12"....???
Fra : Crazy Bunny

Dato : 30-12-00 00:42

Hvad betyder det når en sang/cd er 12"?

--
kena@mail.dk
ICQ 33379605

Fra : peet dk

Dato : 30-12-00 01:20

12" vinyl = 12 tommers plade = lille plade ;0)

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-12-00 02:19

In an article of 29 Dec 2000 Crazy Bunny wrote:

> Hvad betyder det når en sang/cd er 12"?

Det er reelt blot en stor vinyl single. 7" vinyl singlen havde nummeret
plus et andet nummer på bagsiden. 12" havde så typisk en remix/extended
version af nummeret på den ene side, og på den anden side var det normal
nummer samt det nummer, der havde været på B-siden af 7" singlen.

7" og 12" betyder iøvrigt 7 tommer og 12 tommer. " benyttes på engelsk
til at angive tommer (eller inch). Og ' benyttes iøvrigt til angivelse af
fod (foot), men det finder vist ikke så tit anvendelse inden for dette
område, selvom 12" er 1'. Det er diameteren på pladen. Der findes også 10".

En CD er derfor som sådan aldrig 12". Nogen skelner mellem en CD Single
(med to numre på ligesom en 7") og en CD Maxi eller Maxi CD (svarende til
12"). Så vidt jeg har kunnet konstateret, så er det noget, som især tyskere
og hollændere gør. Ofte forkortet som henholdsvis CDS og CDM. En sådan
skelnen har jeg ikke oplevet i Danmark -- ud over af den med to numre er
billigere

I 80'erne lavede man også små CD singler, der var meget mindre end en
almindelig CD. En almindelig CD er 5" i diameter, hvorimod de små var 3".
Derfor ser du ofte dem omtalt som 3" og 5" CD Singler, eller blot CD3 og
CD5. Hvor 7" og 12" vist er ret præcist diameteren af vinylpladen, så er 3"
og 5" vist blot nærmeste hele tommeværdi for diameteren af CD singlen. Jeg
tror man stort set holdt op med at lave 3" i Europa og USA omkring 1990.
Japan fortsatte i længere tid -- jeg er i hvert fald bekendt med, at der i
Japan helt frem til 1995 er udgivet 3" CD singler. Om de stadig gør det,
ved jeg ikke.

Jeg tror i dag stort set man er gået helt bort fra at lave 7" singler. 12"
bliver stadig udgivet, men det er vist hovedsagelig DJ's, der bruger dem.
Du finder dem jo heller ikke normalt hos den lokale pladepusher.

Men netop fordi det var på 12" vinyl singlerne, at man oprindelig fandt
remix og længere versioner af det oprindelige nummer, så er det heller
ikke unormalt, at sådanne numre også i dag hedder 12" Version eller 12"
Remix eller noget i den dur. Men de udgives jo som sagt også stadig som
12" vinyl.

--
Uffe Holst

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-12-00 04:46

On 30 Dec 2000 01:18:34 GMT, Uffe Holst wrote:

> [...]
> remix/extended version af nummeret på den ene side, og på den anden
> side var det normal nummer samt det nummer, der havde været på

Bare en tilføjelse: 12"'ere kaldes også for EP'er ("E" for "Extended",
tror jeg) (mens almindelige albums på vinyl hedder LP'er).

Mvh.

--
"And Remember ... It Always Happens First On Records." Adam Sjøgren
<http://www.koldfront.dk/staff/asjo/adam/vinyl.html> asjo@koldfront.dk

Fra : Brutalis

Dato : 30-12-00 08:07

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse
> Bare en tilføjelse: 12"'ere kaldes også for EP'er ("E" for "Extended",
> tror jeg) (mens almindelige albums på vinyl hedder LP'er).

Lige en tilføjelse, samtlige EP'er jeg har kører på 33 1/3 RPM, hvorimod det
mest normale for en 12" single (Maxi-single) er 45 RPM

Derved vil jeg mene at 12" ikke normalt kaldes for EP'er
--
Brutalis
Da Slammerman

Fra : Tomas O.

Dato : 30-12-00 12:32

"Brutalis" <brutalis@post.cybercity.dk> skrev:

EP var samme størrelse som en alm. single plade og havde såmænd bare to
numre på hver side.

Jeg har stadig et par stykker med Rock & Roll fra 1950'erne og de kører
alle 3 på 45 omdr.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-12-00 18:04

On Sat, 30 Dec 2000 08:06:31 +0100, Brutalis wrote:

> Lige en tilføjelse, samtlige EP'er jeg har kører på 33 1/3 RPM,
> hvorimod det mest normale for en 12" single (Maxi-single) er 45 RPM

Ahh, okay - jeg har/havde aldrig fået fat i hvad forskellen på en EP
og en maxi var.

Således klogere, tak!

--
"Fighting the good fight against the Adam Sjøgren
Britneys of the world" asjo@koldfront.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-12-00 13:39

In an article of 29 Dec 2000 Adam Sjøgren wrote:

> Bare en tilføjelse: 12"'ere kaldes også for EP'er ("E" for "Extended",
> tror jeg) (mens almindelige albums på vinyl hedder LP'er).

Nej, for EP'ere var normalt 33 rpm, hvorimod en 12" er 45 rpm.

En EP var et kort album, hvorimod en 12" var en lang single, hvis man altså
kan udtrykke det sådan :)

--
Uffe Holst

Fra : N/A

Dato : 02-01-01 20:04

Fra : Uffe Holst

Dato : 02-01-01 20:04

Glemmer og glemmer er så meget sagt, når jeg skrev:

7" og 12" betyder iøvrigt 7 tommer og 12 tommer.
[...]
Det er diameteren på pladen. Der findes også 10".

Men ellers har du ret :)))

--
Uffe Holst

Fra : Christina Estrup

Dato : 02-01-01 21:58

Jacob wrote:

> Du glemmer helt 10"
> jeg har da et par stykker af dem herhjemme.
> De fungerer vel nærmest som en mellemting mellem 7" og 12"

Hvilken hastighed skal 10" afspilles ved? Jeg har to af dem - med
Chopin og Shubert - og jeg har prøvet at spille dem både ved 33 og ved
45 omdrejninger, og begge dele lyder egentlig lige rigtigt i mine
ører.

mvh
Christina

Fra : Uffe Holst

Dato : 02-01-01 22:05

In an article of 2 Jan 2001 Christina Estrup wrote:

> [...]
> Chopin og Shubert - og jeg har prøvet at spille dem både ved 33 og ved
> 45 omdrejninger, og begge dele lyder egentlig lige rigtigt i mine

Jeg har aldrig selv haft en 10", men jeg har altid anset dem som en slags
single, hvorfor de efter min mening burde spilles på 45 rpm.

Men nu plejer man jo vist ikke rigtig at udgive singler med Chopin og
Shubert, og så vil jeg mere anse det som en slag EP, dvs. 33 rpm.

Og det blev du jo ikke meget klogere af :)))

--
Uffe Holst

Fra : Christina Estrup

Dato : 03-01-01 10:42

Så skrev Uffe Holst:

> [...]
> Shubert, og så vil jeg mere anse det som en slag EP, dvs. 33 rpm.
>
> Og det blev du jo ikke meget klogere af :)))

Det har du så evigt ret i! Aaargh!

Der står intet om hastigheden på pladerne. Men der står på den ene,
hvor lange de forskellige numre er, så jeg kunne vel prøve mig frem
med et stopur..

mvh
Christina

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-01-01 13:16

In an article of 3 Jan 2001 Christina Estrup wrote:

> Der står intet om hastigheden på pladerne. Men der står på den ene,
> hvor lange de forskellige numre er, så jeg kunne vel prøve mig frem
> med et stopur..

Ja, forskellen på 33 og 45 rpm er da så kraftig, at det burde være nemt
måleligt.

--
Uffe Holst

Fra : kautaq

Dato : 02-01-01 21:24

Christina Estrup wrote:

> [...]

fra England.

Jeg kan ikke huske at have hørt om 10" til 45rpm.

Mike

Fra : Tinka

Dato : 03-01-01 13:22

Christina Estrup wrote:

> [...]
> Chopin og Shubert - og jeg har prøvet at spille dem både ved 33 og ved
> 45 omdrejninger, og begge dele lyder egentlig lige rigtigt i mine

Jeg har ligeledes et par klassiske 10" derhjemme og de skal afspilles
ved 33. Til gengæld skal min "pop" 10" afspilles ved 45. Lettere bizart,
ikke?

Tinka

Fra : Kasper Bergholt Kris~

Dato : 30-12-00 18:40

On Sat, 30 Dec 2000 00:41:59 +0100, "Crazy Bunny" <kena@mail.dk>
wrote:

Det er en vinylplade. 12" henviser til størrelsen, altså tolv tommer.
Typisk er det en maxi single med et varierende antal remixes på.

Med venlig hilsen
Kasper Bergholt H. Kristiansen
www.mp3.com/menageaboogie

Fra : N/A

Dato : 01-01-01 13:50

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-01-01 13:50

In an article of 30 Dec 2000 Rikke & Preben wrote:

> Man kan altså også få 12" der kører med 33 omdrejninger på den ene side og
> 45 omdrejninger på den anden side.

Ja, men det er nok nærmere undtagelser. Jeg har også et sæt med 2 stk. 12"
singler, hvor der kun er nået på den ene side af hver af dem. Om det er
33/45 omdrejninger erindrer jeg ikke lige.

--
Uffe Holst