den fint igang med at opdatere diske
> etc., men så gik installationen i stå, da den ikke kunne læse fra
Downloader igen
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-01 17:05

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Downloader igen
> - David

Det har jeg prøvet nu. Resultatet er desværre det samme. Jeg
synes, andre her har beklaget sig over noget lignende. Kan det betale
sig at downloade de mindre bidder af opdateringen?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : MacMan

Dato : 29-12-01 23:12

I brevet "1f56sld.1aby7f75lq3rqN%henrik@muenster.dk" skrev Henrik Münster
(henrik@muenster.dk) den 29/12/01 17:04:

> Det har jeg prøvet nu. Resultatet er desværre det samme. Jeg
> synes, andre her har beklaget sig over noget lignende.

> Kan det betale
> sig at downloade de mindre bidder af opdateringen?

Yup, det kan det. Jeg havde samme problem forleden, men da jeg hentede de
små stykker af opdateringen virkede det.

- Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-12-01 17:02

Hej Henrik

Prøver du at installere direkte fra det mountede image? - Prøv istedet for
at trække det mountede ikon over på din HD, så kommer der en alm. mappe på
din HD, - og start så installationen derfra.

mvh. Erik Richard

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Da jeg så ville installere, gik den fint igang med at opdatere diske
> etc., men så gik installationen i stå, da den ikke kunne læse fra

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-01 17:13

> Prøver du at installere direkte fra det mountede image? - Prøv istedet for
> at trække det mountede ikon over på din HD, så kommer der en alm. mappe på
> din HD, - og start så installationen derfra.

Jeg kan godt huske, at du har foreslået det før, så jeg har
prøvet det. Image't vil jo ikke mounte, med mindre jeg trækker det ind
på et åbent vindue i Disk Copy. Jeg har så prøvet at kopiere det
mountede image til harddisken og installere direkte derfra, men
installationen går alligevel i stå. Og jeg har også prøvet at installere
direkte fra det mountede image.
Nu har jeg downloadet opdateringen igen, så jeg vil lige prøve
en gang mere. Jeg vender tilbage senere. Jeg skal også lige lave
æggekage med bacon til børnene. Det er enormt smart, at jeg nu har fået
computerrum ved siden af køkkenet. Der er kun 4-5 meter fra iMac til
komfur
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-01 19:27

> [...]
> æggekage med bacon til børnene. Det er enormt smart, at jeg nu har fået
> computerrum ved siden af køkkenet. Der er kun 4-5 meter fra iMac til

Nu har jeg prøvet igen; med samme nedslående resultat. Jeg har
genstartet med "9.1 komplet" udvidelserne, så der skulle ikke være nogen
konflikter, og Arkivdeling samt antivirusprogram er slået fra. Jeg kan
ikke komme på flere spændende muligheder.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-01 03:38

Hej Henrik

Har du prøvet at starte fra OS 9 CD'en og så installere fra den kopierede
mappe fra det mountede image?

Har du checket, at AppleTalk er passiv, selvom du har slået arkivdeling fra,
så kan den stadig godt finde på ikke at vil 'afbryde' alle forbindelser i et
netværk.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-12-01 00:51

> Jeg skal også lige lave
> æggekage med bacon til børnene. Det er enormt smart, at jeg nu har fået
> computerrum ved siden af køkkenet. Der er kun 4-5 meter fra iMac til
> komfur
Bare to ting:
Æggekagen skal naturligvis være med æg fra Stundsig, ik'? Men hvor får
du noget ordentligt bacon? Jo, jeg ved godt, at dette spørgsmål må høre
til i mad+drikke, men alligevel ...
Køb dog en tiBook, den er varm nok til at spejle æg på, tror jeg nok.
Man kan i hvert fald altid finde den .... ved intensivt brug bliver den
uforholdsmæssigt varm i højre side ved afbryderknappen.

Re. MasOS 9.2.1. - læs lige din post (om Eudora vil ....) :)

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det for en signatur

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-01 01:15

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Æggekagen skal naturligvis være med æg fra Stundsig, ik'? Men hvor får
> du noget ordentligt bacon?

Nææh du: Begge dele er fra Netto. Er du klar over, hvad vores
hus har kostet? Der er ikke råd til luksus.

> Re. MasOS 9.2.1. - læs lige din post (om Eudora vil ....) :)

Rolig, rolig. Det er efter midnat. Giv mig lige et par minutter
til at reagere. Selv om jeg er på Esenet, henter jeg ikke mail og news
hvert sekund. Faktisk tror jeg, jeg vil gå i seng nu, så jeg svarer ikke
mere i nat. Og i morgen kommer konen hjem fra arbejde, så der får jeg
ikke lov til at sidde ved computeren
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karen Seiersen

Dato : 29-12-01 18:51

> [...]
> Da jeg så ville installere, gik den fint igang med at opdatere diske
> etc., men så gik installationen i stå, da den ikke kunne læse fra

Hej Henrik.

Jeg har selv haft problemer med den opdatering, og opgav indtil jeg fik
den af en anden macbruger på CD. Har opdateret for ca. 14. dg. siden.
Men så så her til morgen på edb.mac fra (Erik Richard) at OS 9.2.2 DK er
tilgængelig til download!

<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Update
s/Danish/Macintosh/System/Mac_OS_9.2.2_Update/Single-File/Mac_OS_9.2.2_U
pdate.smi.bin>.

Den fylder 21,6mb.

Den prøvede jeg så at downloade og det gik ganske nemt og uden probs. så
det vil jeg da anbefale.

Indtil nu er der ingen "synlige" fejl eller andre overraskelser.

Mac hilsner Karen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-01 19:27

Karen Seiersen <kvSLET@DETTEmail.dk> wrote:

> [...]
> den af en anden macbruger på CD. Har opdateret for ca. 14. dg. siden.
> Men så så her til morgen på edb.mac fra (Erik Richard) at OS 9.2.2 DK er
(...)
> Den prøvede jeg så at downloade og det gik ganske nemt og uden probs. så
> det vil jeg da anbefale.

Det lyder godt, men jeg er jo desværre nødt til at opgradere til
Mac OS 9.2.1 først. Jeg har "kun" 9.1 lige nu.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karen Seiersen

Dato : 29-12-01 22:22

> (...)
>
> Det lyder godt, men jeg er jo desværre nødt til at opgradere til
> Mac OS 9.2.1 først. Jeg har "kun" 9.1 lige nu.

Hej Henrik.

Hvis du vil have det kan jeg sende OS 9.2.1 på en mail til dig, jeg har
den jo på en CD'er fra en af mine venner. Men i pakket stand fylder den
81,6 hvis jeg ellers har pakket den rigtigt. Jeg er ikke så øvet i at
pakke filer, men har dog gjort det.

Bare sig til hvis du vil have den, eller send mig en mail.

Machilsner Karen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-01 23:15

> [...]

> pakke filer, men har dog gjort det.
>
> Bare sig til hvis du vil have den, eller send mig en mail.

Tak for tilbuddet, men nu er det lykkedes. Jeg hentede
opdateringen i de seks små bidder, og så virkede den fint. Derefter
opdaterede jeg til 9.2.2, som du anbefalede, og det gav ingen problemer.
Det hele kører fint, men jeg vil ikke påstå, at der umiddelbart er den
helt store forskel. Men jeg har selvfølgelig heller ikke haft tid til at
gennemteste systemet. Nogle har ment, at den nye version kører lidt
kvikkere. Hvad funktionen angår, er der vist ikke nogen forskel mellme
9.1 og 9.2. Det er vist mest til classic under Mac OS X, man mærker
forskel.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-12-01 00:55

On 29.12.2001 23:15, in article 1f579n3.i60netnxy77mN%henrik@muenster.dk,

> [...]
> kvikkere. Hvad funktionen angår, er der vist ikke nogen forskel mellme
> 9.1 og 9.2. Det er vist mest til classic under Mac OS X, man mærker
Nu mangler du bare at installere X oveni!
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-01 01:15

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Nu mangler du bare at installere X oveni!
> - David

Det kommer nok. Jeg skal bare liiige have tid Nu har jeg
lige fået hurtigt Internet. Det giver mig lidt legetøj det næste stykke
tid. Det er mere sjovt at fordele legetøjet lidt, så man ikke får det
hele på én gang. Desuden findes hverken MacSOUP eller Eudora til OS X
endnu, og de fleste andre programmer skal jeg vist købe for at kunne
opgradere (AppleWorks, Retrospect Express og andre knaldhamrende dyre
programmer/software).
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-01 04:15

Henrik Münster wrote:

> Tak for tilbuddet, men nu er det lykkedes. Jeg hentede
> opdateringen i de seks små bidder, og så virkede den fint.

Det er nu lidt underligt... - Jeg har hentet den flere gange - netop fordi,
der har været så meget snak om det, og der har aldrig været problemer med
den store fil.

> Derefter opdaterede jeg til 9.2.2, som du anbefalede, og det gav
> ingen problemer. Det hele kører fint, men jeg vil ikke påstå, at der
> umiddelbart er den helt store forskel.

Da jeg havde opdateret, fandt jeg ud af, at mit system pludselig bruger ca.
6mb mindre RAM. - Den faldt fra 73,9mb til 68,6mb. - VM er altid slået fra.

> Men jeg har selvfølgelig heller ikke haft tid til at gennemteste systemet.
>
> Nogle har ment, at den nye version kører lidt kvikkere.

Ja, den er hurtigere - også uden OS X installeret. Min US 9.2.2 (clean
install) starter væsentlig hurtigere og er også hurtigere til fx. at åbne
Netscape 4.79/128bits. Jeg synes også, den danske version loader noget
hurtigere. - Den er ihvertfald blevet hurtigere til at checke RAM'en under
start.

> Hvad funktionen angår, er der vist ikke nogen forskel mellme
> 9.1 og 9.2. Det er vist mest til classic under Mac OS X, man mærker
> forskel.

Jo da! - Både Finder og System arbejder væsentlig mere sikker og stabil uden
ekstra RAM tildeling, og giver man de to filer mere RAM, så arbejder de
endda endnu bedre. Fx. har jeg haft en del problemer med MS Office 98, hvis
jeg har fået Word 7/97/98 filer fra PC brugere. Da vil MSO98 automatisk
loade dem. Gjorde jeg det, mens jeg var på net, havde Word en tendens til at
låse. De tendenser er væk nu med 9.2.2.

Og i det hele taget, synes jeg, at reaktionstiderne i mange ting er blevet
hurtigere end tidligere - selv på en gammel G3/233.

mvh. Erik Richard