modtagelse af engelske radiostationer
Fra : Anders Kaa

Dato : 29-12-00 10:15

Måske er dette ikke den rette nyhedsgruppe at poste dette opslag, men jeg
prøver alligevel (dette opslag er sendt til flere nyhedsgrupper).

2´nd juledag - fandt jeg tilfældigvis en engelsk radiostation (radio one),
modtagelsen var dog ikke særlig god, men alligevel er jeg sikker på at jeg
kunne modtage den p.g.a. det klare og gode vejr.

Men jeg fik mod på at undersøge om man kan modtage engelske radiostationer
via AM på sin bil/ stueradio, var der ikke noget med at man i gamle dage
modtog de store tyske/ udenlandske radiostationer og lyttede til alt det nye
musik, som Danmarks Radio ikke ville sende dengang. Når man køre i udlandet
ved jeg fra min far at så kan man modtage Danmarks Radio via AM, så tænkte
jeg om ikke at der er nogle engelske radiostationer som sender.

I må meget gerne svare mig via email, på forhånd tak.

Chris & Anders Kaa
kaa@sprit.dk

Citat " jeg vi dø sovende som min morfar og ikke skrigende som passagererne
på bagsædet af hans bil!"

Fra : Tom

Dato : 29-12-00 13:23

>2´nd juledag - fandt jeg tilfældigvis en engelsk radiostation (radio one),
>modtagelsen var dog ikke særlig god, men alligevel er jeg sikker på at jeg
>kunne modtage den p.g.a. det klare og gode vejr.

Du skriver ikke på hvilken frek og mode ?
var det AM eller FM ?

> [...]
>ved jeg fra min far at så kan man modtage Danmarks Radio via AM, så tænkte
>jeg om ikke at der er nogle engelske radiostationer som sender.

Det kan du sikkert godt med en ekstra lang Antenne...
I sommers var jeg ude og køre i Frankrig, Tyskland og forbi alperne i Switserland,
Tit prøvede jeg at modtage DK radio på AM, men de rækker desvære ikke så langt med bilens normale radio og lille antenne,
da jeg er Radioamatør havede jeg en stor lednings antenne med og en Yaesu FT757 (Alle HF bånd TX og RX)
Med den, var det ingen sag at modtage DK radio, undtagen i alperne hvor jeg stort set ingen signal havede på alle bånd.

Held og lykke med dine radio modtagelser.

Thomas Scherrer
OZ2CPU
www.webx.dk/oz2cpu

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 29-12-00 13:51

"Tom" <find-min-email-adr-paa-min-www-side@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Tit prøvede jeg at modtage DK radio på AM, men de rækker desvære ikke så
langt med bilens normale radio og lille antenne,

For nogle år siden lykkedes det mig at sidde i Oban på Skotlands vestkyst og
høre DR på en almindelig transistorradio. Jeg kan ikke huske hvilket bånd
det var på, bare at folk gik helt i selvsving over at høre Shu-bi-dua efter
3 uger væk hjemmefra :)

/Nikolaj

Fra : N/A

Dato : 03-01-01 14:14

Fra : Tom

Dato : 03-01-01 14:14

Anders Kaa wrote in message <92tfgg$2ek5$1@news.cybercity.dk>...
>Det var faktisk på FM 100,00 mhz

Sejt, FM båndet rækker normalt ikke så langt,
MEN nogle dage hvor atmosfæren er specielt ioniseret
og andre dage hvor der er højtryk kan man modtage signaler fra ca 10gange den normale distance.

Jeg har en gang talt med Bornholm hjemme fra min stue i Herlev på et lille håndapperat med en lille 15cm lang ant på 144 MHz
Jeg trode det var fis og balade men lige pludselig væltede 30 andre stationer ind fra hele sjælland der også lige ville i kontakt
med ham fra Bornholm,
10 minutter senere forsvandt signalet.
Andre dage kan dette foregå i flere timer hvis man er heldig.

Thomas Scherrer
OZ2CPU
www.webx.dk/oz2cpu