Bittermandler
Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-12-01 00:25

Hej gruppe

Har set hos bl.a. Kim Juul en marcipan-opskrift, hvori der skal anvendes
bittermandler.

Hvor køber man bittermandler?

mvh
Jørgen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-12-01 05:55

"Jørgen Hess" <joergen-hess@gettonet.dk> skrev följande i meddelandet...

> Hvor køber man bittermandler?

Prøv evt. Specialkøbmanden, City-Arkaden, Østergade 32, 1100 Kbh. K
Tel. 33 14 12 88

PS: Bitre mandler indeholder bitter mandelolie (Benz-aldehyd) der kan
være giftig i større mængder.

Man behøver ikke nødvendigvis at benytte bitre mandler i opskriften, de
(alm.) søde mandler alene er også godt nok.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Skovsgaard Mølle og Bagerimuseum:
Ligger et kvarters kørsel fra Sorø på Sjælland. Museet er bygget over to
gamle landbagerier.
Museet har en stor samling af kageruller, marcipanforme, bagerposer og
meget andet, der har med bagerverden at gøre.
Museet har også et bredt udvalg af gamle bageopskrifter, og en gang
imellem bliver der bagt brød, på den gammeldags metode på museet.
Charles Larsen der er museets bagermester, tænder ovnen op for os og
bager gammeldags splitmels brød.
Skovsgaard Bagerimuseum
Fladholtevej 6, Esholte, 4200 Slagelse
www.skovsgaardmoelleogbagerimuseum.dk/

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-12-01 14:58

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tel. 33 14 12 88
>
> PS: Bitre mandler indeholder bitter mandelolie (Benz-aldehyd) der kan

Interessant svar.
For hvad jeg ikke skrev i første omgang er, at jeg for nogle år siden
forsøgte at købe bittermandler hos Materialisten, Tværgade i Nykøbing F.
Bittermandler havde han ikke, fordi det var forbudt at sælge bittermandler i
almindelig handel.
Men så burde appelsiner også være forbudt, da den hvide del af skrællen også
er giftig.
Én muskatnød skulle efter sigende være nok til at slå et lille barn ihjel.
Nå, men som du skriver: Man kan godt klare sig med søde mandler alene.

mvh
Jørgen Hess

Fra : Henrik

Dato : 31-12-01 01:10

For at udvikle på det mere kuriøse plan:

Bittermandler indeholder amygdalin, der ved spaltning med et naturligt
forekommende enzym bl.a. giver benzaldehyd og cyanbrinte!
....altså i familie med indholdet af en klassisk spions giftpille i form af
kaliumcyanid.

Så brugen af bittermandler bør være begrænset, men det giver vist også sig
selv af smagsmæssige årsager.

Mandelessens er i øvrigt nitrobenzen....

Velbekomme.

H.